۰
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰

خواص شگفت انگیز توت فرنگی

مانیا شوبیری
توت فرنگی میوه خوش طعم و پرطرفداری است که در عین حال برای سلامت بدن به ویژه پوست بسیار مفید است. از جمله فواید توت فرنگی می‌توان به تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و مبارزه با کلسترول اشاره کرد.
شهرت توت فرنگی در خاصیت آن برای سلامت و زیبایی پوست است، اما پزشکان متخصص معتقدند مصرف توت فرنگی در پیشگیری و کاهش بیماری‌های قلبی مفید است.
پزشکان بر این باورند که آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل‌های موجود در توت فرنگی باعث می‌شود از سلامت قلب محافظت کند. این میوه خوش طعم و پرطرفدار می‌تواند از انواع مختلف سرطان جلوگیری کند. در ضمن این ویتامین C موجود در توت فرنگی است که کمک شایانی به سلامت پوست و مو می‌کند، همچنین فیبر موجود در توت فرنگی باعث کاهش وزن می‌شود.
ارزش غذایی یک فنجان حاوی ۱۵۲ گرم توت فرنگی شامل ۴۹ کلیو کالری، ۷ گرم قند، ۰ گرم چربی و ۳ گرم فیبر است.
خوردن توت فرنگی مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد، با توجه به قرار داشتن در فصل این میوه خوش طعم و پرطرفدار در ادامه به برخی از خواص آن اشاره می‌کنیم:
۱. تنظیم قندخون:
توت فرنگی به دلیل داشتن اسید الاگیک و آنتی اکسیدان‌های دیگر به کاهش هضم غذا‌های نشاسته‌ای کمک می‌کند به همین دلیل است که افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی نشاسته‌ای کنترل می‌کند. توت فرنگی همچنین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند، تا سطح قند خون خود را کنترل کنند.
توت فرنگی شاخص گلیسمی پایین دارد، همین موضوع باعث می‌شود بیماران دیابتی بعد از خوردن توت فرنگی دچار افزایش فشار خون نشوند، لازم به ذکر است که فیبر موجود در این میوه میزان سطح قند خون را تنظیم می‌کند.
۲. محافظت از قلب:
شاید ندانید توت فرنگی در محافظت از قلب نیز تاثیر بسزایی دارد، توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل است، به همین دلیل این میوه خوش طعم یک خوراکی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب است.
این میوه همچنین حاوی آنتوسیانین که دلیل رنگ قرمز توت فرنگی است، می‌باشد که وظیفه محافظت از سیستم گردش خون را دارد و می‌تواند از تشکیل پلاک در شریان‌ها جلوگیری کند.
درصورتی که زنان ۳ یا ۴ بار در هفته از توت فرنگی استفاده کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی در آن‌ها تا یک سوم کاهش می‌یابد.
۳. مفید برای مبارزه با سرطان:
توت فرنگی یک منبع فوق العاده از ویتامین C و فیبر است، ویتامین C و فیبر برای محافظت در برابر سرطان‌های مری و کولون بسیار مفیدند. همانطور که می‌دانید خواص ضد سرطانی توت فرنگی شهرت زیادی دارد، این میوه سرخ رنگ می‌تواند از سرطان‌های پوست، ریه، مثانه و سینه نیز جلوگیری کند.
۴. بهبود سیستم ایمنی بدن:
توت فرنگی را منبع عالی ویتامین C می‌دانند که می‌تواند منجر به ایجاد آنتی بادی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شود.
۵. بهبود سلامت مغز:
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است، وجود آنتی اکسیدان‌ها نیز از سلول‌های مغزی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود تغییرات نورون‌ها را خنثی می‌کند و در نهایت منجر به بهبود سلامت مغز می‌شود.
جالب است بدانید که در برخی از مطالعات آمده است که توت فرنگی می‌تواند کاهش حافظه در زنان مسن را به تأخیر بیندازد. این وضعیت به وجود فلاوونوئید‌ها در توت فرنگی مربوط می‌شود.
۸. مبارزه با کلسترول:
توت فرنگی حاوی پکتین است، یک نوع فیبر محلول که سطح کلسترول بد در بدن را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که توت فرنگی در آسیب اکسیداتیو و کلسترول بد نقش دارد.
۹. کمک به کاهش وزن:
توت فرنگی سرشار از اسید الاگیک و آنتی اکسیدان است؛ عناصری که نقش مهمی در کاهش وزن دارند. یکی از دلایل افزایش وزن التهابات مزمن است و یکی از خواص توت فرنگی ضد التهاب بودن شگفت انگیز آن است، همین موضوع باعث شده است تا توت فرنگی کمک شایانی در کاهش وزن باشد. همچنین وجود آنتوسیانین‌ها و آنتی اکسیدان‌های توت فرنگی باعث افزایش تولید هورمون‌های لاغری در بدن می‌شوند.
۱۰. داشتن بارداری سالم:
توت فرنگی منبع غنی از فولات است، جالب است بدانید که حدود ۴۰ میکروگرم فولات از یک فنجان توت فرنگی خام به دست می‌آید. این مقدار حدود ۱۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده از فولات است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف فولات در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد و و باعث می‌شود نقایص لوله عصبی نوزاد از بین برود.
۱۱. درمان یبوست:
همانطور که در ابتدای مطلب آمده بود توت فرنگی سرشار از فیبر است، این خاصیت توت فرنگی می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. فیبر موجود در توت فرنگی مشکلات گوارشی مانند گاز معده و نفخ را نیز کاهش می‌دهد.
۱۲. بهبود سلامت پوست:
یکی از عناصری که توت فرنگی منبع غنی از آن است، آلفا هیدروکسی اسید نام دارد؛ ماده‌ای مهم برای حذف سلول‌های مرده و پاکسازی پوست.
همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، توت فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک و اسیدالگیک است، خواصی که به کاهش لکه‌های تیره کمک می‌کنند. همچنین ویتامین C موجود در توت فرنگی به پاکسازی و سالم نگه داشتن پوست کمک می‌کند.
اگر می‌خواهید از این میوه برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید، می‌توانید مقداری توت فرنگی را له کرده و با عسل مخلوط کنید، محلول به دست آمده را هر روز صبح روی صورت خود بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه شستشو دهید. به جای عسل میتوانید از آب و یا شیر استفاده کنید.
۱۳. جلوگیری از ریزش مو:‌
می‌دانید که توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C است، این موضوع باعث می‌شود تا به جذب مواد مغذی کمک کند. همین امر باعث می‌شود تا شما رشد موی بهتری داشته باشید ریزش مویتان متوقف شود. خواصی موجود در توت فرنگی در درمان شوره سر نیز مفید است و از طاسی نیز جلوگیری می‌کند.
 
کد مطلب: 169118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *