کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا حاکمیت روسیه به شبه جزیره کریمه را به رسمیت می‌شناسد

رشوه ترامپ به پوتین

9 تير 1397 ساعت 20:45

«دونالد ترامپ» معامله با «ولادیمیر پوتین» را آغاز کرده است. رئیس جمهوری آمریکا با زمزمه‌های به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه به استقبال نشست هلسینکی می‌رود. پیش از این نیز رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نشست سران G7 گفته بود که شبه جزیره کریمه به روسیه تعلق دارد چرا که ساکنان این شبه جزیره به زبان روسی صحبت می‌کنند.


«دونالد ترامپ» معامله با «ولادیمیر پوتین» را آغاز کرده است. رئیس جمهوری آمریکا با زمزمه‌های به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه به استقبال نشست هلسینکی می‌رود. پیش از این نیز رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نشست سران G7  گفته بود که شبه جزیره کریمه به روسیه تعلق دارد چرا که ساکنان این شبه جزیره به زبان روسی صحبت می‌کنند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این تغییر رویه در حالی است که ترامپ پیش از این همواره بر بازگشت کریمه به اوکراین تاکید داشت و «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا را متهم کرده بود که این امکان را فراهم کرد تا کریمه از خاک اوکراین به روسیه ملحق شود. ورای همه حرف و حدیث‌ها، اعضای اتحادیه اروپایی به شدت نگران فعالیت‌های نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه و مرز شرقی اروپا هستند.
شبه جزیره کریمه در مجاورت مرزهای روسیه قرار دارد و برای روس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از علت‌های این اهمیت اکثریت ساکنان روس‌تبار این جزیره است. از سوی دیگر این منطقه جزو عمق استراتژیک روسیه به شمار می‌رود و ارتباط گسترده‌ای با آن دارد، همچنین گذرگاه حیاتی روسیه به اوکراین نیز به حساب می‌آید. مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر ایپاستوپول در سواحل جنوبی شبه جزیره کریمه قرار دارد، این پایگاه هزاران نفر از عناصر نیروهای دریای روسیه را در خود جای داده و روسیه آن را یک پایگاه پیشگام برای خود می‌داند.
پس از انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و برکناری رئیس‌جمهور «ویکتور یانوکویچ» روسیه با مداخله نظامی، سکان شبه جزیره کریمه را در دست گرفت. نیروهای روسی در آغاز به شکل سربازان نقابدار و مسلح، ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های نظامی فرودگاه‌های این شبه‌جزیره را تصرف کردند. سپس ۷ هزار نیروی نظامی وارد این شبه‌جزیره شده و عملاً کنترل آن منطقه را بدست گرفتند. روز بعد تعداد نیروهای روسی به ۱۵ هزار نفر افزایش یافت. پس از این مداخله نظامی کریمه در ماه مارس 2014 میلادی به دنبال برگزاری رفراندوم با 96.77 درصد آرا به خاک روسیه ملحق شد؛ اقدامی که جامعه جهانی آن را به رسمیت نشناخت.
پس از برگزاری رفراندوم گروهی از کشورها به رهبری آمریکا ازجمله اتحادیه اروپایی، کانادا، استرالیا، ژاپن و تعدادی از کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین اقدام پوتین را در مورد به رسمیت شناختن استقلال کریمه  و الحاق آن به روسیه، محکوم کردند.
کشورهای دیگر از جمله چین، هند و کشورهای برجای مانده از شوروی موضع بیطرفانه‌ای را دراین مورد درپیش گرفتند. پس از  رای سیزده کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه آمریکا در محکومیت برگزاری همه‌پرسی درکریمه پوتین نیز اعلام کرد که آمریکا که خود کشورهای جهان را بدون مجوز سازمان ملل اشغال می‌کند؛ حق ندارد روسیه را بخاطر برگزاری یک همه پرسی قانونی مورد تحریم قرار دهد.
پس از همه‌پرسی سال 2014 دولت اوکراین در ماه مارس همان سال از روسیه به دیوان اروپایی شکایت کرد. دولت اوکراین علاوه بر اتهامات تصرف شبه‌جزیره کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان این کشور به روسیه مدعی شده بود که روس‌ها در موارد متعدد دستگیری‌های خودسرانه شهروندان اوکراینی و ضرب و شتم و شکنجه بعضی از آنها دست داشته‌اند.
رئیس کمیته مدنی، جنایی و قانونی پارلمان روسیه در واکنش به این اقدام اوکراین گفته بود: کریمه پس از اعلام استقلال و برگزاری رفراندوم از جانب شهروندان این شبه‌جزیره به روسیه پیوسته است. دیوان عالی حقوق بشر اروپا از روسیه خواسته بود تا در مورد انضمام کریمه به خاک خود و اتفاقات شرق اوکراین موضع‌گیری کند.
اتحادیه اروپا نیز پس از برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه گفتگو درباره یک معاهده اقتصادی با روسیه و نیز تسهیل صدور ویزا را متوقف کرده و اعلام کرده بود که اگر ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها مانع از تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین نشود اتحادیه اروپا در مرحله بعد تحریم‌های اقتصادی را در نظر خواهد گرفت. تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه در خصوص کریمه همچنان ادامه دارد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای همه پرسی کریمه را غیرقانونی و نامشروع دانسته و گفته بود نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

تغییر نظر ترامپ در خصوص کریمه
ترامپ در نشست G7  نه تنها چندین بار خواستار بازگشت روسیه به این نشست شد، بلکه شبه جزیره کریمه را نیز متعلق به روس‌ها دانست. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک در جریان ضیافت شام گروهG7  در هشتم ژوئن اوکراین را یکی از فاسدترین کشورهای جهان خواند و حمایت کشورهای G7 را از آن زیر سوال برد. مشخص نبود آیا ترامپ در اظهارات خود جدی است یا اینکه این سخنان او تغییری شدید در سیاست دولت آمریکا است. ترامپ هر چه به دیدار با پوتین نزدیکتر می‌شود بیشتر زبان به حمایت از روسیه باز می‌کند.
روز گذشته وستی نوشت که رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده، کریمه را بخشی از خاک روسیه می‌داند یا خیر گفته است: «باید ببینیم!» او در ادامه این صحبت گفت که این وضعیت به شکلی تاسف بار توسط رئیس‌جمهوری قبل از او یعنی اوباما مدیریت شد.
پیشتر ترامپ، «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا را متهم کرده بود که این امکان را فراهم کرد تا کریمه از خاک اوکراین به روسیه ملحق شود.  «دونالد ترامپ» در توییتر خود نوشته بود که «به مدت 8 سال، روسیه اوباما را لگدمال کرد و قوی‌تر و قوی‌تر شد و شبه جزیرۀ کریمه را اشغال کرد و به موشک مجهز شد. اوباما یک بزدل است!»به گفته او: «روسیه شبه جزیرۀ کریمه را در دورۀ اوباما گرفت. آیا اوباما خیلی با روسیه نرم برخورد کرد؟» ترامپ بارها اوباما را به عملکرد ضعیف در تعامل با روسیه متهم کرده است. اما اینبار گویا در انتقاد از اوباما منظور دیگری دارد.

معامله پوتین و ترامپ در هلسینکی؟
پس از گمانه‌زنی‌ها در خصوص معامله سوریه در دیدار پوتین و ترامپ، روز گذشته سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد، اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها پیرامون تلاش رئیس جمهور آمریکا درباره انجام معامله‌ای درباره سوریه صحت ندارد. گرچه با صحبت‌های ترامپ در خصوص شبه جزیره کریمه، احتمال معامله سوریه نیز قوی‌تر می‌شود، اما طرفین سعی در کتمان این رخداد دارند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با بیان اینکه بدون تردید روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره سوریه به صورت کامل بحث و تبادل نظر می‌کنند، گفته است: مسکو درباره تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا درباره انجام معامله‌ای درباره سوریه چیزی نمی‌داند.
در خبر‌ها آمده بود «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» بر سر دیدار شخصی در ماه ژوئیه در هلسینکی توافق کردند. این دیدار به عنوان نخستین نشست مشترک سران محسوب شود.
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده بود، ترامپ قصد دارد درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن با پوتین به توافق برسد؛ توافقی که به مقامات سوریه اجازه دهد بر مناطق مرزی با اردن بار دیگر کنترل یابند، مشروط بر اینکه روسیه عدم پیوستن دمشق به نیروهای موجود در این مناطق را تضمین و به آنها اجازه دهد این منطقه را ترک کنند.
همچنین طبق اعلام منابع پیش‌بینی می‌شود در این نشست، اولویت دادن به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور در سال ۲۰۲۱ و اعطای نقش بزرگتر به کردها مورد بررسی قرار گیرد.
منابع آگاه تاکید کردند، اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای اروپایی نسبت به تفاهمات مذکور میان ترامپ و پوتین ناراضی هستند و آن را هرگز نخواهند پذیرفت، مشروعیت آن را رد خواهند کرد و تا زمانی که انتقال سیاسی در سوریه حاصل نشود، از کمک به بازسازی سوریه سرباز خواهند زد.
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشت، کشورهای عربی درباره تفاهمات انجام شده میان پوتین و ترامپ درخصوص برخی امور مربوط به سوریه در دیدار آتی آنها در هلسینکی ناراضی هستند. پیشتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، هرگونه همگرایی روسیه و آمریکا در حل اوضاع سوریه نقش سازنده‌ای خواهد داشت.
 


کد مطلب: 89569

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/89569/رشوه-ترامپ-پوتین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir