۰
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۱

چرا خزر آب می‌رود؟

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: ممکن است خزر در اثر برخی عوامل از جمله تغییر اقلیم و همچنین سدسازی و جلوگیری از ورود آب به دریاچه کوچک شود، اما خشک شدن دریاچه یک سناریوی واقعی نیست.
چرا خزر آب می‌رود؟

فرشید شکرخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره افت سطح آب دریای خزر اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به اینکه اقلیم تغییر کرده و گرم‌تر شدن هوا و همچنین سدسازی‌های متعدد روی رودخانه‌ها باعث شده ورودی آب به دریاچه کاسپین کمتر شده و سطح دریاچه پایین بیاید.

وی افزود: اخیرا روسیه روی رودخانه ولگا سد احداث کرده و همین باعث شده میزان ورودی آب به دریاچه کمتر شود. از سوی دیگر سمت ایران هم سدسازی‌های زیادی انجام شده و وقتی اقلیم تغییر می‌کند و هوا گرم شده و آبرفت اتفاق می‌افتد همه اینها در نهایت باعث می‌شود حوضه آبریز کاسپین، آب کمتری را دریافت کند و  سطح آب دریاچه پایین بیاید.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه آیا ممکن است کاسپین به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود، گفت: باتوجه به اینکه سطح عمق دریاچه در سمت ایران ۱۰۰۰ متر بوده، بعید است که خشک شود و آنچه در مورد دریاچه ارومیه اتفاق افتاده؛ رخ دهد. احتمالا خزر در اثر برخی عوامل از جمله تغییر اقلیم و همچنین سدسازی و جلوگیری از ورود آب به دریاچه کوچک شود، اما خشک شدن دریاچه یک سناریوی واقعی نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال حجم آب در حال کم شدن است و اگر همچنان ادامه پیدا کند شاهد پسرفت آب خواهیم بود. پسرفت آب در همسایه‌های شمالی خزر جدی‌تر است زیرا عمق دریاچه سمت ایران بیشتر و احتمال پسروی نیز کمتر است.

شکرخدایی تصریح کرد: در شورای مشورتی که برای صیانت از دریاچه کاسپین شکل گرفته یکی از موضوعات قابل بحث؛ تصمیم‌گیری و اتخاذ تدابیر در خصوص آبزیان و محیط زیست دریاچه و همچنین عمق و  آلودگی آب است، زیرا علاوه بر موضوع گریزناپذیر تغییر اقلیم و پسروی سطح آب دریا؛ برداشت‌های نفتی هم در این اکوسیستم بسته به شدت آلایندگی ایجاد می‌کند که لازمه جلوگیری از همه اینها همکاری تمامی کشورهای همسایه و همجوار ساحلی این حوضه است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ما یک اقلیم معتدلی در اطراف دریاچه داریم که در کشور ما به عنوان نماد سبزی شهرهای نزدیک ساحل است، بواسطه بارش باران و تبخیر؛ اقلیم معتدلی در منطقه شکل گرفته که با کاهش سطح آب و مساحت دریاچه روی اقلیم تاثیرگذار خواهد بود و اگر پیگیری نکنیم در درازمدت آسیب به کشور ما که در جنوب دریاچه واقع شده‌ایم و بیشترین بارش را ناشی از همجواری با این دریاچه داریم، بیش از کشورهای شمالی دریاچه خواهد بود.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر هوای گرم چند سال اخیر و دوره خشکسالی به اتمام برسد؛ این کاهش‌ها جبران شده و اوضاع دریاچه رو به بهبود خواهد رفت.

وی یادآور شد: کاسپین یک اکوسیستم بسته است و به آب‌های باز دنیا دسترسی ندارد. بنابراین باید آب ورودی به آن تامین شود، تا سطح تراز دریاچه کاهش نیابد که در این راستا لحاظ کردن حقابه دریاچه در سدسازی‌ها ضروری است.

کد مطلب: 200301
برچسب ها: دریای خزر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *