۰
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸
پنجمین مراسم تحلیف ریاست ‌جمهوری پوتین در کرملین برگزار شد

سوگند تزار

«ولادیمیرپوتین» همچنان حاکم مقتدر و بلامنازع کرملین است. او برای پنجمین‌بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند خورد اما نکته اینجاست که پوتین از سال 2000 تا 2024 تفاوت‌های زیادی کرده‌ است.
سوگند تزار

گروه بین‌الملل - علی ودایع: «ولادیمیرپوتین» همچنان حاکم مقتدر و بلامنازع کرملین است. او برای پنجمین‌بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند خورد اما نکته اینجاست که پوتین از سال 2000 تا 2024 تفاوت‌های زیادی کرده‌ است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پوتین پس از 25 سال حکمرانی بر روسیه از یک افسر سابق کا.گ.ب که در حسرت روزهای اوج شوروی بود ؛ به یک رهبر کاریزماتیک و تاثیرگذار تبدیل شده‌است.در سیر اقتدارگرایی پوتین ، تعداد حامیان و دشمنان رئیس‌جمهوری روسیه افزایش یافته‌است. پوتین در حکمرانی صاحب یک سبک خاص ویژه‌است که اگرچه نمونه عینی در تاریخ روسیه وجود ندارد اما رگه‌هایی از رفتار و منش سیاسی او در بین حاکمان روسیه در گذشته‌های دور و نزدیک به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
«ایدئولوژی پوتینیسم» گزارش تحلیلی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی فلسفهٔ سیاسی کرملین که گفته می‌شود با وام‌گیری شدید از مضامین تزاری و شوروی و همچنین منابع فکری دیگر مانند راستگرایی افراطی قرن بیستم شکل گرفته، رکن اصلی پوتینیسم را «حکومتی امپریالیستی- ناسیونالیستی» می‌داند که «بر استثناگرایی ملی و ارزش‌های سنتی تکیه زده و به کمک یک دولت مقتدر به مردم روسیه تلقین می‌کند تنها در این شرایط می‌توانند اصالت و هویت خود را حفظ کنند».
بنیان دیگر این ایدئولوژی «غرب‌ستیزی است که در کنار ناسیونالیسم افراطی، نقش روسیه به عنوان یک قدرت معنوی بزرگ و تمدنی ویژه را تعریف می‌کند.» نکته حائز اهمیت در ساختار حاکمیتی پوتین نقش اولیگارش‌هایی هستند که اگرچه سرمایه و قدرت در اختیار دارند اما هرگونه تخطی از فرامین کرملین با شدید‌ترین مجازات مواجه خواهد شد.
مکانیسم فکری پوتین
در یک جمله کلی از مکانیسم حاکمیتی پوتین می‌توان گفت که او اقتدار شورویایی با ظاهر تزاری را بر کرملین و روسیه حاکم کرده‌است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد. «ایوان ایلین» فیلسوف روس می‌گوید که «تمام جنگ‌های روسیه دفاعی بوده... روسیه هیچ‌گاه گامی اشتباه برنداشته اما شر و پلیدی فراوان علیه روسیه انجام شد... روسیه همیشه قربانی محاصرهٔ غرب بوده... اما قادر است نه تنها تمام ملت‌های اوراسیا را متحد سازد که نیروی وحدت‌بخش تمام ملت‌های جهان باشد.»
اگر بگوییم که « آلکساندر دوگین» ایدئولوگ محبوب پوتین است ؛دروغ نگفتیم! دوگین که دخترش هم توسط اوکراین ترور و کشته شد ، در حقیقت مبلغ ناسیونالیسم روسی و اوراسیاگرایی است. دوگین می گوید که جنگ اوکراین یک نبرد مقدس است که علیه پلیدی مطلق تمدن غربی و در دفاع از تمدن روسی است.
او در مصاحبهٔ اخیر خود با تاکر کارلسون، خبرنگار جنجالی آمریکایی، ابراز اطمینان کرد دلیل «نفرت» غرب از ولادیمیر پوتین به آن دلیل است که رئيس‌جمهور روسیه «حاضر است با سلاح هسته‌ای از ارزش‌های سنتی دفاع ‌کند».
ایدئولوژی سیاسی و روش‌های اجتماعی طی حکومت ولادیمیر پوتین اغلب با کلمهٔ ترکیبی برگرفته از روسیه و فاشیسم - «روسیسم» (یا نسخهٔ انگلیسی‌اش، «راشیسم») نامیده می‌شود.
نکته اینجاست که تصویر سازی رسانه‌های غربی از دیکتاتوری مطلق پوتین یک گاف ذهنیتی است.این که بگوییم پوتین مخالفان را به شیوه‌های شورویایی حذف می‌‌کند ، دروغ نیست اما قدرت پوتین ریشه در فرهنگ سیاسی روسیه و بینش اجتماعی مردم این کشور دارد.
مراسم تحلیف از جنس قدرت
از سال ۲۰۰۰، مراسم تحلیف رئیس جمهور فدراسیون روسیه هر سال در ۷ مه برگزار می‌شود. رئیس جمهوری روسیه از دفتر کار خود در ساختمان اول مجموعه کرملین به سالن بزرگ این کاخ رفت و در آنجا سوگند یاد کرد.پس از آن سرود ملی فدراسیون روسیه پخش شد.
بخش اداری کاخ کرملین، در طبقه اول چند بخش شامل دفتر کار، کتابخانه و مکان دیدارها و طبقه دوم، سالن‌های برگزاری مراسم‌های رسمی را شامل می‌شود.
در برنامه تحلیف، رئیس جمهور باید سوگند یاد کند. در پایان مراسم، سرود ملی روسیه نواخته و ۳۰ گلوله توپ شلیک می‌شود. رئیس منتخب روسیه در فضایی باشکوه و با حضور اعضای دولت، پارلمان، قضات دادگاه قانون اساسی، سایر مقامات دولتی و شخصیت‌های عمومی سوگند یاد کرد.
پوتین در این مراسم گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که امنیت و منافع ملی همچنان در اولویت اول باقی خواهند ماند.»
رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه این دوره سخت را با عزت پشت سر خواهد گذاشت و حتی قوی‌تر خواهد شد. اطمینان دارم که این دوره دشوار و مهم را با عزت پشت سر خواهیم گذاشت، حتی قوی‌تر خواهیم شد و قطعا برنامه‌های بلندمدت و پروژه‌های بزرگ مقیاس را با هدف دستیابی به اهداف توسعه اجرا خواهیم کرد.
پوتین افزود: روسیه به همکاری با شرکای خود برای تشکیل نظم جهانی چندقطبی ادامه خواهد داد. ما به همراه شرکای خود در ادغام اوراسیا و سایر مراکز توسعه مستقل، به کار برای تشکیل نظم جهانی چند قطبی، سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم ادامه خواهیم داد.
او تاکید کرد: لازم است از تداوم قابل اعتماد در توسعه روسیه برای دهه‌های آینده اطمینان حاصل شود و نسل‌های جوان‌تری تربیت و آموزش داده شوند که قدرت این کشور را تقویت کنند. ما باید از تداوم قابل اعتماد در توسعه کشور برای دهه‌های آینده اطمینان حاصل کنیم، نسل‌های جوانی را پرورش دهیم و آموزش دهیم که قدرت روسیه را تقویت می‌کنند، دولت ما را که بر اساس هماهنگی بین قومی است، توسعه داده و سنت‌های همه مردمان ساکن روسیه را حفظ کند.
پوتین در مراسم تحلیف گفت که دولت او با وجود تلاش‌های غرب برای مهار توسعه روسیه، هرگز پیشنهاد گفتگو از سوی غرب را رد نکرده است. پوتین پس از ادای سوگند و سخنرانی، از ایوان سرخ کاخ کرملین به میدان کلیسای جامع رفت، جایی که که هنگ ریاست‌جمهوری از مقابل فرمانده کل قوای روسیه رژه رفت. حضور رئیس‌جمهوری روسیه در کلیسای کرملین برای ادای مراسم شکرگزاری با حضور پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس بخش دیگری از این آیین بود.
راه سخت و پرتنش
حدود 6 سال پیش و در جریان تحلیف پوتین ، بازگشت شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه یک اتفاق افتخار آفرین بود. در همان روزها نشانه‌هایی از احتمال وقوع یک جنگ در اوکراین به وضوح قابل مشاهده بود اما اروپایی‌های خوش‌خیال به صلح کانتی و لیبرالیسم چشم بر واقعیت‌ها بسته بودند. حالا 2سال و چندماه از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد.
نوع ادبیات رئیس‌جمهوری روسیه در دفاع از سرزمین مادری و جنگ با دشمن‌های فاشیست مبتنی بر همان ریشه‌های تاریخی قدرت‌طلبی پوتین دارد. ارتش سرخ نشان داده که در نبرد میهنی با کسی شوخی ندارد تا جایی که حاضر است با رولت روسی به مصاف غرب برود. غرب به اوکراین توپخانه، تانک و موشک‌های دوربرد ارائه کرده، اما نیروهای ناتو مستقیما به درگیری‌ها نپیوسته‌اند، چیزی که هم پوتین و هم جو بایدن هشدار داده‌اند که می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.
روسیه با تاکید بر افزایش تنش‌های هسته‌ای، روز دوشنبه اعلام کرد که پس از تهدیدات فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به عنوان بخشی از یک رزمایش نظامی تمرین خواهد کرد.
واقعیت ترسناک برای غرب اینجاست که پوتین با خونسردی مشغول بازی با ماشه اتمی است اما مبتنی بر آخرین دکترین اتمی روسیه در لحظه احساس خطر ، دگمه بمب هسته ای و موشک‌های قاره‌پیما را خواهد فشرد.
پوتین تا سال 2030قطعا با چالش‌های کوچک و بزرگی مواجه خواهد شد اما او نه تنها قدرتمندتر از گذشته است که تجربه‌هایی گران کسب کرده‌است. پوتین امروز در اوکراین مشغول نبرد است اما نیم‌نگاهی به نیوهارتلند در قطب شمال و جدال در فضا دارد.
کد مطلب: 215617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *