۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰

ادعای جدید ترکیه درباره گذرگاه زنگزور

وزیر حمل و نقل ترکیه در گفت‌‌وگو باشبکه تلویزیونی هابر مدعی شده که ممکن است کریدور «زنگزور» از خاک ایران عبور کند.
ادعای جدید ترکیه درباره گذرگاه زنگزور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه روز سه شنبه مدعی شد که ممکن است  کریدور«زنگزور» از خاک ایران عبور کند.

به گزارش وبگاه «آرمن نیوز» «عبدالقادر اورال اوغلو» وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در گفت‌وگو با  شبکه تلویزیونی «هابر» اظهار داشت: «ممکن است کریدور زنگزور از خاک ایران عبور کند.»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند.

چندی قبل، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده بود، درباره قفقاز عنوان کرد: «قویا معتقدیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز فرارسیده است. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان در این زمینه استقبال می‌کنیم و بار دیگر تأکید می‌کنیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.»

 وی گفت که  ۴۳ کیلومتر از کریدور زنگزور از مرز ارمنستان می‌گذرد و ترکیه در این زمینه در حال مذاکره با طرف ارمنی است.

وی اظهار داشت: «در جریان سفر "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه  به «نخجوان»، وضعیت را در سطح رهبران و وزرا مورد بحث قرار دادیم. مذاکرات در حال انجام است. ما به این فکر می‌کنیم که چگونه به سرعت این موضوع را به واقعیت تبدیل کنیم.»

ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز نداشته و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

آن‌ها بر این باورند که ایجاد این کریدورادعایی باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار «نخجوان» را خواهد داد.

کد مطلب: 203871
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *