۰
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۷
نامه انجمن‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان به وزیر گردشگری

آزموده را بار دگر آزمودن خطاست

انجمن‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان طی نامه ای به وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و‌ صنایع دستی، از احتمال انتصاب مدیر کنونی اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان شوش به عنوان مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز نگرانی کردند.
انجمن‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان طی نامه ای به وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و‌ صنایع دستی، از احتمال انتصاب مدیر کنونی اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان شوش به عنوان مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز نگرانی کردند. به گزارش مردم سالاری آنلاین، متن این نامه بدین شرح است:
به نام خداوند مهر آفرین
زنم بوسه بر خاک ایران زمین
وزیر محترم میراث فرهنگی؛ گردشگری و‌ صنایع دستی ایران اسلامی
در ساختار مدیریتی، همواره هر تغییری به امید تحول انجام می‌پذیرد.
به عبارت دیگر، تغییر یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت است اگر در چارچوب  ضابطه وشایسته‌سالاری باشد، در غیر این صورت باید تنها آن را یک جابجایی صرف نامید که قطعا پیامدهایی در پی خواهد داشت.

جناب ضرغامی
چند روزی است که در خوزستان رفتن سید حکمت‌الله موسوی از مدیریت، اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر سر زبان‌ها افتاده است.
در همین راستا شنیده شده، گزینه‌ی اصلی وزارتخانه برای جانشینی وی، رضا چنانی مدیر کنونی اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان شوش است..
از عجایب روزگار است که او  چندی پیش از مقام خود استعفا داد چنان‌که  هنوز درخواستش در اتاماسیون اداره کل است اما اینک گزینه‌ی مدیر کلی شده است.

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، هر تغییری  امیدواری به آینده‌ای روشن را در دل‌ها زنده می‌کند. اما این سوال پیش می‌آید، آیا رضا چنانی می‌تواند برای میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان آینده‌ای روشن پدید آورد؟

وی که نیروی وزارت آموزش عالی و مامور به وزارت میراث فرهنگی است دو دهه‌ی پیش با مدرک روان‌شناسی بالینی٬ بدون داشتن تخصص‌ و تجربه‌ی مرتبط، تنها برپایه‌ی سهم‌خواهی قومی و سیاسی به ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان شوش رسید که پیامد این فرآیند کارنامه‌ای سنگین از کوتاهی‌ها٬ کم‌کاری‌ها٬ چشم‌پوشی‌ها و البته بی‌دانشی‌ها است که در ذیل این بیانیه به آنان اشاره شده است. 
متاسفانه اگر امروز او سودای نشستن بر صندلی مدیرکلی استان را در سر دارد به استناد همین سابقه‌ی بیست ساله است که در یک ساختاری معیوب، به دست آمده است.

به گفته‌ی مقام معظم رهبری «تغییر هم باید متکی به اصول باشد. این اصل شایسته‌سالاری باید رعایت شود. این در اسلام خودش یک اصل است. تمام این تغییرها و تبدیلهائی که در اسلام وجود دارد، بر اساس این است»(۱)

اکنون باید پرسید کمیته انتصابات وزارتخانه بر اساس کدام اصول و چه نگرش شایسته‌سالارانه‌ای، چنانی را برگزیده است؟
در حالی مدیران همه‌ی ادارات میراث‌فرهنگی شهر‌های استان و پایگاه‌های منطقه‌ای و جهانی از بدنه‌ی میراث و دارای تحصیلات مرتبط هستند،
آیا انتصاب چنانی، منصفانه، عاقلانه و قانون‌مدارانه است؟ در واقع چنانی باید بر کسانی ریاست کند که همگی یک سر و گردن از اون بالاتر هستند.

آقای وزیر
این روزها بسیار گفته و شنیده می‌شود که سه تن از نمایندگان خوزستان براساس وابستگی‌های قومی بر انتخاب رضا چنانی به عنوان مدیر‌کل میراث اصرار دارند.
شما به خوبی می‌دانید که این رفتار نمایندگان علاوه برآن‌که در مغایرت با اصول‌ ۵۷، ۷۱ و ۷۶ قانون اساسی است که بر استقلال قوا و نقش نظارتی مجلس تاکید دارد بر خلاف (سخنان مقام معظم رهبری و شورای نگهبان مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات نیز است).«۲»
به راستی اگر چنانی پایبند به قانون اساسی و‌ ولایت فقیه است چرا باید به کمک و رایزنی نمایندگان تن در دهد.؟

اگر وی واقعا شیفته‌ی خدمت و نه تشنه قدرت است چرا در وزارتخانه متبوع خود و از طریق روان‌شناسی بالینی به مردم و نظام جمهوری اسلامی٬  خدمت‌ رسانی نمی‌کند!؟.

شایسته سالاری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، مورد تاکید قرار گرفته و راه اصلی توسعه کشور و رسیدن به جامعه تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی بهره‌گیری از ظرفیت شایستگان و نخبگان است که قطعا تخصص نیز یکی از مولفه‌ها و شاخص‌ها شایستگی و توان‌مندی محسوب می‌شود.


در همین راستا انجمن‌های مردم‌نهاد و فعالان فرهنگی استان خوزستان ضمن ابراز ناخشنودی از شیوه‌ی مدیریتی رضا چنانی در حوزه‌های سه‌گانه، اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان شوش مخالفت خود را باانتخاب ایشان به عنوان مدیر‌کل اعلام کرده و خواهان جلوگیری از دخالت سیاسیون در عزل و نصب‌های مدیران استان و شهرستان هستیم.

بخشی از کارنامه‌ی مدیریتی رضا چنانی در حوزه‌های سه‌گانه‌ی اداره میراث فرهنگی شهرستان شوش به شرح زیر است:

*دوره اول؛حدود ۱۰ سال*
_ تخریب محوطه باستانی روستای بیت زیدان (ایلامی)
_ تعرض و تخریب مکرر ایوان کرخه(احداث سیلو در عرصه محوطه باستانی ایوان کرخه)
_ تخریب چندین محوطه ارزشمند باستانی و تاریخی در شهرستان شوش
_ تخریب قلعه باستان‌شناسی بر اثر عدم انجام مرمت های غیر اصولی
_ تخریب  کتیبه میخی پایه ستونهای دروازه شرقی کاخ آپادانا
_ تضعیف پرسنل و عدم بکارگیری صحیح نیروی کارشناسی
_ عبور پروژه کانال الغدیر از درون محوطه باستانی
_ تعرض به حریم منظری آرامگاه دانیال نبی (ع)
_ عدم رسیدگی به بقاع مذهبی تاریخی سطح شهرستان و بیرون شهرستان
_ حفاری و تخریب تپه جنگل، تپه ابوفندوا و... در هفت تپه
_ تخریب و تسطیح تپه میرزالی شهرک‌ بهرام  
_ تخریب تپه های باستانی روستای خویش بخش شاوور که محل زندگی اقوام وی می‌باشد
_ تخریب و حفاری غیر مجاز در محوطه باستانی روستای صالح داوود بخش فتح المبین (ایلیمایی)
_ احداث پروژه‌های هتل امیرزرگر، بانک قوامین، هتل لاله که در عرصه محوطه باستانی قرار گرفته است.
_ تعرض به عرصه طبیعی رودخانه کرخه با احداث و جانمایی غلط مجتمع نیمه کاره گردشگری ساحل کرخه
-قطع درختان باغ موزه

*دوره دوم؛ از پنج سال پیش تا کنون*
 
_ تخریب تپه سیاه در شهرک بهرام
_ حمله مسلحانه به موزه هفت تپه
_ بر خلاف قوانین رییس یگان حفاظت می‌باشد
_ دخالت در کار مدیر کل و تعلیق حکم مدیرکل در ریاست موزه
_ عدم توجه به حفظ و معرفی صنایع دستی بومی منطقه
_ عدم توجه به میراث طبیعی و گردشگری اکوتوریسم
_ عدم اختصاص سرمایه گذاری کوثر در حوزه گردشگری
-انجام وظیفه به عنوان مسئول یگان حفاظت
(برخلاف قوانین، مسئول یگان حفاظت می‌بایست نظامی یا از بدنه میراث و دوره دیده نظامی باشد اما ایشان بدون داشتن این ویژگی‌ها و بر خلاف نص صریح قانون خود  مسئولیت یگان حفاظت شوش را بر عهده گرفت است.)

 انجمن‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان

پی‌نوشت:
۱-سخنان رهبری در دیدار با دانشجویان کرمانشاه..۹۰/۷/۲۴
۲- خبرگزاری تسنیم ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
کد مطلب: 162666
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *