۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۷

آمریکا دنبال کانال برای گفت‌وگو با ایران

یک پایگاه خبری-تحلیلی با تاکید بر اینکه اخیرا تمایل بیشتری در ایران و آمریکا برای حل اختلافات از طریق مذاکرات دوجانبه ایجاد شده، می‌نویسد: آمریکا بدنبال کانال دوجانبه محکمی برای گفت‌وگو با ایران است.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «المانیتور» در مطلبی با عنوان «آمریکا گزینه بیشتر در ازای بیشتر را درباره ایران مد نظر دارد» به قلم «باربارا اسلاوین» می‌افزاید: یک نماینده کنگره آمریکا از اوهایو و یک روحانی شیعه از مشهد در ایران می‌توانند به خوبی تصمیم‌گیری ‌کنند که دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما تا چه حد موفق خواهد بود.
اوباما در جبهه داخلی شش هفته زمان دارد تا درباره سیاست‌های مالی با «جان بوهنر»، رئیس مجلس نمایندگان مذاکره کند تا از افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌هایی که می‌تواند آمریکا را بار دیگر در رکود فرو ببرد، جلوگیری نماید.
رئیس جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی زمان بیشتری در حدود پنج ماه در اختیار دارد تا بحران با ایران را پیش از آنکه این کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوریش شود، حل کند زیرا همانند آمریکا مسائل مهم سیاست خارجی در ایران نیز به دلیل انتخابات احتمالا به تعویق می‌افتند. در اینجا باید توافق با مردی حاصل شود که اوباما نمی‌تواند او را برای بازی گلف و یا حتی گفت‌وگوی تلفنی دعوت کند.
* دولت آمریکا به دنبال یافتن کانال دوجانبه محکمی برای گفت‌وگو با ایران می‌گردد
المانیتور می‌تواند تایید کند که با پایان یافتن انتخابات آمریکا دولت این کشور در حال جستجو برای یافتن کانال دوجانبه محکمی است تا از گفت‌وگوهای چندجانبه پیشی گرفته و دو طرف را قادر به چانه‌زنی بدون پنج طرف دیگر کند. روسیه که یکی از اعضای اصلی گروه ۱+۵ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان است که تاکنون مذاکرات بی‌نتیجه‌ای را با ایران داشته اند) روز دوشنبه از گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا استقبال کرد. «سرگی ریابکف»، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران به فایننشال تایمز گفت که چنین مذاکراتی «مشکلی را برای ما ایجاد نمی‌کند... ما خواستار چیزی هستیم که همه را از این منجلاب بیرون بیاورد».
المانیتور همچنین دریافته است که آمریکا در حال بررسی پیشنهاد «بیشتر در ازای بیشتر» است یعنی محدودیت‌های قابل تایید هسته‌ای بیشتر از سوی ایران در ازای امتیازات بیشتر از سوی آمریکا که شامل کاهش برخی از تحریم‌ها می‌شود.
به گفته یکی از منابعی که از مقاصد دولت آمریکا پیش از انتخابات آگاهی داشت، پیشنهاد «بیشتر در ازای بیشتر» پیشنهاد «توقف، انتقال و تعطیلی» درباره برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران را برای اعمال محدودیت‌های قابل تایید‌تر بر بقیه بخش‌های برنامه هسته‌ای این کشور احیا می‌کند. آمریکا هنوز شرکای خود در گروه ۱+۵ را در این باره توجیه نکرده است اما روز ۲۱ نوامبر که مدیران سیاسی این گروه در بروکسل گرد هم می‌آیند، فرصت چنین کاری را خواهد داشت. یک نشست چندجانبه دیگر با ایران نیز می‌تواند کمی پس از آن برگزار گردد.
حسین موسویان، مذاکره‌کننده سابق ایران روز دوشنبه به المانیتور گفت: «ایران انتظار دارد دور بعد مذاکرات با گروه ۱+۵ آخرین هفته نوامبر برگزار شود زیرا آنها در ماه دسامبر میزبان هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند بود. مصالحه سیاسی بین ایران و گروه ۱+۵ توافق ایران و آژانس را درباره مسائل فنی تسهیل خواهد کرد.» در عین حال یک سخنگوی اتحادیه اروپا به المانیتور گفت که هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران و گروه ۱+۵ چه زمانی دور بعدی مذاکرات را برگزار می‌کنند، وجود ندارد.
* آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره مسائلی غیر از موضوع هسته‌ای است
مقامات آمریکایی همچنین آماده گسترش دستور کار خود در مذاکرات مستقیم با ایران هستند تا درباره دیگر مسائل فراتر از مسئله هسته‌ای بحث کنند. مسئله اصلی این است که آیا ایران نیز اکنون آماده است.
ایران از زمان انتخاب دوباره اوباما سیگنال‌های مختلفی فرستاد که آماده نشستن بر سر میز مذاکره دوجانبه با آمریکا خواهد بود- چیزی که از سال ۲۰۰۹ تاکنون از آن امتناع کرده است.
محمد جواد لاریجانی، برادر رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه ایران که در آمریکا تحصیل کرده و اغلب سخنگویی حکومت ایران را به عهده دارد، هفته گذشته گفت: «مذاکره با آمریکا یک تابوی ممنوعه نیست... اگر منافع حکومت اقتضا کند، ما با آمریکا مذاکره خواهیم کرد و حتی در اعماق جهنم نیز ما با همه مذاکره خواهیم کرد.»
گزارشات مکرری نیز درباره مذاکرات محرمانه میان آمریکا و ایران اخیرا منتشر شده گرچه مقامات ایرانی و آمریکایی تاکید دارند که هنوز هیچ توافقی در مذاکرات هسته‌ای دوجانبه حاصل نشده است. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در جریان سفرش به سازمان ملل در نیویورک در ماه سپتامبر با آمریکایی‌های بانفوذ دیدار کرد. همچنین به گفته یکی از تحلیل‌گران ایرانی که نخواست نامش فاش شود، «گری سیمور»، مسئول بخش عدم گسترش تسلیحات کاخ سفید نیز ارتباطاتی را با یکی از دیپلمات‌های ایرانی که به ترکیه رفته بود، داشته است.
* آمریکا نمی‌تواند جنگ سومی را در منطقه تحمل کند
البته نشست‌های مشابهی قبلا برگزار شده بود که به جایی نرسید. بهار گذشته ایران و آمریکا پیش از آغاز دوباره مذاکرات چندجانبه سیگنال‌های آشتی‌جویانه‌ای را به یکدیگر ارسال کردند اما مذاکرات به سرعت به فراموشی سپرده شد. واقعیت‌های اقتصادی داخلی در دو کشور می‌تواند زمینه پیشرفت دیپلماتیک را فراهم کند.
آمریکا که در حال آماده کردن بودجه سال مالی خود است نمی‌تواند جنگ سومی را در منطقه تحمل کند و روی صرفه‌جویی‌هایی که از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حاصل می‌شود برای کمک به توافق بودجه‌ای با جمهوری‌خواهان حساب کرده است. حتی حمایت ضمنی ایران از دولت افغانستان می‌تواند خروج آمریکا را آسان‌تر کرده و به اوباما در احیای قدرت اقتصادی داخلیش کمک کند که تنها مبنای اصلی برای رهبری مداوم جهانی است.
ایران نیز ممکن است به دنبال تعیین بودجه سال مالی خود باشد. تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به مردم عادی ضربه زده و وزارت خزانه‌داری آمریکا همانند یک دستگاه خودکار به طور هفتگی مجازات‌های جدیدی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی اعمال می‌کند.
مقامات ایرانی حق دارند سوال کنند که آیا اوباما قادر به لغو همه این تحریم‌ها در صورت مصالحه درباره مسئله هسته‌ای هست یا خیر. رویکرد «بیشتر در ازای بیشتر» آمریکا هنوز بیشتر در حد ایده و نه یک موضع مذاکراتی است. اما در مذاکرات مربوط به بودجه سال مالی آینده با بوهنر که در آن باید به جزئیات پرداخته شود، احتمال توافقی بزرگ با ایران برای جلوگیری از بحران و درگیری بیشتر می‌رود.
کد مطلب: 14110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *