۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶

عادی‌سازی رابطه عربستان ‌-  اسرائیل

سیف‌الرضا شهابی
عادی‌سازی رابطه عربستان ‌-  اسرائیل
تلویزیون اسرائیل «کان» اعلام کرد یک هواپیمای اسرائیلی در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ بر باند فرودگاه ریاض به زمین نشست خبری که تاکنون به طور رسمی از سوی مقامات عربستان تایید و تکذیب نشد. در پی خبر فوق، حدس و گمان بر این قرار گرفت که عادی‌سازی رابطه ریاض ‌-  تل آویو روی ریل قرار گرفت و در آینده ‌می‌توان شاهد اعلام رسمی از سوی دو طرف باشیم و راهی که ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیش گرفته بود توسط بایدن ادامه پیدا کرده!
ترامپ در دوران ریاست جمهوریش بر عادی‌سازی روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اسرائیل تحت عنوان «پیمان ابراهیم»‌ تاکید و اصرار داشت‌ تا ۱‌- اقتصاد اسرائیل شکوفا شود. ۲‌-  حاشیه امن برای رژیم صهيونيستي پیش بیاید. ۳‌-  راه برای عادی‌سازی سایر کشورهای عربی با اسرائیل هموار شود. ۴‌- جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با اسرائیل در انفعال قرار گیرد.
امارات متحده عربی و بحرین خاکریز نخست بودند تا در گام‌های بعدی خاکریزهای بعدی یک به یک فتح شوند.
رژیم محافظه کار سعودی در عربستان منتظر بود تا
۱‌- بازتاب عادی سازی رابطه دو کشور امارات و بحرین با اسرائیل را ملاحظه کند. ۲‌- از شدت حساسیت کاسته شود. ۳‌- با برقراری رابطه بین تهران ‌- ریاض و احیانا همکاری اقتصادی از شدت مخالفت تهران با عادی‌سازی رابطه عربستان ‌- اسرائیل بکاهد .
موفق نشدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای دور دوم سبب شد پیمان ابراهیم در نیمه راه رها شود ولی تل آویو و ریاض برای هم چشمک ‌می‌زدند و منتظر فرصت بودند تا وصال رخ دهد.
ورود بایدن به کاخ سفید و وجود برنامه برای راه‌اندازی درگیری اوکراین مانع از این شد تا تیم دیپلماسی بایدن به خاورمیانه توجه کند به عبارتی خاورمیانه در اولویت نخست دستگاه دیپلماسی آمریکا قرار نداشت به این ترتیب‌ برقراری رابطه ریاض ‌-  تل آویو در محاق قرار گرفت.
بعد از درگیری غزه توجه به خاورمیانه در مرکز ثقل تصمیم گیری دستگاه دیپلماسی واشنگتن واقع شد. سفر‌های مکرر‌ بلینکن وزیر خارجه یهودی آمریکا به خاورمیانه و دیدار با مقامات کشورهای درگیر در مناقشه غزه خصوصا دیدار با رهبران سیاسی‌ اسرائیل و عربستان احتمال داده ‌می‌شد که رابطه بر قرار شود؛ باتوجه به این که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و دست دستگاه دیپلماسی آمریکا برای تبلیغات خالی است.
در ورای آنچه که ذکر شد ریاض با دو مانع برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مواجه است:
۱‌-  ملک عبدالله ولیعهد وقت عربستان در اجلاس سران عرب در بیروت در سال ۲۰۰۲‌ اعلام کرده بود برقراری رابطه منوط‌ به‌ تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است.
موضوعی که اسرائیل تا کنون علاوه بر این که روی خوش نشان نداده همچنان مخالفت ‌می‌کند.
۲‌-  کشتار بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در‌ باریکه غزه، احساسات جهانیان را جریحه‌دار کرده و کشورهای عربی که با اسرائیل رابطه دارند را در فشار قرار‌ داده تا رابطه را به حالت تعلیق در بیاورند.
در چنین شرایطی، برقراری رابطه ریاض با تل آویو فقط به نفع اسرائیل خواهد بود؛ در مقابل نمی‌تواند به نفع عربستان باشد و احتمال این که عربستان را در جهان اسلام و کشورهای عربی خصوصا در بین مردم مسلمان منزوی کند دور از انتظار نیست در حالی‌که عربستان همواره در پی آن است این کشور را ام القرای جهان اسلام معرفی کند تا بین کشورهای اسلامی و مسلمانان محبوبیت کسب کند.
کد مطلب: 215531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *