کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

همه زوایای دیدار تاریخی ترامپ و رهبر کره شمالی

"تضمین‌های امنیتی" ترامپ به کیم

22 خرداد 1397 ساعت 10:01

دیدار تاریخی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی بالاخره در سنگاپور برگزار شد. ترامپ در حاشیه مذاکرات با کیم جونگ اون گفت که «رابطه خیلی خوبی» با رهبر کره شمالی برقرار کرده است و کیم نیز این دیدار را «مقدمه‌ای برای صلح» توصیف کرد. در نهایت این دو یک «سند تفاهم» امضاء کردند که تا این مرحله دست‌یابی به آن یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ محسوب می‌شود. رهبر کره شمالی نیز این سند مشترک را «تاریخی» خواند و گفت تصمیم گرفته گذشته را به گذشته بسپارد.


دیدار تاریخی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی بالاخره در سنگاپور برگزار شد. ترامپ در حاشیه مذاکرات با کیم جونگ اون گفت که «رابطه خیلی خوبی» با رهبر کره شمالی برقرار کرده است و کیم نیز این دیدار را «مقدمه‌ای برای صلح» توصیف کرد. در نهایت این دو یک «سند تفاهم» امضاء کردند که تا این مرحله دست‌یابی به آن یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ محسوب می‌شود. رهبر کره شمالی نیز این سند مشترک را «تاریخی» خواند و گفت تصمیم گرفته گذشته را به گذشته بسپارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ساعت نه صبح سه‌شنبه بیست و دوم خرداد به وقت سنگاپور (چهار و نیم صبح به وقت ایران) با هم دیدار کردند. این دو به محض مواجه با یک دیگر 12 ثانیه دست دادند و در مقابل دوربین‌ها لبخند زدند.
پیش از آغاز گفتگوی محرمانه ترامپ و کیم جونگ اونگ، رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: احساس فوق‌العاده‌ای دارم. ما گفتگوهای مهمی خواهیم داشت که فوق‌العاده موفق خواهد بود. این باعث افتخار من است و شکی ندارم که ما روابط فوق‌العاده‌ای پیش‌ رو داریم.
پاسخ کیم جونگ اون به خبرنگاران، محتاطانه‌تر بود و او حتی به صورت تلویحی به گذشته سیاه روابط واشنگتن-پیونگ یانگ هم اشاره کرد. رهبر کره شمالی در حالی که سخنانش توسط مترجم، برای خبرنگاران غربی ترجمه می‌شد، گفت: رسیدن به این نقطه آسان نبود. برای ما، [رفتارهای] گذشته ما را عقب نگه می‌داشت و شیوه‌ها و قضاوت‌های پیشین، چشم و گوش ما را می‌پوشاند؛ با این حال ما توانستیم بر همه این‌ها غلبه کنیم [و به اینجا بیاییم].
 
ترامپ و کیم؛ تنها پشت درهای بسته
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پس از خوش و بش با یکدیگر در مقابل دوربین‌ها، به اتاق گفتگوی محرمانه رفتند؛ جایی که در آن هیچ کدام از مشاوران و دستیاران این دو حضور نداشتند و جلسه تنها در حضور مترجمان ترامپ و کیم برگزار شد. گفتگوی محرمانه ترامپ و کیم 48 دقیقه طول کشید و بعد از این گفتگوی محرمانه ترامپ به خبرنگاران گفت که رابطه بسیار خوبی با کیم جونگ اون شکل داده است.
هیچ‌کس نمی‌داند در این جلسه محرمانه چه گذشته است. ترامپ پیش از این در اوایل هفته گفته بود که در همان یک دقیقه نخست مذاکره با کیم جونگ اون خواهد فهمید که آیا معامله بزرگ بین آمریکا و کره شمالی حاصل خواهد شد یا نه. شاید چینی‌ها هم نگران این باشند که در این گفتگوی محرمانه، مقدمه ساخت و پاختِ پیونگ یانگ و واشنگتن شکل گرفته باشد و هیأت حاکمه کره شمالی پس از به دست آوردن تضمین‌های امنیتی، به سمت غرب چرخش کند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا تضمین‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای در مقابل خلع سلاح هسته‌ای به کره شمالی خواهد داد.
با این حال، بعید به‌نظر می‌رسد که کره شمالی بتواند پس از دهه‌ها تقابل و رابطه خصمانه، به واشنگتن اعتماد کرده و متحد قدیمی خود یعنی پکن را کنار بگذارد. کیم دیدار خود با ترامپ را «مقدمه صلح» خوانده است؛ باید دید واقعاً این دیدارها به مقدمه‌ای برای پایان تنش‌ها در شبه جزیره کره تبدیل خواهند شد یا خیر.
 
دیدارهای بعدی ترامپ و رهبر کره شمالی
پس از دیدار محرمانه رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی این دو به اتاقی رفتند که مقامات ارشد این دو کشور در آن مشغول مذاکره بودند. بدین ترتیب برای بار دوم، ترامپ و کیم جونگ اون در یک فضای گروهی به مذاکره با هم پرداختند. در این مذاکرات، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که اظهارات وی خشم پیونگ را برانگیخته بود نیز حضور داشتند. بولتون گفته بود که کره شمالی باید مدل خلع سلاح لیبی را بپذیرد. معمر قذافی در سال 2004 تمام تأسیسات هسته‌ای خود را برچید، بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد.
بعد از مذاکرات سران ارشد دو کشور کره شمالی و آمریکا، دیدار سوم ترامپ و کیم جونگ اون در مراسم نهار کاری مشترک صورت گرفت. منوی غذای منتشر شده برای نهار کاری مشترک، بیشتر الهام گرفته از آشپزی کره بود. پیش غذا سالاد میگو و آووکادو بود و همین‌طور سالاد کرابو با هشت‌پای تازه. غذای اصلی آن‌ها نیز گوشت گاو، گوشت خوک و ماهی با سبزیجات بود و دسر نیز شیرینی شکلاتی و بستنی وانیلی بود.
ترامپ پس از نهاری کاری مشترک با رهبر کره شمالی گفت: خیلی پیشرفت کردیم؛ واقعاً مذاکره با کیم جونگ اون خیلی مثبت بود؛ واقعاً خیلی بهتر از آن چیزی بود که هر کسی ممکن است تصور کند. ما داریم می‌رویم امضا کنیم! خبرنگاری از او پرسیده، چه چیزی امضا خواهد شد؟ و ترامپ که عاشق غافل‌گیری است مثل همیشه پاسخ داد که ظرف چند دقیقه خواهید دید!
 
امضای سند تفاهم بین آمریکا و کره شمالی
ترامپ و کیم جونگ بالاخره پس از پیاده‌روی پس از نهار وارد اتاق امضای متن مشترک شدند. ترامپ در مراسم امضای این مترک مشترک گفت: «یک متن بسیار مهم و یک متن جامع را امضا می‌کنیم. من و کیم چیزهای زیادی در مورد هم یاد گرفتیم. فهمیدم کیم جونگ اون مرد بااستعدادی است و کشورش را خیلی دوست دارد. ما دفعات بسیار زیادی با هم دیدار خواهیم کرد.» کیم جونگ اون نیز گفت: «ما یک دیدار تاریخی داشتیم؛ ما تصمیم گرفتیم که گذشته را پشت سر بگذاریم». دونالد ترامپ گفت هر دو بسیار مفتخر هستند که بعد از مذاکرات موفقیت آمیز، «سند تفاهم» را به طور مشترک امضا می‌کنند. کیم جونگ اون هم گفت بسیار خوشحال است که «سندی تاریخی» را امضا می‌کند. او از رئیس جمهور آمریکا به خاطر برگزاری این نشست تشکر کرد.
ترامپ گفت که از این پس روابط دو کشور «بسیار متفاوت‌تر از گذشته» خواهد بود. او رهبر کره شمالی را «کیم» نامید و از او تشکر کرد و بار دیگر گفت که این مذاکرات از هرآنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند، بهتر بوده است. وقتی خبرنگاران از آقای ترامپ درباره مساله تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و خلع سلاح این کشور پرسیدند، ترامپ پاسخ داد: «ما این فرآیند را بسیار بسیار زود شروع خواهیم کرد.» ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت که رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد.
اما محتوای سند تفاهم امضا شده چه بود؟ ترامپ در این سند متعهد به ارائه تضامین امنیتی به حکومت کره شمالی شده است. رهبر کره شمالی متعهد به «خلع سلاح کاملِ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره» شده است. همچنین «ایالات متحده آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که روابط تازه‌ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است. آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه‌جزیره کره ایجاد شود. بر اساس توافق بیست و هفتم آوریل که کره شمالی طبق آن، بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب کرد، پیونگ یانگ متعهد شده که خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد. آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که بقایای سربازان کشته یا مفقود شده جنگ را شناسایی کرده و به کشورشان بازگردانند».

نشست خبری ترامپ در سنگاپور
ترامپ چند ساعت بعد از دیدار با کیم جونگ اون در نشست خبری گفت که تحریم‌ها علیه کره شمالی فعلا به قوت خود باقی خواهد ماند. وی گفت که این کشور مانورهای نظامی در منطقه را که به گفته او هزینه بسیار بالایی داشته و بسیار تحریک کننده بوده، متوقف می‌کند. او همچنین گفت که تعهدی برای کاهش تعداد پرسنل نظامی آمریکا در کره جنوبی ندارد.
رئیس جمهور آمریکا گفت که کیم جونگ اون بر تعهد خود به عاری‌ کردن کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای تأکید کرده است. ترامپ گفت که کیم جونگ اون به صورت شفاهی به او گفته است که کره شمالی در حال نابود کردن یک سایت آزمایشی بزرگ مربوط به موتورهای موشک است. وی در پاسخ به پرسشی در مورد زمان دقیق آغاز نابود کردن سایت‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: «این کار زمان می‌برد، خیلی زمان می‌برد، ولی تخریب آن قرار است خیلی زود آغاز شود.»
دونالد ترامپ گفت کیم جونگ اون دعوت او را برای بازدید از کاخ سفید پذیرفته است. او پیش از این گفته بود از رهبر کره شمالی برای دیدار از کشورش دعوت کرده است.
هنگامی که از ترامپ سؤال شد که آیا درباره وضعیت حقوق بشر در کره شمالی نیز با کیم جونگ اون صحبت کرده است، گفت: «درباره حقوق بشر هم صحبت کردیم و رهبر کره شمالی در این زمینه هم کارهایی خواهند کرد.»
 
آیا دیدار ترامپ و کیم موفق خواهد بود؟
کریستوفر هیل، دیپلمات آمریکایی و سفیر سابق این کشور در کره جنوبی به در مورد مذاکرات رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی گفت: «تمام روسای جمهوری قبلی آمریکا می‌توانستند با رهبران کره شمالی ملاقات کنند. اما این کار را نکردند چون کره شمالی حاضر به عقب‌نشینی از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود نشده بود. ترامپ کاری متفاوت انجام داد. من فکر می‌کنم آخر کار، کره شمالی می‌گوید از تسلیحات هسته‌ای خود دست خواهد کشید اما زمانی برای آن مشخص نخواهد کرد. در این صورت بازهم همان‌جایی خواهیم بود که در مذاکرات پیشین با این کشور رسیدیم. سوال اصلی اینجاست که آیا ترامپ خواهد توانست این گفتگوها را جلوتر ببرد؟»
چینی‌ها هم نسبت به مذاکرات آمریکا و کره شمالی خیلی خوش‌بین نبوده‌اند. خبرگزاری دولتی چین در واکنش به نشست سنگاپور اعلام کرد که هیچکس انتظار ندارد که یک دیدار نیم‌روزه «تمام اختلاف‌ها را از بین ببرد و بی‌اعتمادی عمیقی که میان دو دشمن قدیمی وجود دارد را برطرف کند.» چین هشدار داده که به جای مسابقه برای رسیدن به نتایج، بهتر است مسیری دقیق و مستمر برای مذاکره انتخاب شود. در گزارش خبرگزاری شین‌هوا آمده است: «طی کردنِ مسیر رسیدن به هدف غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره و برقراری صلح و رفاه در منطقه، نیاز به صبر و درایت دارد.» با این حال، پس از برگزاری دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی، واکنش چین به این دیدار مثبت بود و پکن این رویداد را ستود. وزیر خارجه چین گفت این که سران دو کشور "«می‌توانند با هم بنشینند و گفت‌وگوهای دوسویه داشته باشند معنی خوب و مهمی دارد. و تاریخ جدید را می‌سازد.»
خبرگزاری رسمی کره شمالی هنوز به نتایج دیدار ترامپ و کیم جونگ اون واکنش نشان نداده است. این خبرگزاری گزارش زنده از دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی پخش نکرد. با این حال، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز گذشته اعلام کرد که هدف کیم جونگ اون از مذاکره با ترامپ ایجاد «ساز و کاری دائم و پایدار برای رسیدن به صلح» و عاری شدن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای است. این خبرگزاری دیدار اون و ترامپ را بخش مهمی از «دوره تغییر» توصیف کرده بود. با این حال، خبرگزاری کره شمالی گفته که منظور کره شمالی از خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره این است که آمریکا چتر حمایتی هسته‌اش از ژاپن و کره جنوبی را بردارد. این خبرگزاری اعلام کرده که کره شمالی به خلع سلاح یکجانبه تن نمی‌دهد. این امر ممکن است در ادامه در روند مذاکرات آمریکا و کره شمالی اخلال ایجاد کند.
باید دید آیا طرفین در اجرایی کردن «سند تفاهم» امضاشده موفق خواهند بود یا خیر. آمریکا و کره شمالی بارها تا چنین مرحله‌ای پیش رفته‌اند، اما هر بار پس از چند سال دوباره تنش‌ها بین این دو بالا گرفته است. باید دید آیا این بار ترامپ و کیم جونگ اون می‌توانند کار تمام نشده رهبران قبلی دو کشور را تمام کنند یا خیر؟!

اینفوگرافی مردم‌سالاری آنلاین را از اینجا ببینید.
 


کد مطلب: 88498

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/88498/همه-زوایای-دیدار-تاریخی-ترامپ-رهبر-کره-شمالی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir