۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

سنجش رایگان ۹۰ هزار نوآموز اتباع

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سنجش حدود ۹۰ هزار نفر از اتباع را به صورت رایگان انجام می‌دهیم و حدود ۳۰ هزار نفر از دانش آموزان عشایر نیز به صورت رایگان خدمات سنجش دریافت می‌کنند. برای بقیه اقشار نیز برنامه ریزی می‌کنیم تا برای برخی استان‌ها تخفیف‌هایی قائل شویم.
سنجش رایگان ۹۰ هزار نوآموز اتباع
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  در مورد فرآیند سنجش نوآموزان توضیح داد: ما از اواسط دی ماه سال گذشته شروع به اجرای برنامه سنجش نوآموزان کردیم و در این مدت نوبت گیری حدود ۲۵۰ هزار نفر را انجام داده‌ایم و ارزیابی حدود ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها با روش جدید انجام شده و این آمار مربوط به کل کشور است. ۲۵۰ هزار نفر از افرادی که در سن پیش دبستانی بودند نیز با روش قبلی و همزمان با اجرای سنجش در سال گذشته کار سنجش‌شان را انجام داده‌ایم و در حال حاضر برای حدود ۵۰۰ هزار نفر از نوآموزان یا کار ارزیابی انجام شده یا نوبت گیری کرده‌اند و در تاریخ مشخص برای انجام سنجش به پایگاه مراجعه می‌کنند. 
طریفی حسینی با بیان اینکه روزانه به صورت میانگین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر به صورت الکترونیک در حالت نوبت گیری هستند، گفت: سامانه ما هم هیچ مشکلی ندارد و ۲۴ ساعته نوبت گیری ممکن است. تلاش می‌کنیم در این مدت موج ثبت نام در سامانه را تا ۳۰ هزار نفر افزایش دهیم. برآورد ما این است که تا ۱۰ خرداد ماه سال جاری، نوبت گیری و ارزیابی دانش آموزان را انجام دهیم و اگر تعدادی باقی بمانند نیز ابتدای تابستان کارشان را انجام خواهیم داد. 
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: عملیات سنجش مربوط به دانش آموزان کلاس اولی هم در دست کار است و اگر سنجش نوآموزان به حدنصاب برسد، بحث اعلام ثبت نام دانش آموزان در پایه اول را هم اعلام می‌کنیم که ثبت نام دانش آموزان به اواخر تابستان موکول نشود و از  اواخر خرداد یا اوایل تیرماه بتوانیم ثبت نام دانش آموزان را به پایان برسانیم. کسانی که سنجش را انجام داده‌اند، شرایط ثبت نام برایشان فراهم می‌شود و با هماهنگی که در ستاد ثبت نام انجام خواهیم داد، یک مقداری ثبت نام پایه اول را به نسبت سالهای گذشته زودتر انجام خواهیم داد چراکه شرط ثبت نام سنجش است و کار سنجش نیز امسال زودتر انجام شده است. 
طریفی حسینی در مورد اقدامات مربوط به دانش آموزانی که نیازمند مداخله شناسایی شده‌اند در تابستان پیش رو توضیح داد: ما یک سامانه جامعی طراحی می‌کنیم که بخشی از آن همین سامانه سنجشی است که دانش آموزان از طریق آن نوبت گیری می‌کنند. در این سامانه نیمرخی از ویژگی‌های استعدادی و توانایی‌های دانش آموزان همینطور مشکلات یا اختلالاتی که دارند برای ما مشخص می‌شود البته حجم خدمات بسیار گسترده خواهد بود و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نوآموز سنجش می‌شوند تازه به غیر از سنجش بدو ورود، در مراکز جامع سنجش، آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی هم داریم که حالت ارتقا یافته مراکز مشکلات یادگیری سابق هستند؛ ما مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داشتیم که آن‌ها را ارتقا دادیم و تبدیل به مراکز جامعی شدند که سنجش را همین مراکز ثابت ما انجام می‌دهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی اظهار کرد: در این مراکز برخی از دانش آموزان که اختلالات یادگیری داشتند، خدمات توانبخشی و مداخلات لازم را دریافت می‌کردند. در حال حاضر بچه‌هایی که نقص توجه و بیش فعالی یا آسیب زبانی و گفتاری دارند که نیازمند مشاوره هستند باید خدمات دریافت کنند و ما با استفاده از ظرفیت فناوری و به کارگیری ابزارهای جدید می‌خواهیم مداخلات و پروتکل‌هایی را به صورت الکترونیکی طراحی کنیم و در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد. بعد از طراحی این موارد در سامانه بارگذاری می‌شود و زمانی که سنجش بچه‌ها انجام و اختلال و مشکل شناسایی شود، متناسب با آن اختلال یا مشکل، سامانه پیام‌هایی را به صورت هوشمند برای خانواده یا دانش آموز می‌فرستد.
او ادامه داد: اگر بخواهیم برای برخی دانش آموزان مانند دانش آموزان با اختلال یادگیری که جزو گروه هدف ما هستند و تعدادشان نیز زیاد است، به صورت حضوری خدمات‌رسانی کنیم، ممکن است هم به تعداد مراکز بیشتر هم نیروی انسانی بیشتری احتیاج داشته باشیم. قاعدتا بخشی از کار را در مراکز موجود انجام می‌دهیم و در برخی مراکز نیز به صورت پایلوت طرح را به صورت حضوری اجرا می‌کنیم، اما در مقیاس گسترده برای اینکه همه خدمات دریافت کنند از طریق فناوری و به صورت الکترونیکی از طریق سامانه هوشمندی که طراحی شده، مداخلات و راهنمایی‌های لازم در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. خانواده برای دریافت این راهنمایی‌ها به سامانه سنجش (سیرت) دسترسی خواهند داشت تا هم ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و مشکلات دانش آموزشان را ببینند هم توصیه‌ها و راهنمایی‌ها را دریافت کنند. 
طریفی حسینی یادآوری کرد: قرار است برای همه دانش آموزان از بدو تولد تا زمانی که در آموزش و پرورش در حال تحصیل هستند پرونده رشدی تربیتی تشکیل شود که بخش مهمی از این پرونده الکترونیکی رشدی تربیتی، داده‌هایی است که از طریق سنجش‌های دوران تحصیل به دست می‌آوریم که غیر از آزمون‌های درسی است. با این کار داده جامعی به دست می‌آوریم تا بتوانیم هدایت صحیحی در مسیر تحصیلی و شغلی او فراهم کنیم. 
معاون وزیر اضافه کرد: سامانه در فازهای مختلف ارتقا خواهد یافت و بخشی از طراحی آن انجام شده، به طور مثال قسمت اختلال یادگیری، محتوای بخش مداخلات در حال آماده‌سازی است که باید بارگذاری شود که بعد از نتایج سنجش در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. تا پیش از مهرماه سال جاری قطعا راهنمایی‌های لازم در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و اگر نیاز به مراجعه به مراکز بیرونی است می‌توانند با مراجعه به مراکز این خدمات را دریافت کنند. 
او در مورد هزینه انجام سنجش نوآموزان در حال حاضر گفت: سال قبل ۶۰ هزار تومان برای سنجش دریافت می‌شد و امسال نیز این مبلغ تغییری نکرده است. ما سنجش را در پایگاه‌های ثابت انجام می‌دهیم و هزینه‌ها به کلی افزایش یافته، اما ما سعی کردیم افزایش قیمت نداشته باشیم که این کار را هم کردیم. ما سنجش حدود ۹۰ هزار نفر از اتباع را به صورت رایگان انجام می‌دهیم و حدود ۳۰ هزار نفر از دانش آموزان عشایر نیز به صورت رایگان خدمات سنجش دریافت می‌کنند. برای بقیه اقشار نیز برنامه ریزی می‌کنیم که برای برخی استان‌ها تخفیف‌هایی قائل شویم که سال قبل برای سیستان و بلوچستان این تخفیف اعمال شد و برای برخی از استان‌های دیگر هم ممکن است تخفیف درنظر گرفته شود. 
طریفی حسینی در مورد فرایند ثبت نام در سامانه سنجش با اشاره به اینکه این فرایند ساده است، اظهار کرد: برای ثبت نام تنها یک گوشی هوشمند لازم است و با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک آموزش و پرورش می‌توانند نقش خود به عنوان والدین را انتخاب کنند سپس از طریق شماره موبایل پدر یا مادر که در سامانه ثبت می‌شود پیامکی برایشان ارسال می‌شود که احراز هویت‌شان از طریق آن انجام می‌شود و می‌توانند نام فرزند خود را ببینند، چرا که سامانه ما به ثبت احوال متصل است و اگر نام فرزند در فهرست نبود می‌توانند مشخصات فرزند را در قسمتی که امکان افزودن وجود دارد وارد کنند. بعد از ثبت مشخصات کار نوبت گیری را انجام می‌دهند و اصلا نیازی به مراجعه به کافی نت و هزینه کردن و… نیست.
کد مطلب: 193429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *