کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شش ماه پس از انسداد تلگرام صورت گرفت:

آغاز بازگشت طرفداران فیلترینگ به تلگرام!

20 آبان 1397 ساعت 14:37

خبرگزاری فارس که طرفدار فیلترینگ تلگرام بود و از فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور نیز به شدت انتقاد می‌کرد، اکنون به همان کانال تلگرامی برگشته که همزمان با فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ماه سال جاری، فعالیت خود را در آن متوقف کرده بود. بازگشت خبرگزاری فارس به تلگرام نشان‌دهنده این است که سیاست فیلترینگ تلگرام شکست خورده است و ممکن است در ادامه موجی از بازگشت رسانه‌های اصولگرا به تلگرام شکل گیرد.


خبرگزاری فارس که طرفدار فیلترینگ تلگرام بود و از فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور نیز به شدت انتقاد می‌کرد، اکنون به همان کانال تلگرامی برگشته که همزمان با فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ماه سال جاری، فعالیت خود را در آن متوقف کرده بود. بازگشت خبرگزاری فارس به تلگرام نشان‌دهنده این است که سیاست فیلترینگ تلگرام شکست خورده است و ممکن است در ادامه موجی از بازگشت رسانه‌های اصولگرا به تلگرام شکل گیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پس از گذشت شش ماه از فیلترینگ تلگرام، خبرگزاری فارس مجدداً فعالیت خود را در این پیام‌رسان از سر گرفت. البته بازگشت خبرگزاری فارس به تلگرام، در لوای فعالیت در تلگرام طلایی و هاتگرام صورت گرفته و مدیرعامل خبرگزاری فارس در اظهارتی عجیب گفته است که این خبرگزاری هیچ برنامه‌ای برای فعالیت در تلگرام ندارد!
پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس گفته است: «مهلت اعلام شده به نسخه‌های داخلی تلگرام پایان یافته و با توجه به ادامه فعالیت عادی و بدون اعمال فیلترینگ این پیام رسان‌ها، ظاهرا مشکل مجوز آن‌ها توسط وزارت ارتباطات برطرف شده است و بنابراین ما هم منعی هم برای ادامه فعالیت در آن‌ها نمی‌بینیم... هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به تلگرام نداریم اما با توجه درخواست‌های متعدد مخاطبان و فعالیت قانونی و بدون مشکل هاتگرام و طلاگرام، در کنار فعالیت در سایر پیام‌رسان‌های داخلی، در این دو پیام‌رسان نیز فعالیت خواهیم کرد».
این سخنان در حالی بیان شده که خبرگزاری فارس، فعالیت خود را در همان کانالی از سر گرفته که پیش از فیلترینگ تلگرام، آن را کانال تلگرامی خود می‌نامید. خبرگزاری فارس در ماه‌های گذشته به شدت از فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور انتقاد کرده بود.
گذشته از این، در حالی خبرگزاری فارس عنوان کرده «مهلت اعلام‌شده به نسخه‌های داخلی تلگرام پایان یافته» که پیش از این در شهریور ماه اعلام کرده بود به دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان آذر برای مستقل شدن از تلگرام و تبدیل شدن به پیام‌رسان‌های کاملاً بومی، مهلت داده شده است. در واقع، خبرگزاری فارس، به نحو تناقض‌آمیزی برای استفاده از بستر تلگرام، آن‌قدر عجله داشته که تا پایان آذر نیز منتظر نمانده است!
فارس در همان خبری که اعلام کرده بود مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی تا پایان آذر تمدید شده است، از نگرانی‌های امنیتی خود بابت ادامه فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام نیز سخن گفته بود. این خبرگزاری نوشته بود: «در ادله ارائه مهلت دوباره عنوان شده که برخی همچنان نگران جایگزین تلگرام پس از قطع دسترسی تلگرام طلایی و هاتگرام هستند؛ همان نگرانی که 6 ماه قبل وجود داشت و علیرغم برنامه‌ریزی برای حمایت از پیان‌رسان های داخلی هنوز هم بر تصمیم‌های مهم سایه انداخته است تا بار دیگر اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی را کمرنگ تر کند... از سوی دیگر، مهلت ارائه شده تا پایان آذر ماه درست با تحولات خارجی علیه ایران همزمان خواهد بود و وجود تلگرام در آن برهه می‌تواند اتفاقات دی ماه سال گذشته را بار دیگر در آذر 97 تکرار کند»!
فارس در شش ماه گذشته بارها به انتقاد از ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی پرداخته بود. این خبرگزاری در تیرماه امسال نوشته بود: «تهدیدها و خطرات هاتگرام و تلگرام طلایی به عنوان نسخه‌های فارسی تلگرام، این روزها خبرساز شده‌ است زیرا علیرغم اتفاق نظر در کشور برای رفع انحصار از پیام‌رسان‌ خارجی، اکنون نسخه‌های بومی تلگرام با ظاهری موجه راه تلگرام را ادامه می‌دهند». این خبرگزاری در خرداد ماه امسال نیز در گزارشی نوشته بود که «ادامه راه با نسخه‌های فارسی تلگرام سودی ندارد». فارس که دو ماه پیش، هاتگرام و تلگرام طلایی را «رفیق تلگرام» و رقیب پیام‌رسان‌های داخلی خوانده بود، حالا مدعی است که به هاتگرام و تلگرام طلایی بازگشته اما قصدی برای بازگشت به تلگرام ندارد.
 
شکست فیلترینگ تلگرام
بازگشت خبرگزاری فارس به تلگرام یکی از آخرین نشانه‌های شکست سیاست فیلترینگ است. نگاهی به آمار بازدیدها در تلگرام نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان این پیام‌رسان، ریزش قابل توجهی نداشته است. بسیاری از کانال‌ها در تلگرام نه تنها بازدید بسیار بالایی دارند بلکه همچنان نسبت به جذب آگهی تبلیغاتی نیز اقدام می‌کنند و میزان جذب آگهی آن‌ها نیز تغییر چندانی نداشته است. خبرگزاری فارس خود پیش از فیلترینگ تلگرام در جذب آگهی‌ها و انتشار آن‌ها در کانال تلگرامی‌اش، بسیار فعال بود. میزان انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در تلگرام از آن حیث اهمیت دارد که نشان‌دهنده نگاه کسب‌وکارها به نفوذ رسانه‌ای این پیام‌رسان است.
بعد از خبرگزاری فارس، ایسنا نیز فعالیت خود را در تلگرام از سر گرفت. ممکن است در ادامه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دیگری نیز راه خبرگزاری فارس را در پیش گیرند و فعالیت تلگرامی خود را مجدداً از سر بگیرند. بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرا که طرفدار فیلترینگ تلگرام بودند، ممکن است تحت لوای بازگشت به هاتگرام و تلگرام طلایی، مجدداً به فضای تلگرام بازگردند. حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات، به صراحت گفته است که امنیت نسخه‌های فارسی تلگرام پایین‌تر از خود تلگرام است. با وجود این واقعیت و آشکار شدن شکست سیاست فیلترینگ، مشخص نیست که چرا همچنان باید تلگرام مسدود باشد!
 


کد مطلب: 97187

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/97187/آغاز-بازگشت-طرفداران-فیلترینگ-تلگرام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir