۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵

اعتراض شدید هند به اقدام جنجالی چین

دولت هند روز سه شنبه پس از انتشار نقشه جدید جمهوری خلق چین، اعتراض شدید خود را به دولت چین ابراز کرد.
اعتراض شدید هند به اقدام جنجالی چین

به گزارش مردم سالاری آنلاین، هندی ها معتقدند چین در این نقشه تمام ایالت آروناچال پرادش، آکسای چین و سایر بخش های قلمرو هند داخل مرزهای خود نشان داده است

این نقشه که در گذشته ادعای قلمروهای هند را نیز داشته است، تنها چند روز پس از دیدار نخست وزیر هند نارندرا مودی با رئیس جمهور چین شی جین پینگ و بحث در مورد حل و فصل وضعیت مرزی منتشر شده است.

سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، ادعاهای چین را بی اساس خواند و گفت: ما این ادعاها را رد می کنیم زیرا هیچ مبنایی ندارند.

جایشنکار که به عنوان سفیر در چین (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) در گفتگو با تلویزیون دهلی نو گفت: این عادت قدیمی دولت چین است. فقط با منتشر کردن نقشه هایی با بخش هایی از هند، هیچ چیز تغییر نمی کند. از نظر دولت ما کاملاً واضح است که قلمرو ما چیست و ادعاهای پوچ، قلمرو دیگران را متعلق به شما نمی کند.

آریندام باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند، در بیانیه‌ای در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها گفت: چنین اقداماتی از سوی طرف چینی تنها حل مسئله مرز را پیچیده می‌کند.

باغچی افزود: هند اعتراض شدید خود را از طریق مجاری دیپلماتیک با طرف چینی در مورد نقشه استاندارد ۲۰۲۳ که توسط وزارت منابع طبیعی چین منتشر شده، در میان گذاشته است.

به گفته رسانه های دولتی چین، این نقشه در طول هفته ای که «هفته تبلیغاتی آگاهی از نقشه های ملی» در چین نامیده می شود منتشر شد و نقشه های دیجیتال و ناوبری را نیز به دنبال خواهد داشت.

انتشار این نقشه با خشم کارشناسان در شبکه های اجتماعی و انتقاد حزب کنگره (گروه مخالف حزب حاکم هند) مواجه شد.

پیش از روزنامه هندو گزارش داده بود، نقشه ای که هند به آن اعتراض کرده است، ادعای کل دریای چین جنوبی و تایوان را نیز دارد که همگی موضوع اختلافات بین چین و همسایگانش در جنوب شرقی آسیا هستند.

انتشار این نقشه پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی که انتظار می رود شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و سایر رهبران این ائتلاف در آن شرکت کند، قابل توجه است. شی جین پینگ، برای اجلاس سران آسیای شرقی و نشست های آسه آن به اندونزی دعوت شده است که انتظار می رود نخست وزیر هند نیز به آنجا سفر کند.

هفته گذشته، دهلی و پکن از دیدار غیررسمی سران دو کشور در جریان اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی، متن‌های متناقضی را منتشر کردند که نشان می‌دهد در حالی که دو کشور به دنبال حل بن‌بست نظامی مرزی هستند. هنوز اختلافات گسترده ای در مواضع آنها وجود دارد.​

کد مطلب: 201901
برچسب ها: هند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *