۰
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰

بورس کالا مکانی برای شکل گیری عرضه و تقاضای شفاف

گروه اقتصادی- عباس قاری: عرضه خودرو در بورس کالا در مقابل سایر روش‌های عرضه به ویژه آنهایی که به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد در طول سالیان اخیر، توزیع رانت کرده اند، قطعا بهترین راهکار به شمار می‌رود، نکته دیگری که وجود دارد این است که مصرف کننده ایرانی نسبت به سایر نقاط جهان خودرو را گران تر خریداری می‌کند و دلیل این امر چرخه دلالی است که باعث شده خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه ای تبدیل شود و تمامی ‌افرادی که سهمیه خرید خودرو به عناوین مختلف به دست آورده اند عموما به دنبال مصرف خودرو نبودند بلکه به دنبال کسب سهم از مسیر دلالی بودند
بورس کالا مکانی برای شکل گیری عرضه و تقاضای شفاف
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بورس کالا می‌تواند کمک کند دلال از این مبادلات خودرو حذف شده و نرخ‌ها واقعی شود. از سوی دیگر بورس کالا سبب می‌شود قیمت مصرف کننده پایین آمده و تولیدکننده نیز با قیمت‌های بهتری بفروشد و عملا سود دلال میان مصرف کننده و تولیدکننده تقسیم شود.
زمانی که به یک روش پایدار برای عرضه برسیم و در مقابل حجم عرضه‌ها افزایش یابد، قطعا تقاضای سرمایه ای برای خودرو کاهش می‌یابد و در نهایت به افت قیمت خودرو منجر خواهد شد.بررسی قیمت‌های معاملاتی نشان می‌دهد قیمت خودروهاي معامله شده در بورس به مراتب از بازار آزاد پایین‌تر است و چنانچه عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم یافته و افزایش یابد به دلیل قرار گیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت‌ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.
یکی از مشکلات کنونی خودروهای سواری، نحوه قیمت‌گذاری آن‌هاست که حدوداً یک دهه است که توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود و منجر به ضرر و زیان خودروساز ان دولتی و بخش خصوصی شده است.

کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بورس کالا یک روش بسیار خوب برای عرضه خودرو است گفت: تنها راه‌حل موجود فعلی که در وهله اول ضربه زدن به صنعت را تمام می‌کند و جلوی زیان دهی صنعت خودرو را می‌گیرد و از این طریق در بازار نیز شفافیت ایجاد می‌کند و وهله دوم نیز به تدریج با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود.وی گفت: طی سال‌های گذشته دولت و مجلس بعضی از کارهای خود را در حوزه خودرو فراموش کرده‌اند.
کار دولت و مجلس باید رفع موانع تولید باشد که این کار انجام نشده است. برای اطمینان از موضوع مطرح شده بروید از دست‌اندرکاران تولید خودرو سوال کنید که کدام یک از وکلای مردم در مجلس یک مانع واقعی را از تولید خودرو برداشته‌اند؟ این در حالی است که ابزاری به نام بورس کالا تعادل منطقی مبتنی بر عقلانیت اقتصاد ایجاد می‌کند.
بورس کالا مکانی برای شکل گیری عرضه و تقاضای شفاف است و ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بالاست و این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید، محصول خریداری شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند؛ این موضوع مزیت معاملات کالاها در بستری قانونی و شفاف به نام بورس کالاست که این ضمانت معاملات در بازارهای غیرسمی‌و غیرشفاف وجود ندارد.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا می‌ گوید عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری است که به واسطه آن موضوع شفافیت برجسته می‌شود و امکان بروز دوباره رانت در بازار خودرو از بین می‌رود. به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با عرضه خودرو در بورس کالا بخش عمده نگرانی‌ها از بین خواهد رفت، چرا که تمام نقل و انتقالات و میزان خرید و فروش در بستر بورس کالا، شفاف و قابل رصد است.

تعادل قیمت‌ها در بورس کالا
به مرور شاهد عرضه محصول‌های سایر تولیدکنندگان و خودروسازان کشور در بورس کالا خواهیم بود تا از این طریق قیمت‌ها در بازار خودرو متعادل شود که با افزایش عرضه‌ها، روند تخصیص خودرو به مصرف کنندگان نیز بهبود می‌یابد.
محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: دولت با دخالت‌های خود در بازار و قیمت گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت‌های درب کارخانه و بازار آزاد شده است.
وی افزود: در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین می‌شد و اختلاف قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف کننده از خودروسازان گرفته می‌شد تا از این طریق اختلاف ایجاد شده از بین برود. این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهاده‌های تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه می‌شد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمی‌گرفت.
وی تاکید کرد: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه محصولات در آن است. در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی کشف می‌شود. زمانی که قیمت واقعی کشف شود صف خرید افرادی که در انتظار بهره بردن از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار هستند جمع خواهد شد و خریداران واقعی به معاملات ورود می‌کنند. عرضه خودرو در بورس باعث می‌شود قیمت‌هایی که در بازار به صورت غیر واقعی بالا رفته اند کاهش یابد و از سوی دیگر سبب می‌شود افرادی که با هدف سودجویی خودرو خریداری کرده اند اقدام به فروش می‌کنند و این مساله قیمت بازار را کاهش خواهد داد.وی اظهار داشت: زمانی که قیمت‌ها واقعی شود، دلالی نیز بی معنی می‌شود و این رویه از طریق سازوکار شفاف بورس، شدنی است.

رقابت سالم با کم کردن دخالت دولت درقیمت‌ها
مزیت عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت است. زمانی که شفافیت به معاملات بر می‌گردد وزارت امور اقتصادی و دارایی دسترسی آسان تری به همه اطلاعات و مالیات معاملات خودرو خواهد داشت. از سوی دیگر خودرو به مصرف کننده واقعی می‌رسد و شاهد انباشت خودرو در دست عده ای دلال نخواهیم بود و در پایان نیز از بخش تولید به دلیل کشف قیمت‌های تعادلی حمایت می‌شود.

سعید لیلاز، اقتصاددان، در مورد تاثیر عرضه خودرو در بورس بر رفع مفاسد کنونی بازار خودرو، گفت: عرضه خودرو در بورس به معنای آن است که باید به خودروسازان اجازه دهند تا در تعیین قیمت واقعی محصولاتشان آزاد باشند و باید دخالت دولت در بازار خودرو حذف شود. دولت می‌تواند درتامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری مانند دارو و گندم دخالت کند اما خودرو کالای استراتژیک و ضروری نیست که دولت برای تامین آن با دغدغه زندگی ، سلامت و معیشت مردم مواجه باشد. لیلاز افزود: دولت باید بپذیرد که مسیر قیمت گذاری خودرو شکست خودره و باید شرکت‌های خودروسازی را به سمت رقابت سالم با کم کردن دخالت خود در تولید و قیمت گذاری محصولات این صنعت و حذف انحصار از بازار خودرو، هدایت کند.
ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بالاست و این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید محصول خریداری شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند؛ این موضوع مزیت معاملات کالاها در بستری قانونی و شفاف به نام بورس کالاست که این ضمانت معاملات در بازارهای غیرسمی‌و غیرشفاف وجود ندارد.
عرضه خودرو در بورس‌کالا از سرعت زیان‌دهی خودروسازان کاسته می‌شود و شاید اصلا روند صعود زیان انباشته‌شان متوقف شود. اگر همه خودروهای داخلی در کل تیراژ‌شان در این بستر عرضه شوند، به احتمال فراوان قیمت کشف‌شده (در بورس کالا) کمتر خواهد شد. بنابراین مصرف‌کننده واقعی سود بیشتری از این ناحیه خواهد برد.
کد مطلب: 197258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *