۰
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۳

جولان لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت جزئیات طرح مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی را توضیح داد و مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از سهم ۶۰ درصدی کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خبر داد
جولان لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت جزئیات طرح مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی را توضیح داد و مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از سهم ۶۰ درصدی کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با توجه به جولان لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار، وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌ای را برای ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو تدوین و به صورت رسمی به مرحله اجرا رساند.
طبق آمارها و برآوردهای صورت گرفته کل نیاز کشور به قطعه ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است که از این میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای بازار و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای خط تولید شرکت‌های خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال با حجم انبوه قطعه و لوازم یدکی قاچاق می‌توان گفت که از هر چهار قطعه موجود در بازار یک قطعه قاچاق محسوب می‌شود.
سهم ۶۰ درصدی کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی
امیر محمد پرهام، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد، گفت: برآوردها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به ۹.۳ میلیارد دلار و برآورد حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو ۵.۵ میلیارد دلار است. بنابراین یک تا ۱.۳ میلیارد دلار واردات داریم و مابقی در  بازار غیررسمی است.
به گفته پرهام فر سال ۱۳۹۸ کشفیات لوازم یدکی قاچاق ۴۳۰۰ میلیارد ریال بود، اما این رقم سال ۱۳۹۹ به ۷۵۲۰ میلیارد ریال و در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶۵۰۰ میلیارد ریال رسید. همچنین سهم لوازم خودرو از کل کشفیات ۴ درصد بود که به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفت که ۱۳ قلم کالا طی ماه‌های آینده مشمول طرح می‌شود که تمام این ۱۳ قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط می‌شود، مانند ترمز و جلوبندی.

واحد های بدون مجوز ساماندهی می‌شوند.
در همین رابطه، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت در گفت و گویی اظهار کرد: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی ۱۲ راهبرد و ۳۸ اقدام در گام نخست در مجموعه مربوط به قطعات و لوازم یدکی خودرو طراحی شد.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت در بازار لوازم یدکی مجموعه‌ای از کالاهای باکیفیت و بی کیفیت داریم و بازار رها شده بود، افزود: تعدادی واحد داریم که اصلاً دارای مجوز نیستند و ثبت نشده‌اند؛ یکی از اقدامات عملیاتی ساماندهی آنهاست که به اتحادیه‌های مربوطه تکلیف قانونی شده است که پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه قطعات یدکی بی‌کیفیت یا تقلبی جان سرنشین‌های خودرو را تهدید می‌کند، ادامه داد: حوزه کالا نیز بیش از آن چیزی که برآورد می‌کردیم، بدون متولی بود؛ یعنی کالاهایی در بازار وجود دارد که دست دوم هستند که در مزایده و جاهای مختلف خریداری شده و مجدد احیا شده‌اند و آرم تقلبی روی آنها زده‌اند و به عنوان کالای نو می‌فروشند.
وی افزود: زیرساخت‌ها در سامانه جامع تجارت نیز مهیا شده و با پیوستن فعالان این حوزه اعم از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان به سامانه می‌توانیم یک نظام توزیع حرفه‌ای و مطمئن داشته باشیم.
 
تغییرات در بازار از نیمه دوم سال جاری برای مردم محسوس می‌شود
برادران با بیان اینکه قاچاق لوازم و قطعات یدکی قاچاق سیاه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در تولید خودرو استانداردهای اجباری داریم که طبق تکلیف وزیر صمت، خودروسازان باید استانداردهای تشویقی را هم اعمال کنند؛ یعنی از واحدهایی کالا بخرند که استاندارد تشویقی هم دارند و صرفاً اجباری نیست.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: همچنین بخشهای بازرسی واحدهای تولیدی قطعه و خودرو فعال شده تا بازار را رصد کنند که اگر روی کالا یا بسته‌ای از آرم آنها به صورت تقلبی استفاده شده بود، متوجه بشوند.
وی اظهار کرد: با درست پیش رفتن برنامه‌ها، مردم از نیمه دوم سال جاری تغییرات را در بازار لوازم و قطعات یدکی احساس خواهند کرد.

چگونه از اصالت کالا مطمئن شویم؟
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، علیرضا شاه میرزایی، با اشاره به ثبت نام ۲۷۰ تولید کننده و حدود ۴۰ هزار خرده فروش لوازم یدکی در سامانه، اظهار کرد: البته به همین میزان هنوز ثبت نام نکرده‌اند. همچنین باید توجه شود کد رهگیری در مبارزه با قاچاق و تقلب مؤثر است. فروشنده، می‌تواند شناسه را به سامانه پیامکی ارسال کند و از سامانه درباره اصالت باتری اطلاعات لازم را دریافت کند.
شاه میرزایی با اشاره به آغاز طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک فنر، گفت: شناسه گذاری ۵۴ طبقه کالا شروع و کد رهگیری ۵۴ طبقه کالا هم اجباری شده است. همچنین برای ۳۱۴ طبقه کالا شناسه گذاری در حال انجام است که همه اینها در یک گروه کالایی لوازم یدکی خودرو است.
وی همچنین با بیان اینکه روش‌های برخورد به تنهایی جوابگو نیست، تصریح کرد:  باید انگیزه اقتصادی ایجاد شود تا شناسه گذاری به نفع فعال اقتصادی باشد، اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم. در شبکه توزیع قیمت‌ها بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده است. اما در این طرح میزان سود فروشندگان اینترنتی پنج درصد است و از نظر اصالت نیز کالا دارای کد است. بنابراین اگر مردم شاهد خدمت بهتری با قیمت بهتر باشند از خرده فروشی‌ها درخواست کالا با شناسه و کد رهگیری می‌کنند و با بازار سیاه و تقلب هم برخورد خواهد شد.
به گفته وی مردم می‌توانند از طریق فروشگاه‌های اینترنتی قطعه مورد نظر خود را بخرند تا برایشان ارسال شود. همچنین خریداران می‌توانند بر تعمیرکاران نظارت کنند و نظر خود را درباره عملکرد تعمیرکار ارائه دهند. روی تمام کالاها نیز شناسه گذاری و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت فراهم شده است
کد مطلب: 162319
برچسب ها: لوازم یدکی قاچاق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *