۰
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۱

روسها رکورد تولید نفت را شکستند

تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۲ به بالاترین میزان خود از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رسید.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوپاریزین، مقامات روسیه در گزارشی اعلام کردند که تولید گاز به دلیل رکود حاکم بر اروپا از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است.
وزیر انرژی روسیه در این باره گفته است که تولید نفت و گاز میعانی در روسیه در سال ۲۰۱۲ به میزان ۱.۳% افزایش و به ۵۱۸ میلیون تن( برابر با ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز) رسید که رقمی تاریخی و بی سابقه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است.
سال پیش از آن نیز روسیه با تولید ۱۰.۲۸ میلیون بشکه در روز، رکوردی تاریخی را در تولید نفت و گاز برجای نهاد. این افزایش تولید، روسیه را با پیشی گرفتن از عربستان سعودی، در رتبۀ اول تولیدکنندگان نفت و گاز جهان قرار داده است؛ چرا که در صورت افزایش تقاضا و یا تشدید تنش ها در خاورمیانه، عربستان قادر به افزایش تولید خود نخواهد بود. گفتنی است گروه(دولتی) نفتی رسنفت (Rosneft) که ۲۲.۸% از بازار نفت روسیه را در دست دارد، قرار است در سال جاری با استفاده از خرید گروه نفتی TNK-BP این میزان را به ۴۰% برساند.
با این حال گفته می شود تولید گاز طبیعی روسیه با کاهش ۲.۳% به ۴۷۸.۸ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۱۲ رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ به میزان ۵۱۳.۱ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است. دلیل این امر، کاهش تقاضا از سوی مشتریان اروپایی متعاقب تشدید بحران اقتصادی عنوان شده است. در این بین گازپروم به دلیل تصمیم اتحادیه اروپا برای تنوع بخشیدن به تأمین کنندگان گازی خود و به منظور کاهش وابستگی به روسیه خسارات قابل توجهی را متحمل شده است. گفتنی است اروپا ۳۰% از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می کند.
از سویی گفته می شود این غول گازی نتوانسته خود را به سرعت با تغییرات بازار گاز میعانی که مورد نیاز اقتصادهای نوظهور آسیا و آمریکای لاتین است، منطبق کند.
کد مطلب: 18529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *