کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرشید هکی که بود و علت مرگ وی چیست؟

5 آبان 1397 ساعت 12:59

مرگ فرشید هکی، حقوق‌دان و فعال مدنی، در فضای مجازی خبرساز شده است. فرشید هکی که بود و علت مرگ وی چیست؟


مرگ فرشید هکی، حقوق‌دان و فعال مدنی، در فضای مجازی خبرساز شده است. فرشید هکی که بود و علت مرگ وی چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرگ فرشید هکی پس از آن خبرساز شد که عبدالرضا داوری از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در توئیتی ادعا کرد که وی به قتل رسیده است. عبدالرضا داوری در توئیت خود نوشته بود: «خبر تكان‌دهنده بود. دكتر «فرشيد هكي»، حقوق‌دان و اقتصاددان عدالتخواه و مشاور علمي نشريه بررسي‌هاي اقتصادي، ساعاتي قبل به طرز فجيعي به قتل رسيد».
جنازه فرشید هکی در روز چهارشنبه ۲۵ مهر در غرب تهران، توسط مأموران آتش‌نشانی از یک خودروی در حال آتش‌سوزی بیرون کشیده شد. عصر روز ۲۵ مهر شهروندان در محله باغ ‌فیض تهران با صحنه آتش‌سوزی یک خودروی سواری مواجه شدند و بلافاصله مأموران آتش‌نشانی را در جریان قرار دادند. پس از حضور آتش‌نشانان در محل موردنظر و اطفای حریق خودرو، جسد شخصی توسط مأموران آتش‌نشانی از صندلی عقب خودرو خارج شد. همچنین بلافاصله موضوع به‌اطلاع قاضی کشیک قتل پایتخت رسید و وی همراه با مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ ‌فیض بر سر صحنه حاضر شدند. در نهایت مشخص شد که این جسد متعلق به فرشید هکی است.
چند روز پس از حادثه، خبرگزاری تسنیم در خبری مدعی شد که پزشکی قانونی، علت مرگ فرشید هکی را خودسوزی اعلام کرده است. اما سازمان پزشکی قانونی این خبر را تکذیب و اعلام کرد که هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته است. پزشکی قانونی اعلام کرد که هر نوع نتیجه و تشخیص علت فوت، به قاضی این پرونده اعلام می‌شود.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز چند روز پس از مرگ فرشید هکی در مورد این پرونده سخن گفت. جعفری دولت‌آبادی در اول آبان در مورد این پرونده گفت: اظهار نظر قطعی در مود علت و نحوه فوت فرشید هکی منوط به انجام تحقیقت قضایی و اعلام نتایج آزمایشات پزشکی قانونی است.
دادستان تهران در مورد شرایط جسد فرشید هکی نیز گفت: جسد مرحوم در قسمت صندلی عقب خودرو و در حالی که دارای آثار سوختگی بود، کشف شد. جسد در محل صحنه توسط پزشک قانونی معاینه شد که فاقد هرگونه آثار ضرب و جرح، شکستگی و یا هر نوع علائم مشکوک ظاهری بود.
این توضیحات دادستان تهران از آن نظر اهمیت دارد که عبدالرضا داوری ادعا کرده بود «دكتر فرشيد هكي در نزديكي منزلشان، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و پس از وارد شدن تعداد زيادي ضربات چاقو، جسد ايشان را سوزانده‌اند».
جعفری دولت‌آبادی همچنین گفته بود: با توجه به نزدیکی منزل مرحوم [فرشید هکی] به صحنه [مرگ و آتش‌سوزی خودرو]، بازپرس به همراه پلیس و با حضور اعضای خانواده از منزل مرحوم بازرسی به عمل آورد که مشخص شد متوفی دارو‌هایی مصرف می‌کرده که نمونه‌هایی از دارو‌ها در منزل کشف شد. تحقیقات بازپرس و اقدامات تیم کارشناسی با صدور دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی جهت تعیین علت فوت در ساعت یک بامداد روز پنجشنبه (۲۶ مهر) پایان یافت و مراتب در صورت‌جلسه تحقیقات منعکس شد. دادستان تهران تاکید کرد که با توجه به انتقال جسد به پزشکی قانونی و انجام کالبدشکافی تاکنون هیچ‌گونه آثار ضرب و جرح و علائم مشکوک در جسد یافت نشده است.
 
بازداشت دو مظنون در رابطه با پرونده فوت فرشید هکی
جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در روز دوم آبان از دستگیری دو مظنون در ارتباط با پرونده مرگ فرشید هکی خبر داد و گفت: در این ارتباط دو نفر مظنون هستند که دستگیر شدند و منتظر نتیجه سم‌شناسی پزشکی قانونی هستیم.
هنوز مشخص نیست که آیا از این دو مظنون، سرنخ‌هایی برای کشف علت مرگ فرشید هکی به‌دست آمده است یا خیر. مراسم تشیع و خاکسپاری فرشید هکی روز گذشته (چهارم آبان) در بهشت زهرا برگزار شد. احتمالاً ظرف روزهای آینده مشخص خواهد شد که نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی در مورد علت فوت فرشید هکی به کجا انجامیده است. انتظار می‌رود که قوه قضاییه نیز به زودی نتیجه تحقیقات خود از دو مظنون دستگیرشده را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
فرشید هکی، حقوق‌دان و فعال مدنی، در سال ۱۳۵۳ در اراک به دنیا آمده بود. هکی نامزد انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران نیز بود ولی نتوانست در انتخابات موفقیتی به‌دست آورد. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌های اقتصادی و کارشناسی ارشد حقوق بشر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران به اتمام رسانده بود. با توجه به نوشته‌های فرشید هکی می‌توان پی برد که وی به خط فکری محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، نزدیکی داشته است.     
 


کد مطلب: 96483

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/96483/فرشید-هکی-علت-مرگ-وی-چیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir