۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۰
از نگاه نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی؛

چالش‌های پیش روی وزیر جدید صمت

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اولین قدم وزیر جدید صمت که می‌تواند هم مشوق امید در جامعه و هم گره‌ای را از سفره مردم باز کند؛ پرداختن به حل چالش‌های خودرو است
چالش‌های پیش روی وزیر جدید صمت
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از اصلی‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی و همچنین بزرگترین حوزه کاری همواره با چالشهای بزرگ و متعددی روبرو بوده است، تصریح کرد: این وزارتخانه از دو حوزه بزرگ فعالیتی صنعت و تجارت تشکیل شده است که گاهی نیز با تفکیک، سعی بر آن بوده است که بهره وری آن حوزه را بالا ببریم، بحثی که اکنون نیز باز مطرح شده است.
او با اشاره به اینکه آنچه که این وزارتخانه بیش از همه نیاز دارد مدیری عالم، مدبر و با برنامه در رأس امور است که بتواند جهادی و تصمیم گیرنده با این چالشها مقابله کند، بیان داشت: علی آبادی در زمان حضور در مپنا نشان داده که می‌تواند برای حل چالش‌های بزرگ وزارت صمت گزینه مناسبی باشند اما باید در نظر گرفت چالش‌های وزارت صمت از جنس چالش‌های مگاپروژه‌های مپنا نیست. وزارتخانه به مرور زمان در طی این سالیان بسیار فربه و ناکارآمد شده است.
به باور حسن پور؛ به صورت کلی او باید بتواند از این ورطه عبور کند و وزارتخانه را به مرحله چابکی و خلاقیت برساند. اگر بخواهیم در برنامه و چشم انداز بلند مدت بحث کنیم بزرگترین چالش پیشرو وزارتخانه رسیدن به لبه فناوری‌های نوین و صنایع اصطلاحاً هایتک است.
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس معتقد است؛ سالهاست که مقام معظم رهبری بر مسئله دانش بنیان شدن و استفاده از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی در بحث صنعت برای تولید محصولات فناورانه و صنایع به روز تأکید میکنند اما ما هنوز فاصله زیادی با نقطه مدنظر ایشان داریم.
بحث صادرات محور دومی بود که نماینده مردم سیرجان در مجلس به آن اشاره و اظهار داشت: موضوع صادرات به عنوان عامل مهمی در خلق ثروت برای کشور به شمار می‌آید. این چالش حل خواهد شد چناچنه بتواند بازارهای هدف مختلفی را شناسایی کند و متناسب با نیازهای آنها اقدام به تأمین کالا و صادرات کند.
حسن پور در ادامه تاکید کرد: در این زمینه اقداماتی مانند پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند به عنوان عامل مهم کمک کننده موثر باشد. اما چالش مهم این روزهای وزارت صمت که تقریبا همه مردم ما با آن سروکار دارند و مانند استخوان لای زخم شده است بحث خودرو است.
او با بیان اینکه کیفیت تولید خودروسازی‌های ما متأسفانه در رقابت با شرکت‌های بزرگ این حوزه قابل رقابت نیست چه از بابت کیفیت سخت افزاری چه از بابت کیفیت قطعات و تکنولوژیها، بیان داشت: همچنین قیمت نجومی و بسیار بالای همین تولیدات نیز باعث شده تهیه آنها برای مردم و به خصوص جوانان تقریباً غیر ممکن شود.
نماینده مردم سیرجان معتقد است؛ اولین قدمی که می‌تواند هم مشوق امید در جامعه شود و هم گره‌ای را از سفره مردم باز کند پرداختن به حل چالشهای خودرو است. موضوع مهم دیگر ایجاد رونق در تولید است و بالابردن خلق ثروت و افزایش حجم اقتصاد است.
حسن پور در ادامه گفت: او گره‌ها و چالش‌های متعددی در این مسیر و افزایشن حجم GDP کشور دارند. حل کردن مشکلات موجود در بحث معادن و فعال کردن معادن کوچک مقیاس که حتی می‌تواند به عنوان جایگزین در بحث بودجه‌ای نفت ما باشد، تأمین ماشین آلات معدنی، اکتشاف و بهره برداری از معادن مغفول مانده، و تکمیل زنجیره تولید یکی از مشکلات موجود بر سر راه رونق تولید است.
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس با تاکید بر اینکه در صنایع معدنی، چالش‌های جدید و اساسی نیز وجود دارد، بیان داشت: موضوع تأمین خوراک، گاز، آب، برق و خطوط کریدوری و ریلی از عمده مشکلات فعلی این صنایع به‌شمار می‌آید که نیازمند برنامه ریزی دقیق و تصمیم گیری مدبرانه از سوی علی‌آبادی دارد.
حسن پور در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تسهیل در صدور مجوزات و احیای واحدهای تولیدی غیرفعال شده از دیگر نکات کلیدی برای ایجاد رونق در تولید است. همچنین تنظیم گری در رابطه بین بانک‌ها و صنایع کوچک و بزرگ تولیدی نیز بسیار می‌تواند موثر باشد و ما در سالیان گذشته شاهد بودیم که تسهیلات بانکی و بازپرداخت این تسهیلات در نهایت منجر به تعطیلی و تملک بسیاری از این واحدهای به خصوص کوچک تولیدی بوده است.
کد مطلب: 198635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *