۰
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

 قانون_ یادداشت:انتشار خبر دستگیری یکی از عوامل انفجار دفتر حزب جمهوری تا حدي مبهم بودکه فضا را برای گمانه زنی هاي  رسانه‌ای بی‌شمار فراهم كرد. گمانه‌هایی که بيشتربه  خطا رفته‌اند و ازطرف دیگر سوالات زیادی را با خود ایجاد کردند که نیازمنداطلاع رسانی مطلوب‌تر است. یکی ازمهم‌ترین سوالات این است؟ آیااین فرددستگیرشده ،خودش رابرای فرارازدام منافقین تسلیم کرده است؟ گمانه زنی‌ها آنقدر زیاد بودکه سخنگوی نیروی انتظامی ناچار شد روزبعدتوضیح دهد که فرددستگیر شده یک زن است. اما پیش ازآن نزدیکان احمدی‌نژاد كه گويي کشف بزرگی کرده باشند، مدعی شدند فرد دستگیر شده کشمیری است. این خط خبری اهداف خاصی را دنبال می‌کند و نشان داد طبق معمول «هیجان زدگی» و «خط گیری ازرفقا» موجب می‌شود که گاف‌های خبری، به رویه معمولِ تیم رسانه‌ای نزدیک به دولت قبل تبدیل شود.  

هاشمی، هاشمی است!

 آرمان_ یادداشت:مجلس خبرگان دور پنجم نمايندگان خود را از طريق راي مردم شناخته است و اكنون اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني با توجه به نقشي كه در انقلاب و همچنين موقعيتي كه در جامعه داشته و دارد، تمايل ورود به عرصه انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبري را دارد؟ برخي از گمانه‌ها حكايت از آن دارد كه شخص ايشان، تمايلي براي اين حضور ندارد. علت هم مي‌تواند آن باشد كه آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني، چه در اين موقعيت قرار بگيرد و چه نگيرد، به زعم موافقان و مخالفان و آنهايي كه مسائل سياسي كشور را رصد مي‌كنند، نقش تعيين‌كننده و تاثيرگذار خود را در شرايط مختلف و در دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و نقد آسيب‌ها و مشكلاتي كه جامعه با آنها روبه رو است و در ارائه راهبردهاي كلاني كه به اعتدال جامعه كمك مي‌كند، فراموش نخواهد كرد.

قانون برای سرمایه گزاری خارجی

شرق_ یادداشت:...سرمایه‌گذار ایرانی دریافته است که بدون اصلاح جدی قوانین اقتصادی و ارتقای جاذبه کسب‌وکار نمی‌توان سرمایه‌گذاری مؤثر و فرصت‌های شغلی مناسب و تولید ثروت را به دست آورد. به همین دلیل در سال‌های اخیر بخشی از قوانین اصلاح شد. قانون مالیات نیز با یک اصلاح جدی روبه‌رو شد و درحال‌حاضر یک قانون مالیاتی مدرن در اختیار ماست. درواقع مالیات قابل وصول از بنگاه نمی‌تواند از ٢٥ درصد مشمول مالیات بیشتر شود و بنگاه‌های تولید جدید تا چهار سال می‌توانند ٨٠ درصد معاف مالیاتی داشته باشند و اگر در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته باشند، معافیت صددرصدی ١٠ ساله دارند.  حمایت از تولید داخلی یکی دیگر از قوانین مهمی است که در ماه‌های اخیر ابلاغ شد و امروز به قانونی مترقی در زمینه پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در کشور در حال اجرا است. مسلما با قوانین مجلس و نیازهای سرمایه‌گذاری در ایران، یک جهش اقتصادی را برای کشور پیش رو خواهیم داشت.

ضرورت دیپلماسی اقتصادی

 اعتماد_ یادداشت:با شرايط امروز ايران، ديپلماسي اقتصادي يكي از صداهايي به شمار مي‌رود كه نيازمند توجه جدي است، چرا كه شرايط پسا برجام و نيازهاي كشور نشان مي‌دهد كه تنها با يك رويه منطقي و بين‌المللي مي‌توان به رفع مشكلات كشور دست زد. استفاده از ديپلماسي در اقتصاد در گذشته هم آزموده شده، به‌ويژه در شرايط جنگ و چند سال پس از آن مرحوم نوربخش، رييس كل وقت بانك مركزي، آن را به كار گرفت. تلاش‌هايي از اين دست زمان جنگ سبب شد كه كشور برابر مشكلات عظيم مقاومت كند

نکته  مغفول در مدیریت رسانه ملی

 کیهان_ یادداشت:بر همه آنهایی که از نزدیک و دور با مشکلات و معضلات رسانه ملی، آشنا بوده و هستند، آشکار است که اگرچه کمبود بودجه و عدم همراهی دولت در این زمینه از جمله کاستی‌های صدا و سیما بوده و هست ولی آنچه این رسانه را از موقعیت و جایگاه یک دانشگاه و قرارگاه جنگ نرم دور ساخته، بیش و پیش از بودجه و یاری دولت، دوری و عدم پیوند با مراکز آکادمیک علمی و دینی و موسسات فکری و تحقیقاتی است. موسسات و مراکزی که وجود و حضورشان در رسانه‌های غربی در قالب اتاق‌های فکر و «تینک تانک‌»های رسانه‌ای، موجب شکل‌گیری پایه‌های ایدئولوژیک قوی در محصولات رسانه‌های آن سوی آبها شده و می‌شود.

کد مطلب: 55907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *