۰
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۱

مروری بر سرمقاله های امروز روزنامه ها

ضرر های محدودیت انتشار آمار های اجتماعی

 شهروند_ یادداشت:شناخت آماری جرایم و تحولات آنها براي كاهش جرم يكي از دغدغه‌هاي كارشناسان علوم اجتماعي است. مشكلي كه درباره اين شناخت در ايران وجود دارد، عدم دسترسي كارشناسان مستقل به داده‌هاي مربوط به جرايم و جزييات آن است. اين آمار و داده‌ها براي استفاده مسئولان ذيربط در مصاحبه‌ها ذخيره مي‌شود و به جاي آنكه در قالب داده‌هاي خام در اختيار محققان قرار گيرد، برخي نتايج آن به‌صورت قطره‌چكاني و در گفت‌وگوهاي رسمي عرضه مي‌شود؛ نتايجي كه معلوم نيست چقدر درست و مطابق با واقعيت استنتاج شده است.

تزلزل گفتمانی و خطر حذف اصلاحات

قانون_ یادداشت: رویدادهای سیاسی سال‌های اخیر نشان داد که برخی از جریاناتی که به نظر می‌رسد فاقد بدنه اجتماعی هستند، گفتمان اصلاح‌طلبی را نردبان بالا رفتن از قدرت می‌دانند. این جریانات اگرچه به طور معمول در عرصه‌های اقتصادی حضوری فعال دارند، ولی فاقد گفتمان سیاسی مشخصی هستند. ویژگی این جریانات در یک کلام «تلوّن گفتمانی» است كه منجر به ذبح عناصر هویتی و گفتمانی برای رسیدن به قدرت مي‌شود. این روزها که انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افراد و وابستگان چنین تفکراتی بیش از پیش به میدان آمدند و از لزوم کناره‌گیری نماینده لیست امید برای انتخابات رئیس موقت سخن گفتند...

به سوی طبیعت، برای زندگی همراه شو عزیز

 ایران_ یادداشت: دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران از آغازین روزهای کار خود با مصوبه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه به مسأله محیط زیست توجه نشان داد و در ادامه آن احیای تالاب‌های کشور را که بسیاری از آنها دارای تراز جهانی در کنوانسیون رامسر بوده یا در شمار ذخیره‌گاه‌های زیست کره هستند در دستور کار قرار داد. برای تالاب‌هایی که متأسفانه در آغاز کار دولت رو به خشکی و نابودی گذاشته بودند، برنامه احیا تدوین شد و مهم‌ترین اقدام در این زمینه سال گذشته با ابلاغ حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دشت‌های کشور توسط وزیر محترم نیرو صورت گرفت...

گزارش آمریکاییان و استمرار بی اعتمادی ایرانیان

 ابتکار_ سرمقاله:آخرین گزارش سالانه وزارت امور‌خارجه آمریکا درباره تروریسم همچنان تابع رویکرد یکجانبه واشنگتن در تحلیل اوضاع ناهنجاری است که اکنون منطقه خاورمیانه را در بر گرفته است. این گزارش با پرهیز از پرداختن به عوامل معلوم گسترش بی‌‌ثباتی‌ها در خاورمیانه، اتهام‌های گذشته را علیه ایران تکرار کرده و به رغم توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 مدعی است ایران در شمار پیشرو‌ترین کشورها در حمایت از تروریسم است. این ادعا در‌حالی است که به گواه منابع رسمی و خبری غرب و خاصه آمریکا، ایرانیان به ویژه در سال‌های اخیر و در غیبت مدعیان مبارزه با تروریسم، بیشترین نقش را در مبارزه با تروریست‌ها و جریان‌های تکفیری در عراق و سوریه داشته‌اند. اگر هشیاری و حضور هوشمندانه ایران در صحنه نبود، اکنون دامنه فتوحات جریان‌های تروریستی‏ مرزهای بیشتری از کشورهای منطقه و بالطبع غرب را در می‌نوردید.

استراتژی ابراهیمی اصلاحطلبان

 شرق_ سرمقاله:خشت‌خشت خانه خدا با این سیاست شکل می‌گیرد. سیاست ایمان به ساختن، ساختن نه برای خود و فرزندان خود. ساختن برای مردمی (امتی) که در راهند. مردمی که هنوز وجود ندارند، اما به‌وجود خواهند آمد و جامعه‌ای بزرگ خواهند ساخت. این‌گونه «ایمان به ساختن» و «باور به مردم» یعنی خلق سیاست از سوی پیامبری یکّه و تنها، با دستی خالی در بیابانی خشک و بی‌آب ‌و‌ علف. «سیاست ابراهیمی» در پی خود نیست و دغدغه‌ خویش ندارد و در همان حال که خانه خدا را می‌سازد، نگران مردمی است که در راهند. این سیاست و استراتژی ابراهیمی است. یقین گمشده‌ای در سیاست که باید آن را بازیافت و به‌کار انداخت. مانیفستی برای تحول‌خواهان، مصلحان‌، اصلاح‌طلبان و خالقان سیاستی که هنوز در آنها «ایمان به ساختن» و «باور به مردم» حیات دارد.

کد مطلب: 56645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *