۰
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵

اروپا گرم شد، اینجا در ایران خودمان یخ زدیم

در جبهه جنگی که روسیه در اوکراین و از اسفند 1400 گشود، یکی از مهم‌ترین مسائل‌ قطع انرژی اروپا بود.
اروپا گرم شد، اینجا در ایران خودمان یخ زدیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزنامه شرق نوشت:
‌حداقل هشت کشور در اروپا دمای بالای ژانویه را تجربه می‌کنند. 
کشورهایی از جمله لهستان، دانمارک، هلند، لتونی، لیتوانی، بلاروس و جمهوری چک دمای بی‌سابقه 19 درجه سانتی‌گراد را ثبت کردند؛ دمایی که بیشتر در ماه می‌ تجربه می‌شود و 18 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سالانه یک درجه سانتی‌گراد در ماه ژانویه است. بیستم مهر 1401 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود‌ کشورهای اروپایی در زمستان امسال با مشکلات قابل‌توجهی در بحبوحه تحویل محدود گاز طبیعی روسیه مواجه خواهند شد.
در جبهه جنگی که روسیه در اوکراین و از اسفند 1400 گشود، یکی از مهم‌ترین مسائل‌ قطع انرژی اروپا بود. روسیه انتظار داشت تا با نزدیک‌شدن به زمستان از نظر نظامی بر اوکراین و همچنین در جنگ گازی با قاره اروپا پیروز شود. ارزیابی پوتین چنان بود که اروپا با زمستان بسیار سردی روبه‌رو خواهد شد. روسیه مقدار قابل‌توجهی گاز طبیعی را از طریق یک خط لوله به اروپا تأمین می‌کند. او در اوایل سپتامبر 2022، خط لوله گاز طبیعی نورد‌استریم را قطع کرد. یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها از این نظر انتظار می‌رفت آلمان باشد.
ولی اکنون در آلمان، تقریبا 950 رکورد محلی بین 31 دسامبر تا دو ژانویه از نظر دمای بیش‌از‌حد گرم برای این فصل سال شکسته شده است. در جنوب فرانسه و شمال اسپانیا نیز با دمای 25 درجه سانتی‌گراد رکورد دما شکسته شد. این رویداد شدیدترین رویداد دمای تاریخ اروپا است.
ظاهرا پوتین به پیش‌بینی‌های دانشمندان در زمینه تغییرات اقلیمی برای سال 2022-2023 بی‌توجه بوده است! پوتین فراموش کرده بود که همان‌طور‌که 80 سال قبل در دسامبر 1942 (آذر 1321) سرمای هوا موجب شکست ارتش آلمان نازی در استالینگراد شد، اکنون همین وضع هوا می‌تواند لشکرکشی او را به شکست بکشاند!
نیروهای شوروی در جنگ جهانی دوم در اواسط نوامبر 1942 ضد‌حمله‌ای را علیه آلمانی‌های مستقر در استالینگراد آغاز کردند. آنها به‌سرعت بیش از 220 هزار سرباز آلمانی را محاصره کردند. «عملیات توفان زمستان» حمله ارتش‌4 آلمان در دسامبر 1942 برای شکستن محاصره شوروی و ناکامی در سرمای روسیه در نبرد استالینگراد بود. در فوریه 1943 پس از ماه‌ها نبرد شدید و تلفات سنگین، نیروهای آلمانی بازمانده -فقط حدود 91 هزار سرباز- تسلیم شدند!
از سوی دیگر در ایران ما در‌حال سپری‌کردن یکی از سردترین ماه‌های دی در دهه‌های اخیر هستیم. هوای به‌شدت سرد زمستانی مسئولان را بر آن داشت تا بیستم دی‌ماه تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی مشهد را لغو کنند و ‌شنبه 24 دی‌ماه بیشتر ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در اکثر استان‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف گاز تعطیل اعلام شد.
در‌عین‌حال در همین تابستان سال 1401 رکورد گرما هم در ایران شکسته شد! رکورد دمای 66 سال گذشته گرم‌ترین دمای اندازه‌گیری‌شده از سال 1335 تا شهریور 1401 از ایستگاه هواشناسی آبادان در مرداد 1401، با دمای 53 درجه سانتی‌گراد گزارش شد. اکنون در دی‌ماه 1401 حداقل دما در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی به حدود 30 درجه زیر صفر رسیده است. امسال در زمستان گرم اروپا توده‌ای از هوای گرم از سواحل غربی آفریقا به سوی سراسر اروپا حرکت کرده است. دانشمندان اقلیم‌شناس بر این باورند که این امواج گرمای غیرعادی به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی همچنان رایج‌تر و شدیدتر می‌شوند.
اثرهای این زمستان گرم -که برخی خوب و برخی دیگر بد است- در‌حال‌حاضر در سراسر جهان موج می‌زند. وضع هوا که به‌صورت غیرعادی گرم است، تقاضا برای سوخت را به‌شدت کاهش داده و قیمت‌های گاز طبیعی اروپا به پایین‌ترین سطح خود از آغاز جنگ اوکراین رسیده است.
اروپا همچنین به دنبال منابع انرژی جدید، مانند انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و گاز طبیعی مایع آمریکا، برای کاهش وابستگی به روسیه بود.
کد مطلب: 187134
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *