۰
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۸

۱۱ هدیه برای کودک زیر ۲ سال بهترین اسباب‌بازی‌های آموزشی

کودکان بدون داشتن نیاز به تحریک شدن و یا تشویق شدن با توجه به سلیقه و علایق خود با کمترین ابزار به بازی می‌پردازند. بازی کار کودکان است. از طرفی کودکان سرشار از استعداد هستند که با روش‌های مؤثر همچون مروارید گران‌ب‌هایی می‌توانند خود را نشان دهند. یکی از این روش‌ها استفاده از بازی مونته سوری به شیوه‌های گوناگون و بازی آموزشی است.
مونته سوری و شکوفایی استعداد کودک
یکی از بهترین دوران رشد و شکوفایی کودکان در محدوده سنی 2 تا 6 سال است. در این دوران والدین می‌توانند با استفاده از اسباب بازی کودک 2 سال خود او را در مسیر صحیح رشد استعداد‌هایش سوق دهند.
بازی مونته سوری یک بازی آموزش محور است که کودک بر اساس فعالیت‌های خود به صورت انفرادی و یا گروهی، مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرد و آن‌ها را تقویت می‌کند. در واقع کودک در بازی‌های مبنی بر مونته سوری می‌تواند با آزادی عمل، استقلال و مشاهده‌های خود اطلاعات دریافت شده از محیط را به درستی تشخصی دهد و آن‌ها را بررسی و تحلیل کند.
در بین کودکان تا دو سال، بازی‌ مونته سوری با ایجاد محیطی امن، جذاب و قابل رشد برای کودک به او کمک می‌کنند تا با اطمینان به محیط اطراف خود، توانایی‌های خود را بشناسد و آن‌ها را رشد و پرورش دهد. علاوه بر این مهارت‌های کلامی و حرکتی او را تقویت می‌نماید.
11 اسباب بازی آموزشی برای کودکان تا 2 سال
1. میخ و چکش تانگرام
بازی آموزشی اشکال هندسی مختلف با طراحی‌های متنوع و جذاب که تمامی کودکان عاشق این بازی خواهند شد. در این بازی کودک یاد می‌گیرد تا با میخ و چکش، اشکال جدیدی را خلق کند و با آن‌ها آشنا شود. آشنایی با طراحی و اشکال هندسی از اهداف آموزشی این بازی مهیج برای کودکان است.
2. برج هوش
این بازی از چند میله و اشکال هندسی تشکیل شده است. به کودک اجازه می‌دهد تا اشکال هندسی را بشناسد، رنگ‌ها را تشخیص دهد، طراحی کند و یا آن‌ها را دسته‌بندی کند. کودک یاد می‌گیرد تا قطعات هم رنگ و یک شکل را دسته‌بندی کند و آن‌ها را با چرخش مناسب در میله یا ستون مخصوص به خود قرار دهد.
3. جایگذاری اشکال
در این نوع بازی به روش مونته سوری کودک می‌آموزد تا با رنگ‌ها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر آشنا شود. آن‌ها را لمس کند. شمارش را یاد بگیرد و شکل ظاهری آن را تشخیص دهد. هدف این بازی تقویت هوش، خلاقیت، هماهنگی چشم و دست، هوش دیداری، درک مفاهیم حسی و آموزش نظم است.
 
4. بازی فکری چیدمان
این بازی از یک صفحه چوبی در ابعاد مختلف و چندین استوانه با رنگ‌ها و اندازه‌های طولی متفاوت تشکیل شده است. کودک در این بازی یاد می‌گیرد تا استوانه‌ها را بر اساس اندازه طولی و رنگ دسته‌بندی و مرتب نماید. کودک از طریق این بازی آموزش مفاهیم ریاضی از جمله بلندی و کوتاهی، رنگ‌ها، ترتیب کوچک به بزرگ، عدد و شمارش و مهارت‌های دیگر را کسب می‌نماید.
5. پازل
یکی از بهترین بازی‌های مناسب برای کودکان تا 2 سال که موجب افزایش دقت و تمرکز و تقویت تصویرسازی کودک می‌شود، پازل است. پازل‌های 4 تا 5 تکه به او کمک می‌کند تا با جایگذاری صحیح آن‌ها در جای خود احساس خرسندی داشته باشد.
6. بازی ساخت مکعب یا جنگا
یکی از سرگرمی‌های کودک این است که بتواند با قطعات کوچک‌تر یک برج بسازد. بازی جنگا با استفاده از قطعات بزرگ به کودک شما کمک می‌کند تا تعادل و هماهنگی را در خود افزایش دهد. علاوه بر این با خراب شدن آن کودک تلاش می‌کند تا مجدد آن را بسازد و همین امر موجب تقویت مهارت حرکتی و افزایش تمرکز او می‌شود.
 
7. جورچین
یکی دیگر از بازی‌های آموزشی برای کودکان تا 2 سال جورچین است. طراحی‌های مختلف این بازی از اشکال هندسی، میوه‌ها، حیوانات و ... موجب می‌شود تا کودک با شناخت آن‌ها و جایگذاری صحیح از اجرای درست بازی لذت کافی را ببرد.
8. بازی با توپ برج قورباغه
بازی برج قورباغه با استفاده از توپ‌های رنگی و جذاب می‌تواند نظر کودک را به سمت خود جلب نماید و او را برای ساعت‌ها سرگرم کند. در این بازی کودک با مفاهیم ریاضی مانند اندازه، حجم، ترتیب، مرحله‌بندی و ... آشنا می‌شود. توپ از بالای برج ر‌ها شده و با قرار گرفتن در هر طبقه تولید صدا می‌کند.
9. برج مکعب
در این بازی، کودک با قرار دادن مکعب‌ها بر روی یکدیگر در مورد اشکال، اندازه و رنگ‌ها آموزش می‌بیند. کودک با انجام این بازی می‌تواند مهارت حرکتی خود را تقویت کند، مفاهیم مختلفی مانند شناسایی رنگ‌ها و حیوانات، میوه‌ها و سبزیجات، حروف و اعداد انگلیسی و ... را فرا بگیرد.
 
10. استوانه هوش
یکی از روش‌های تقویت هوش در کودکان زیر دو سال استفاده از بازی‌های شناختی و تطابق دادن است. بازی استوانه هوش دارای چندین حفره است که هر حفره دارای شکل متفاوتی است. کودک باید اشکال هندسی و قطعات موجود را بشناسد و آن را با شکل حفره روی استوانه تطبیق داده و آن را وارد آن کند. کودک با انجام چند مرتبه و استفاده از روش آزمون و خطا می‌تواند جایگاه اشکال را یافته و قطعات را وارد استوانه نماید.
11. الفبای آهنربای انگلیسی
این بازی با مکانیزم شناسایی الگو‌ها به کودک کمک می‌کند تا حروف و اعداد انگلیسی را بشناسد و تا حدودی آن‌ها را فرا بگیرد. حروف و اعداد آهنربایی رنگی و جذاب توسط کودک بر روی شابلون‌ها قرار می‌گیرند. افزایش قدرت درک مطلب برای کودک، تقویت حافظه و رشد خلاقیت او از جمله اهداف این بازی است.
کلام آخر
اسباب بازی یکی از ابزار‌های سرگرمی برای کودکان است. مهم‌ترین دغدغه و نگرانی والدین تهیه و انتخاب بازی مناسب برای کودک است که علاوه بر بازی و ایجاد هیجان در او بتواند مفاهیم آموزشی را نیز به کودک یاد دهد. یکی از شیوه‌های آموزشی به کار رفته، تولید اسباب‌بازی‌ها بر اساس روش مونته سوری است. بازی مونته سوری به کودک می‌آموزد تا با آزادی عمل به استقلال شخصی دست یابد.
 
کد مطلب: 161480
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *