۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۳
جراحي ايمن‌تر قلب با دانش ايراني؛

دستگاه ثابت‌كننده‌ بافت در عمل جراحي قلب ساخته شد

محققان ايراني موفق به توليد دستگاه ثابت‌كننده‌ بافت در عمل جراحي قلب شدند.
سكته‌ قلبي، عارضه‌ شايعي است كه به علت گرفتگي عروق خونرسان قلب اتفاق مي‌افتد و براي رفع اين عارضه «جراحي قلب باز» انجام مي‌شود.

عمل جراحي قلب باز به صورتي است كه در آن قفسه‌ سينه‌ بيمار باز شده، رگي از قسمت‌هاي ديگر بدن مثل پا جدا شده و به قسمت گرفته‌ رگ قلب پيوند مي‌خورد و بدين ترتيب عمل خونرساني به قسمت عضلاني قلب از سر گرفته مي‌شود.

مسعود موذن نجم‌آباد، كارشناس مهندس پزشكي و مجري طرح درباره‌ راه‌هاي انجام اين عمل گفت: جراحي قلب باز به دو روش انجام مي‌گيرد كه در روش اول قلب به صورت موقت از سيستم گردش خون خارج شده و بيمار به دستگاه پمپ قلب و ريه متصل مي‌شود و اين دستگاه به طور موقت عمل پمپاژ خون را انجام مي‌دهد.

وي مضرات اين روش را نياز به عمل طولاني مدت و بالا بودن درصد تهاجمي عمل دانست.

موذن نجم‌آباد در ادامه اظهار كرد: در روش ديگر، عمل جراحي بدون توقف تپش قلب انجام مي‌شود و به اين ترتيب قسمتي از قلب كه عمل جراحي روي آن انجام مي‌شود به وسيله‌ دستگاهي كه توليد كرديم ثابت مي‌ماند.

موذن در خصوص عملكرد دستگاه به ايسنا گفت: اين دستگاه مانند بازوي مكانيكي عمل كرده و با استفاده از آن بدون نياز به از كار افتادن موقتي عملكرد قلب و با ثابت نگه داشتن قسمتي از قلب عمل پيوند رگ انجام مي‌شود. مزاياي اين دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجي آن اين است كه در فرآيند پيوند، هيچ رگي جز رگ پيوندي پاره نمي‌شود و ميزان تهاجمي بودن عمل پايين مي‌‌آيد.

وي در ادامه با اشاره به نمونه‌ خارجي دستگاه گفت: پوشش دادن زاويه‌هاي بيشتر قلب، انجام عمل ثابت نگه داشتن قسمت مورد نظر قلب در سطح بالاتر، ارزان‌تر بودن آن نسبت به نمونه‌ خارجي، ظريف‌تر بودن و در نتيجه اشغال فضاي كمتر از مزاياي اين دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجي آن است.

انجام اين طرح چهار سال به طول انجاميده و پارك علم و فناوري استان خراسان رضوي نيز در اجراي اين طرح همكاري داشته است.
کد مطلب: 1371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *