۰
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

سینمای مستند فرزند زن صیغه‌ای نیست

اولین نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که به مستند "خانه‌ای برای تو" اختصاص داشت، در حالی برگزار شد که تعداد بسیار کمی از خبرنگاران و عکاسان در محل نشست حضور داشتند و عوامل فیلم نسبت به بی‌توجهی به بخش مستند جشنواره اعتراض کردند.
اولین نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که به مستند "خانه‌ای برای تو" اختصاص داشت، در حالی برگزار شد که تعداد بسیار کمی از خبرنگاران و عکاسان در محل نشست حضور داشتند و عوامل فیلم نسبت به بی‌توجهی به بخش مستند جشنواره اعتراض کردند.
به گزارش ایسنا، تهیه‌کننده این اثر که 10 بهمن ماه در پردیس ملت سخن می‌گفت در سخنانی پیش از پاسخگویی به سوالی که درباره پروسه ساخت این اثر مطرح شده بود، از شرایط جشنواره و نحوه برخورد با فیلم‌های مستند حاضر در این رویداد انتقاد کرد و معتقد بود که یک بی‌تدبیری در جشنواره فجر اتفاق افتاده است.

او همچنین گفت: وقتی که همین‌قدر بی‌اهمیت با سینمای مستند برخورد می‌شود خبرنگاران هم دوست ندارند پای دیدن این فیلم بنشیند و مخاطب ترجیح می‌دهد آن را نبیند و مثل بچه‌ی زن صیغه‌ای با او برخورد می‌شود. در جشنواره‌های بزرگ دنیا مثلا در برلین یک فیلم مستند جایزه را به خود اختصاص می‌دهد و بهترین زمان را برای آن در نظر می‌گیرند و اینچنین مخاطبان هم یاد می‌گیرند به آن احترام بگذارند.

در بخش دیگری از این‌ نشست پرسشی درباره‌ی سطح دستمزدهای عوامل پرسیده شد و در پاسخ مدیر هنری این پروژه توضیح داد که ما با حداقل دستمزد کار می‌کنیم و ادامه کار تنها با علاقه افراد است که پیش می‌رود و طبق آماری که اعلام شده ۸۵ درصد جایزه‌های بین‌المللی که سینمای ایران گرفته است برای فیلمهای مستند بوده.

او همچنین بیان کرد: افشین عزیزی که آهنگسازی این اثر را برعهده داشته هشتمین بار است که در جشنواره حضور دارد اما تقریبا رایگان برای این‌ مستند کار کرده است. بچه‌هایی که در مستند کار می‌کنند دستمزدهایشان قابل مقایسه با کارهای سینمایی نیست.

مهدی شاه‌محمدی با بیان اینکه " اگر چرخه تولید تا نمایش فیلم مستند کامل شود، مشکلات سینمای مستند هم برطرف میشود" اظهار کرد: ما می‌خواهیم ریالی به فیلم مستند کمک نشود فقط مثل دیگر انواع فیلمها سالن‌نمایش در اختیارشان قرار داده شود، اگر این اتفاق بیفتد طی ده سال فرهنگ سازی انجام می‌شود و مردم هم به فیلم مستند احترام می‌گذارند.

مهدی بخشی مقدم کارگردان، حمیدرضا فطوره چیان مدیر هنری، افشین عزیزی آهنگساز، محمد حدادی فیلمبردار، مهدی شامحمدی تهیه کننده، عطا مهراد تدوینگر، محمد حسین ابراهیمی صداگذار در این نشست حضور داشتند.

در این نشست هوشنگ گلمکانی و جعفر دهقان هم حضور داشتند.

در این دوره جشنواره با توجه به اطلاعیه‌ای که روابط عمومی جشنواره ارائه داده بود، تمام سوالات خبرنگاران به صورت مکتوب ارائه می‌شد اما فرزاد حسنی که مجری نشست این مستند بود، بیان کرد که اگر خبرنگاری پاسخ دقیق سوالش را نگرفته است، می‌تواند پرسش خود را شفاهی مطرح کند.
انتهای پیام
کد مطلب: 102088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *