; ?>; ?> بازار ارز با چسبندگی قیمت روبروست - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۱

بازار ارز با چسبندگی قیمت روبروست

در حالی که بانک مرکزی در صدد بود با باز نگاه داشتن بازار متشکل ارزی در روز جمعه، مدیریت این بازار را بیش از پیش در اختیار بگیرد، موج اخبار منفی و مثبت بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.
بازار ارز با چسبندگی قیمت روبروست
بررسی‎‌ها نشان می‌دهد چسبندگی بالای قیمت دلار در کانال سی هزار تومان، کاهش قیمت به کمتر از این میزان را دشوار کرده است.
بانک مرکزی حالا مجوزی برای دخالت حداکثری در بازار ارز دریافت کرده است. با هدف مهار قیمت در بازار ارز و بازگشت آرامش به این بازار که از نیمه اردیبهشت درگیر نوسانی جدی است، بانک مرکزی اقداماتی ویژه را در دستور کار قرار داده است. از یک سو اعلام ممنوعیت معاملات فردایی و برخورد امنیتی و پلیسی با سرشاخه‏‌ها در این حوزه و از سوی دیگر اعلام آزادی ورود دلار به ایران به هم میزان، از جمله اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت.
در عین حال بانک مرکزی به صرافی‌‏ها اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کند.
طبق اعلام رییس کانون صرافان ارز در صرافی‌ها به صورت توافقی در کانال 30 هزار تومان معامله می‌شود.
رشد بهای ارز در 9 ماه گذشته قابل توجه بوده و هر دلار امریکا از محدوده 25 هزار تومان به کانال سی هزار تومان ورود کرده است.
با وجود اقدامات مهم بانک مرکزی در حوزه عرضه، فعالان بازار، کاهش قیمت در این حوزه را دور از ذهن می‌دانند و معتقدند فشار اخبار منفی و عدم تغییر شرایط بسیار بالاست.
گذشته از اجرای سیاست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، اتفاق مهم دیگری در عرصه معادلات جهانی رخ داده است .
وزارت خزانه‌ داری آمریکا تحریم‌‎های جدیدی علیه ۲ شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران وضع کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.
در کنار این خبر مثبت دیگری نیز در روزهای اخیر به نقل از وزیر نفت منتشر شده است. وی از توافق ایران و عراق برای پرداخت بدهی این کشور به ایران خبر داد و تاکید کرد این طلب وصول شده است.
صرافان در پاسخ به این سئوال که قیمت دلار تا چه میزان تحت تاثیر اخبار جدید امکان کاهش را دارد می‌گویند: بازار ارز با چسبندگی بالای قیمتی روبروست و در این فضا انتظار برای کاهش قیمت دلار به میزان زیاد چندان دقیق و درست نیست .
صرافان معتقدند دلار با ماندگاری در محدوده بالاتر از سی هزار تومان نسبت به کف‌سازی قیمتی در این محدوده اقدام کرده است.
به این ترتیب کف قیمتی دلار در این کانال قرار گرفته و کاهش بهای ارز به کمتر از سی هزار تومان شکسته شدن کف قیمتی تلقی می‌شود. سقف قیمت دلار نیز در شرایط کنونی 32 هزار تومان اعلام شده و بهای ارز در این شرایط در این محدوده امکان معامله را داراست
منبع:قرن نو
 
کد مطلب: 166019
برچسب ها: دلار ارز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *