۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۹

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

 قانون_ یادداشت:اكنون در آستانه تشكيل و رسميت يافتن دومجلس ،يكي خبرگان رهبري كه هنگام اقتضا ،بزرگ‌ترين و سرنوشت ساز ترين تصمیم ها را بايد بگيرد و يكي مجلس شوراي اسلامي كه در راس امور است و صلاح و فسادش صلاح و فساد كشور را دربر دارد .اهميت هر دو مجلس قابل ترديد نيست و به‌زودي شكل و شمايل و صدر و ذيل‌شان مشخص مي شود و مردم  در انتظار تعهد و كارداني و آينده نگري و رژف انديشي نمایندگان مجلسین نشسته اند و اميد دارند كه اين هر دو در حركت تاريخي و رو به تكامل جامعه ايراني نقش تعيين كننده اي برعهده گيرند.

وعده ارز تک نرخی

 دنیای اقتصاد_ سرمقاله: یکی از وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم «تک‌نرخی کردن ارز» است ... این وعده که از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی بارها تکرار شده، ابتدا قرار بود در سال 93 اجرایی شود ولی در سال ۹۴ و بعد از اجرای برجام نیز در تحقق این امر توفیقی حاصل نشد. بنا بر اظهارات رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته، بانک مرکزی باید ارز را طی 6 ماه نخست سال 95 یا حداکثر تا 6 ماه دوم آن، تک‌نرخی کند.در شرایط کنونی نیز اعتقاد مقامات ارشد بانک مرکزی بر آن است که مقدمات اجرای ارز تک‌نرخی فراهم است، اما اجرای این سیاست منوط به مهیا شدن شرایط بین‌المللی برای نظام بانکی است. حال سوال اصلی این است که ریشه اصلی تاخیر در تحقق این وعده چیست و زمان مناسب برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز چه زمانی است؟

همان طور که پیش بینی می شد!

کیهان_ یادداشت::فیلم «فروشنده» پس از بسته شدن کنداکتور بخش مسابقه جشنواره کن و در حالی که هنوز در حال طی کردن مراحل فنی خود بود در نسخه‌ای ناقص مورد پذیرش مدیران این جشنواره قرار گرفت! آنچه که به جز یک مورد (فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی که نخل طلای جشنواره کن را برد) در تاریخ جشنواره فیلم کن بی‌سابقه است! بنابر همین موضوع و ورود غیر قاعده و فراقانونی فیلم «فروشنده» به بخش مسابقه شصت و نهمین دوره این جشنواره، اغلب پیش‌بینی‌ها بر جایزه گرفتن این فیلم قرار گرفت...علاوه بر این، آنچه بیش از پیش احتمال کسب جایزه را برای فیلم «فروشنده» تقویت می‌کرد، پرداختن به موضوع تعرض و تجاوز جنسی بود که در زندگی یک زوج بازیگر اتفاق می‌افتاد. تعرض و تجاوزی که به کارگیری غیرت و تعصب در قبال آن، (در این فیلم) خشونت‌طلبی و نکوهیده تلقی شده است!...

یک نام: شهاب

 فرهیختگان_ یادداشت:شهاب در فیلم‌های بد، کم بازی نکرده است اما وقتی حساب فیلم را از بازیگرش جدا کنی تقریبا فیلمی پیدا نمی‌کنید که او در آن خوب نباشد. این حضور خوب در فیلم‌های نه‌چندان خوب در سال‌های گذشته دستمایه‌ای برای بسیاری از بازیگران و منتقدان شده بود که او را با معیارهایی انضمامی بازیگری ضعیف بدانند و برچسب‌هایی از جمله «سوسول»، «بی‌خاصیت» و «بدون خلاقیت» به او بچسبانند. ... اما در همه این احوال شهاب بی‌آنکه واکنشی داشته باشد روی سینما متمرکز شد و پله پله رشد کرد... حالا ما شادیم از درخشش فرهادی و من خوشحال‌ترم که شهاب حسینی از پس حرف‌ها و طعنه‌ها و شایعاتی که همواره در راهش و اسفا از سوی هم‌صنفانش بود، در قله بازیگری ایستاده است. مبارکش باد و مبارک‌مان باد..

پیام های یک توافق آبی

 همدلی_ سرمقاله:موافقتنامه ترانزیتی و تجاری سه جانبه چابهار که بین کشورهای ایران، افغانستان و هند به امضا رسید، یکی دیگر از برکات برجام و نشات‌گرفته از ارزش منطقه‌ای چابهار است که می‌تواند ارتباط مناسبی را بین کشورهای واقع‌شده در خشکی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند شکل دهد و توسعه روابط بر پایه منافع مشترک را زمینه‌سازی کند، به‌گونه‌ای که می‌توان گفتاین قرارداد جاده ابریشم را احیا خواهد کرد. این قرارداد نه‌تنها از جهت منافع اقتصادی مهم است، بلکه پیام مهمی برای منطقه خواهد داشت و راهی برای دیگر کشورها است که به ظرفیت‌های مشترک بیندیشند ...

کد مطلب: 56153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *