۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
گزارش مردم سالاری از حضور وزرا در جمع خبرنگاران

از حقوق کارگران تا استفاده از کارت سوخت شخصی

وزراي کابينه سيزدهم طبق روال روزهاي چهارشنبه هر هفته پس از جلسه هيات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.
از حقوق کارگران تا استفاده از کارت سوخت شخصی
گروه سياسي- محمدحسين يزدي: وزراي کابينه سيزدهم طبق روال روزهاي چهارشنبه هر هفته پس از جلسه هيات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيد ابراهيم رئيسي در بخشي از اظهارات خود در جلسه هيات دولت، رفع مشکل بيکاري استان‌هاي داراي بالاترين نرخ بيکاري را از جمله دستورکارهاي اولويت‌دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئيس جمهوري خواست با تشکيل کارگروهي طرح‌ها و برنامه‌هاي مديران استاني در اين زمينه را اخذ و با پيگيري ويژه تحقق آنها را دنبال کنند.
حج به صحنه برائت از طواغيت تبديل مي‌شود
محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به موسم حج با بيان اينکه 27 اعزام براي حج انجام مي‌شود ، گفت: 28 هزار زائر ايراني در حج امسال شرکت مي‌کنند و حجاج ما با همان رويکردي که رهبري فرموند، در اين مراسم شرکت خواهند کرد وحج را به صحنه برائت از طواغيت تبديل مي‌کنند.
وي همچنين با اشاره به آغاز نمايشگاه کتاب از روز پنجشنبه بيان کرد: نمايشگاه امسال براي اولين بار در 150 هزار متر در حال برگزاري است و بيش از 25 کشور و هزاران ناشر در نمايشگاه حضور دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌که عدالت فرهنگي موضوع مهمي است افزود: هر فرد ايراني در هر نقطه از کشور مي‌تواند با ورود به سامانه مربوطه کتاب را با تخفيف خريد کند و به صورت رايگان در منزل تحويل بگيرد. سال گذشته بيش‌ از 2 ميليون نفر از اين طريق کتاب دريافت کردند، امسال هم اين کار ادامه دارد که پيش‌بيني مي‌کنيم با استقبال مردم مواجه شود.
افزايش 46 درصدي استفاده از کارت سوخت شخصي در پمپ‌هاي بنزين
جواد اوجي وزير نفت با اشاره به وضعيت صدور کارت هوشمند سوخت گفت: طبق قانون بودجه وزارت نفت موظف است عمليات سوخت‌گيري در پمپ‌بنزين‌ها تا سقف 95 درصد را از طريق کارت سوخت خودروهاي شخصي انجام دهد. ما نيز به تدريج در حال پياده کردن اين وظيفه قانوني هستيم. 19 ميليون کارت سوخت هوشمند شخصي در اختيار مردم است که البته اندکي از مردم کارت‌شان گم شده يا هنوز موفق به دريافت کارت خود نشده‌اند.
وي ادامه داد: تا سال گذشته حدود 30 درصد مردم از کارت سوخت خود براي سوخت‌گيري استفاده مي‌کردند که اين عدد در سالجاري به 76 درصد افزايش يافته است.
جواد اوجي با اشاره به آغاز نمايشگاه صنعت نفت از روز چهارشنبه بيان کرد: بيش از 300 پروژه و طرح نيمه تمام‌ و شروع عمليات‌هاي اجرايي را در دست داريم که بيش از 120 ميليارد دلار است و آثار اين‌پروژه‌ها را شاهد هستيم. پروژه‌هاي بزرگي را سال گذشته منعقد کرديم. در اين نمايشگاه بين‌المللي تمامي شرکت‌هاي توانمند داخلي حضور يافته اند.
يک سوم کشور تحت پوشش فيبر نوري قرار گرفته است
عيسي زارع پور وزير ارتباطات اعلام کرد که بيش از يک سوم از کشور تحت پوشش فيبر نوري قرار گرفته و امسال حداقل آمار تحت پوشش فيبر نوري به 14 ميليون خانوار خواهد رسيد.
وي افزود: پروژه فيبر نوري استان قم پنجشنبه با حضور رئيس‌جمهوري افتتاح مي‎شود و در اين سفر، شهر قم و 6 شهر ديگر استان قم تحت پوشش فيبر نوري قرار مي‌گيرند. با اضافه شدن قم، آمار تحت پوشش فيبر نوري به 7.5 ميليون خانوار در کشور مي‌رسد. بيش از يک سوم از کشور نيز تحت پوشش فيبر نوري قرار گرفته است. امسال حداقل آمار تحت پوشش فيبر نوري به 14 ميليون خانوار در کشور خواهد رسيد.
عيسي زارع پور درباره ارتباطات موبايل گفت: در بحث ارتباطات موبايل، توسعه ارتباطات نسل پنجم را در دستور کار قرار داديم و هفته آينده برنامه‌اي را خواهيم داشت که تعداد سايت‌هاي نسل پنجم کشور به بيش از هزار و 500 سايت خواهد رسيد و هدف‌گذاري ما اين است که امسال به بيش از 5 هزار برسد يعني 10 درصد کشور تحت پوشش نسل پنجم قرار بگيرند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: براساس گزارشي که در هيات دولت هم ارائه کردم در دور قبل انتخابات ما همه امکانات وزارت ارتباطات، اپراتورها و دستگاه‌هاي مرتبط را بسيج کرديم تا شاهد ارتباطات پايدار باشيم. بحمدالله بيش از 99 درصد را تحت پوشش داشتيم حتي در نقاط دور افتاده روستايي و جايي که صندوق راي را با بالگرد به آنجا بردند هم دسترسي به شبکه وجود داشت.
ايران جنايات رژيم صهيونيستي را از طريق سازمان‌هاي مردم نهاد داخلي و خارجي پيگيري مي‌کند
محمد دهقان معاون حقوقي رئيس جمهوري از اقدام ايران در پي گيري جنايات رژيم صهيونيستي از طريق سازمان‌هاي مردم نهاد داخلي و خارجي خبرداد و افزود: درهمين زمينه روز سه شنبه جلسه‌اي برگزار شد و مستندسازي درخصوص اقدامات و جنايات رژيم صهيونيستي صورت گرفت تا  از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد داخلي استفاده کنيم. همچنين با ارتباطاتي که با سازمان‌هاي مردم نهاد خارجي و اروپايي وجود دارد از ظرفيت‌هاي آنها نيز در اين زمينه استفاده خواهد شد تا ما بتوانيم از اين ظرفيت‌ها براي اينکه جنايات رژيم‌ صهيونيستي را که در غزه مرتکب شده است و همچنان نيز ادامه دارد در حد ممکن در کشورهاي مختلف جهان پيگيري کنيم .
خبر خوش قاضي‌زاده‌هاشمي براي واردات تجهيزات و داروهاي مصرفي جانبازان
سيد اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: خوشبختانه با همکاري وزارتخانه‌هاي بهداشت و صمت مجوزهاي لازم صادر شد و ما براي واردات تجهيزات و داروهاي ايثارگران و جانبازان از ارز ترجيحي استفاده خواهيم کرد.
وي ادامه داد: بعد از 10 سال مسئله تامين ارز براي خريد تجهيزات پزشکي براي ايثارگران و جانبازان که سال‌ها درگير ودارهاي اداري سرگردان بود، به نتيجه رسيد. در اين سال‌ها از ثبت سفارش و اجازه واردات تجهيزات پزشکي مورد نياز جانبازان و ايثارگران که مشابه داخلي داشت، جلوگيري مي‌شد و ما مجبور به واردات چمداني اين تجهيزات که در داخل هم يافت نمي‌شد، بوديم.
هر رشته‌اي تأسيس شود پيوست اشتغال خواهد داشت
محمدعلي زلفي‌گل وزير علوم گفت: توسعة دانشگاه‌ها براساس نياز کشور خواهد شد و هر رشته‌اي که تأسيس شود نيز پيوست اشتغال خواهد داشت.
وي در پاسخ به پرسشي درباره کيفيت تخصيص ارز دانشجويي در سال گذشته، اظهار کرد: رئيس کل بانک مرکزي در اين زمينه بسيار سخاوتمندانه عمل مي‌کند و خودشان پيشنهاد مي‌دهد تا چه کارهايي انجام شود که تخصيص ارز تسهيل شود. ما در اين زمينه مشکلي نداريم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: همچنين تلاش مي‌کنيم رشته‌هايي هم که دانشجو کم دارد يا ظرفيت آنها کاهش پيدا کرده، تغيير رويکرد بدهيم يا با برخي از دانشگاه‌ها ادغام کنيم.
راهکار «ديده‌شدن»، فضاسازي رسانه‌اي عليه دولت نيست
علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت گفت: وقتي برخي چهره‌هاي سياسي مي‌بييند مديريت اقتصادي دولت موفق شده نرخ رشد نقدينگي 42 درصدي را به 23 درصد کاهش دهد، براي جلوگيري از مقايسه عملکردها فضاسازي رسانه‌اي مي‌کنند. وي تصريح کرد: نگاه دولت در مسائل اقتصادي، اقتصادي است و مشابه آن عزيزان سياسي نيست. اميدوارم اين عزيزان براي ديده‌شدن راهکارهاي ديگري انتخاب و در مدل‌هاي ديگري اظهارنظر کنند. اميدواريم با نگاه اقتصادي مشکلات به ارث رسيده و تورم بالا و نرخ رشد نقدينگي بالا، نرخ بيکاري بالا و رکورد اقتصادي را که در مسير درمان قرار دارد با سرعت بيشتري درمان کنيم.
خبر وزير دادگستري درباره درآمد و اشتغال وکلاي دادگستري
امين حسين رحيمي وزير دادگستري با اشاره به اينکه لايحه جامع وکالت در قوه قضاييه و وزارت دادگستري در دست تدوين است، از اجباري شدن گرفتن وکيل در بسياري از دعاوي در قالب لايحه مذکور خبر داد و گفت: هزينه وکلا از طريق بيمه وکالت بايد جبران شود، اين اتفاق موجب بهبود وضعيت درآمدي و تضمين شغلي وکلاي دادگستري مي‌شود.
وي همچنين افزود: اصلاحات ويراشي در قانون جرايم راهنمايي و رانندگي را در دستورکار داريم. طبق اصلاحات در دست انجام، جرايم ريالي تخلفات حادثه‌ساز به خصوص جرائمي چون سبقت ممنوع در جاده‌هاي يکطرفه، عبور از چراغ قرمز و رانندگي در حالت نامتعارف چندين برابر افزايش يافته است.
توضيحات وزير کار درباره اصلاح حقوق کارگران
صولت مرتضوي وزير کار درباره اصلاح حقوق کارگران، اظهار کرد: چه کسي گفته سه‌جانبه‌گرايي در حقوق کارگران بايد حذف شود؟ تحت هيچ شرايطي سه‌جانبه‌گرايي حذف نمي‌شود. موضوعي را نمايندگان کارگران مطرح مي‌کردند که اساساً در طول دوران، جانب کارفرمايان از سوي شوراي عالي کار گرفته مي‌شود و ما گفتيم به خاطر اينکه چنين شبهه‌اي پيش نيايد، خيلي بهتر است که کار را به مجلس بسپاريم که نمايندگان آحاد مردم آنجا حضور دارند و تعداد قابل‌توجهي از نمايندگان نيز کارگر هستند و راحت‌تر مي‌توانند نيازها را بررسي کنند. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: در روز کارگر امسال برخي نمايندگان کارگران از رئيس‌جمهور درخواست کردند که وزير کار از پيشنهادي که داده است عدول کند و آيت الله رئيسي هم به من اشاره‌اي کرد که آن را دستور تلقي کردم و موضوع اصلاح ماده 41 قانون کار را از دستور کار خارج کرديم.
کد مطلب: 215664
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *