۰
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۶

مزایای اوزون تراپی چیست و چرا باید آن را انجام داد ؟

اوزون تراپی امروزه با طول درمان اندک در بسیاری از بیماران با شرایط ویژه و سخت باعث بهبود و یا حتی درمان بیماری فرد شده است. اوزون یک گاز بی رنگ است که از ترکیب سه اتم اکسیژن به وجود می آید. اثرات درمانی اوزون تراپی از سال ها قبل مورد توجه بوده است و امروزه از آن در علم پزشکی به فراوانی استفاده می شود. از اوزون برای درمان برخی بیماری های مفصلی، برای ضدعفونی محیط، برای جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی و ... استفاده می شود.
روش انجام اوزون تراپی
اوزون به خودی خود به صورت طبیعی در جو زمین برای جلوگیری از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین وجود دارد اما برای تزریق باید مولکول اکسیژن به اوزون تبدیل شود به همین منظور دستگاه اوزون تراپی مولکول گازی اکسیژن را از کپسول اکسیژن می گیرد و به گاز بی رنگ اوزون تبدیل می کند.
در واقع اوزون درمانی با بهبود اکسیژناسیون بافت و افزایش گردش خون بافت به دنبال افزایش سرعت حرکت جریان خون در شریان ها، سرعت ترمیم و بازسازی در بافت ها را بالا می برد، با خاصیت ضد التهابی خود باعث کاهش التهاب در محل می شود و با اثر آن بر توقف و یا کاهش تولید فاکتورهای تخریب کننده مفصل  باعث بهبود و حتی درمان بیماری های مفصلی مانند آرتروز و ... می شود. از طرفی اوزون با جلوگیری از تکثیر ویروس ها و باکتری های مضر برای بدن و هم چنین فعال سازی سیستم ایمنی منجر می شود که عفونت در بدن گسترش نیابد.
علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد اوزون مزایای دیگری هم دارد از جمله این که باعث تحریک ساخت گلبول سفید، کاهش آسیب های کبدی، افزایش سرعت ترمیم زخم ها، بهبود مشکلات پوستی و... می شود‌.
اوزون تراپی به چهار روش انجام می شود:
۱) اوزون تراپی در کلینیک ها و یا در اتاق عمل به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود و نیازی به بستری بیمار پس از اوزون درمانی نیست. این پروسیجر بدون درد بوده و بیمار دردی را احساس نمی کند؛ البته می توان قبل از شروع اوزون درمانی برای این که بیمار ورود سوزن را هم حس نکند ماده بی حسی در محل تزریق اوزون تزریق کنیم. تزریق اوزون در محلی که بیمار درد را احساس می کند به کمک سوزن های باریک و بلند و تحت راهنمایی دستگاه عکس برداری برای اطمینان از محل قرار گیری سوزن انجام می شود.
۲) در روش دوم اوزون درمانی، پزشک از ورید بیمار خون می گیرد و سپس این خون را با اوزون مخلوط می کند و دوباره به ورید تزریق می کند. در این روش التهابات سیستمیک گسترده به سرعت فروکش می کند.
۳) غیرتهاجمی ترین روش اوزون تراپی، سونای بخار با اوزون می باشد به این صورت که سونا باعث افزایش دمای بدن و تعریق می شود و به این طریق باکتری ها و ویروس ها از بین می روند و سموم از بدن دفع می شود؛ به دنبال آن اوزون از طریق پوست جذب گردش خون و جریان لنفی می شود و سبب افزایش جریان لنف در رگ های لنفاوی می شود.
۴) اوزون تراپی مقعدی یا واژینال هم به روش تنقیه یا دوش واژینال انجام می شود به این صورت که پزشک به کمک کاتتر باریکی گاز اوزون را مستقیما به واژن یا مقعد تزریق می کند.
غلظت اوزون برای تزریق توسط پزشک و با توجه به نیاز بیمار تعیین می شود، در صورت تزریق اوزون بیش از نیاز بیمار، گلبول های قرمز بیمار آسیب می بیند.
ویژگی های مثبت اوزون تراپی
از جمله مزایا و ویژگی های مثبت درمان با اوزون می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) مدت زمان تقریبا کوتاه درمان در مقایسه با سایر روش های درمانی
۲) عدم نیاز به بیهوشی برای انجام اوزون درمانی
۳) عدم نیاز به بستری کردن بیمار در بیمارستان و عدم نیاز به استراحت در منزل پس از انجام پروسیجر
۴) عوارض بسیار کم اوزون تراپی به طوری که حتی در بیماران با سن کم هم این روش درمانی قابل انجام است و عارضه ای را برای فرد به دنبال ندارد.
۵) هرینه بسیار پایین تر اوزون تراپی نسبت به سایر روش های درمانی
۶) اثر بخشی بیش تر اوزون درمانی در درمان بیماری ها نسبت به سایر روش های درمانی
۷) اوزون تراپی باعث فعال سازی تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن فرد می شود. به صورت طبیعی اوزون در بدن توسط گلبول های سفید خون هنگام واکنش های ایمنی برای تقویت ایمنی تولید می شود پس با تزریق اوزون به صورت خارجی این فرایند تسریع می شود.
۸) اوزون تراپی باعث تقویت موها و ناخن ها می شود و به رشد هرچه بیش تر ان ها می انجامد.
مدت زمان اوزون تراپی
تعداد جلسات مورد نیاز برای بهبود و یا حتی درمان یک بیماری و یا یک مشکل و اختلال به روش اوزون تراپی بستگی به نوع بیماری یا مشکل، بدن فرد، شدت بیماری یا آسیب و ... دارد.
بدن افراد مختلف نسبت به اوزون تراپی واکنش های متفاوتی نشان می دهد، گاهی یک اختلال در یک فرد با تنها دو جلسه اوزون تراپی درمان می شود اما ممکن است فرد دیگر نیاز به تعداد جلسات بیش تری داشته باشد.
برای درمان مشکلات ارتوپدی مانند آرتروز، دیسک و ... عموما یک تا نهایت سه جلسه اوزون تراپی کفایت می کند مگر در مواردی که مشکل مزمن باشد و آسیب زیادی ایجاد شده باشد، در این حالت ممکن است تا ۶ جلسه هم نیاز به درمان وجود داشته باشد و پس از این مدت هم هر یک تا دو هفته تا زمان بهبودی نسبی باید جلسات تکرار شوند.
برای سایر مشکلات هم اوزون تراپی نهایتا تا ۲۰ جلسه توسط پزشک همراه با سایر روش های درمانی توصیه می شود.
زمان بندی بین جلسات اوزون درمانی هم می تواند روزانه باشد و هم می تواند چند بار در هفته انجام شود. به طور کلی فاصله بین جلسات بستگی به میزان اثر بخشی و روش انجام اوزون تراپی دارد.
به صورت کلی تشخیص تعداد جلسات مورد نیاز و هم چنین فاصله بین جلسات برای بهبود و درمان توسط پزشک معالج تعیین می گردد.
شما می توانید برای مشاوره رایگان با شماره تماس ۰۹۳۳۷۲۶۲۰۲۸ مطب درد دکتر شمس تماس گرفته و ویزیت شوید .
کد مطلب: 153560
برچسب ها: اوزون تراپی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *