۰
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۸

نگرانیِ از دست رفتن برخی معادن کمیاب

نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه درباره از دست رفتن برخی معادن کمیاب کرمانشاه از جمله معادن سنگ آهن که نیاز داخل استان است، ابراز نگرانی کرد.
نگرانیِ از دست رفتن برخی معادن کمیاب
 نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه درباره از دست رفتن برخی معادن کمیاب کرمانشاه از جمله معادن سنگ آهن که نیاز داخل استان است، ابراز نگرانی کرد.
محمدرضا کارگر در نشست خبری امروز (10 تیر) که به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد، با بیان اینکه طی چند سال گذشته راکد بودن پنج پهنه معدنی مهم استان همواره مورد انتقاد بود، اظهار کرد: پس از مدتی بر اساس برنامه وزارت صمت، شناسایی و نقشه‌برداری این پهنه‌ها با همکاری ایمیدرو در استان استارت خورد.
وی ادامه داد: متاسفانه به جهت آنکه اعتبارات چندانی برای این مطالعات در نظر گرفته نشده بود، مقرر شد در برابر مطالعاتی که صورت می‌گیرد، 25 درصد از معادنی که شناسایی می‌شود در اختیار ایمیدرو قرار گیرد و این معادن را برای خود بردارند.
رئیس انجمن تولید کنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه با بیان اینکه اکنون این نگرانی وجود دارد که معادن پرپتانسیل و کمیاب از دست برود، یادآور شد: نمونه این موضوع معادن سنگ آهن است که ما تنها در پهنه سنقر این ماده معدنی را داریم.
کارگر معتقد است، از دست رفتن این معادن در شرایطی رخ می‌دهد که در کرمانشاه با وجود داشتن صنایع فولاد و ذوب آهن، به چنین مواد معدنی نیاز داریم و استفاده سرمایه‌گذاران استان باید در اولویت باشد.
وی سپس به مشکل دیگری که معادن استان با آن مواجه شدند اشاره کرد و با بیان اینکه شاهد افزایش قابل توجه حقوق دولتی معادن بوده‌ایم، اظهار کرد: این افزایش به طور متوسط برای معادن نزدیک به 600 درصد بوده است.
این فعال معدنی معتقد است، استانی مانند کرمانشاه که از نظر ذخایر معدنی غنی نیست، بیشتر از استان‌های غنی مانند کرمان، یزد و ... از این افزایش حقوق دولتی آسیب می‌بیند.
کارگر خام‌فروشی را نیز از دیگر مشکلات معادن کرمانشاه برشمرد و خاطرنشان کرد: برای اینکه از خام‌فروشی فاصله بگیریم باید ابتدا زیرساخت‌های مناسب برای ترغیب سرمایه‌گذاران فراهم شود.
وی افزود: وقتی که اکنون صنایع و معادن ما در زمینه ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی برق با مشکل مواجهند و به دلیل قطعی برق خسارات میلیاردی متوجه آنها است، نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری برای فرآوری مواد معدنی را داشت.
نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه در پایان از وجود 270 معدن در استان از جمله معادن سنگ تزئینی، معادن لاشه، قیرطبیعی و ... هم خبر داد و گفت: از این تعداد اکنون 157 معدن فعال و مابقی راکد است که معادن سنگ لاشه با 95 مورد بیشترین تعداد معدن‌های کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهد.
یک روزه جواز تاسیس صادر می‌کنیم
در ادامه فرهاد مرزی دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از وجود 1120 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: از این تعداد 780 واحد فعال و مابقی راکد هستند.
وی از فعالسازی 16 واحد راکد استان در سال گذشته و در قالب جلسات ستاد تسهیل خبر داد.
وی سپس به صدور جواز تاسیس از سوی خانه صنعت و معدن استان نیز برای واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: سال گذشته 1500 جواز تاسیس صادر شده که نشان دهنده افزایش متقاضیان و البته کار بیشتری است که صورت گرفته.
به گفته مرزی، در سال 1398 که صدور جواز تاسیس در اختیار سازمان صمت استان بود، تنها 200 جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی و معدنی در کرمانشاه صادر شد.
دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، صدور جواز تاسیس یک روزه انجام می‌شود.
کد مطلب: 153056
برچسب ها: معادن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *