۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم‌سالاری» واکنش‌ها به سخنان همسر رئيس جمهوری را بررسي می کند

روگردانی اصولگرايان از «بانوی اول»

سخنان چند روز گذشته جميله علم‌الهدي درباره بانوي اول از سوي حاميان دولت با واکنش‌هاي تندي روبرو شده است.
روگردانی اصولگرايان از «بانوی اول»
گروه سياسي- فخريسادات مسچي: سخنان چند روز گذشته جميله علم‌الهدي درباره بانوي اول از سوي حاميان دولت با واکنش‌هاي تندي روبرو شده است. سال گذشته همسر رئيس جمهوري پس از سفر به نيويورک در مصاحبه‌اي سن درختان دانشگاه شهيد بهشتي را از تاريخ آمريکا بيشتر عنوان کرده بود، که واکنش‌هاي فراواني را به همراه داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در هفته‌هاي گذشته نيز رئيسي بارديگر با سفر به ينگه دنيا و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد همسر خود را به همراه برد که اين همراهي همچنان بحث داغ روز است.
بانوي اول در ايران هست يا نيست؟
جميله علم الهدي در جشنواره بين‌المللي خورشيد، در واکنش به دعوت مجري اين جشنواره که او را «بانوي اول» خطاب قرار داده بود، به‌جاي نفي اصل اين خطاب، گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را به‌عنوان بانوي اول معرفي کرده‌اند. لازم است توضيح دهم در ساختار جمهوري اسلامي ايران بانوي اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند.»
اين سخنان باعث واکنش مهدي فضائلي عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب شد که در توييتي نوشت:«خطاست که براي تکريم از الگوي نابجاي بيگانگان کپي برداري کنند.»
البته روز چهارشنبه گذشته نيز روزنامه همشهري در مطلبي با عنوان «همسر رئيسي چه تصويري را شکست؟» اقدام به حمايت همه جانبه از خانم علم الهدي کرده بود.
در اين مطلب روزنامه همشهري که وابسته به زاکاني شهردار تهران است به مقايسه وي با شهين دخت مولاوردي، معصومه ابتکار و فائزه‌هاشمي پرداخته بود و خانم علم الهدي را فردي مترقي و ايجاد کننده تصويري جديد از زن مسلمان در رسانه‌هاي بين‌‌المللي دانست.
اما در چرخشي عجيب روزنامه همشهري روز شنبه در مقاله اي به قلم شهاب اسفنديار نوشت: «نقد وضعيت زنان در جوامع غربي توسط خانم دکتر در مصاحبه با رسانه‌هاي غربي طبعا ارزشمند است، اما ايشان در اين مصاحبه چند جمله گفته‌اند که مناسب نبود و بعضاً حاشيه‌ساز شد؛ اول اينکه گفته‌اند: «در ايران مردان ترجيح مي‌دهند از زنان خود نخواهند که کار کنند و پول در بياورند.»
اين روزنامه در ادامه آورده است: «اولا مشخص نيست منبع و مستند چنين ادعايي چيست؟
ثانياً چه لزومي داشته ايشان به‌عنوان يک زن از طرف مردان ايران نظري اعلام کنند. ثالثاً مگر همه مردان ايراني از يک طبقه، گروه و طيف هستند؟ واقعيت اين است که ميليون‌ها زن ايراني در روستاها و شهرها ناچارند براي کمک به تامين هزينه‌هاي زندگي کار کنند و لذا مانند برخي طبقات ديگر نمي‌توانند براساس حق انتخاب و ترجيح شخصي خود يا همسرشان عمل کنند. رابعاً برخي زنان - که احتمالا خود خانم دکتر هم از همين دسته هستند - با تصميم و اراده شخصي تحصيلات عاليه داشته‌اند و در جامعه مشغول به‌کار شده‌اند.»
اين روزنامه حامي دولت که رئيس آن در انتخابات رياست جمهوري قول داده بود از خانواده خود در مناصب استفاده نکند اما تا پدر داماد وي در مسايل شهرداري دخالت مي‌کند، ادامه مي‌دهد: «طبعا همسر آنها هم ممکن است در اين زمينه حمايت و همراهي کرده باشد، اما اين به معناي انتظار مالي از کار همسر نيست. خامسا تأکيد بر اهميت نقش مادري و همسري نبايد با تحقير و تخفيف کار کردن زنان انجام شود. همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «خانه‌داري به معناي خانه‌نشيني نيست». لذا به دلايل فوق به‌نظرم بيان جمله فوق‌الذکر نامطلوب و حتي نقض غرض محسوب مي‌شود و يک زن سياستمدار آن را بيان نمي‌کند.»
اين روزنامه تصريح مي‌کند: «جمله عجيب ديگري که خانم دکتر علم‌الهدي در اين مصاحبه بيان کرده‌اند، اين است که «زنان ايران برخلاف زنان غرب براي به‌دست آوردن حقوق خود، مبارزه‌ نکردند؛ زيرا از اين حقوق برخوردار بوده‌اند.»
اين جمله ضمن اينکه بيانگر ناآشنايي ايشان با حوزه تخصصي مطالعات زنان و تاريخ مبارزات و مطالبات حقوق زنان در ايران است، زاويه ديد زني را تداعي مي‌کند که انگار خود از همه حقوق و مواهب برخوردار بوده و از اوضاع و احوال زنان محروم، مظلوم و ستمديده در جامعه خبر ندارد.
شايد خانم دکتر علم‌الهدي اين‌گونه نباشند و از ظلم‌ها به زنان در برخي عرصه‌ها آگاه باشند، ولي بيان اين جمله متأسفانه چنين تداعي‌اي ايجاد مي‌کند که باز ناشي از همان فقدان مهارت و تجربه‌ در کنشگري سياسي است. اين جمله اخير خانم دکتر حتي با ديدگاه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم پيگيري حقوق زنان هم در تعارض است.»
براي همسر رئيس جمهوري در ايران جايگاه بخصوصي نيست
اما بعد از سخنان اخير همسر رئيسي، خبرگزاري اصولگراي تسنيم اولين رسانه اي بود که به اين موضوع ورود کرد و در يادداشتي دلسوزانه اما کنايه آميز نوشت؛ «اينکه تصوّر شود با رياست‌جمهوري يک فرد در ايران، براي همسر ايشان، جايگاه بخصوصي به لحاظ ساختار قانون اساسي کشور ايجاد مي‌شود، قطعاً خطاست».
پاي سريالهاي کرهاي
به سياست ايران باز شد!
چهره‌هاي سياسي نزديک به دولت هم وارد جنجال «بانوي اول» شدند و پاي سريال‌هاي کره اي را هم به ماجرا باز کردند، آنچنان که علي اکبر رائفي پور حامي دولت با طعنه نوشت؛«متاسفانه ضريب نفوذ کي پاپرها و سريال‌هاي کره‌اي از اوني که فکر مي‌کرديم بيشتره».
جليل محبي دبير پيشين امربه معروف و نهي از منکر نيز در توييتي نوشت: فيلم کره‌اي زياد نبينيد...
بانوي اول در آمريکا وجود دارد
روزنامه فرهيختگان نيز در مطلبي انتقادي آورده است: منع صريح رهبري بر حضور و نقش‌آفريني اعضاي خانواده از آنها تصويري کاملا موجه در افکار عمومي ايران ساخته است. به‌خصوص درباره همسر رهبر انقلاب برخلاف تقريبا تمام چهره‌هاي مهم و درجه يک تاريخ انقلاب که نام و نشاني از همسرشان يا حضوري رسانه‌اي از آنها در دسترس است، حتي يک تصوير ساده از ايشان وجود ندارد.
در ادامه اين مطلب تصريح شده بار معنايي لفظ «بانوي اول» با هيچ توضيح و تفسيري ربطي به آداب سياسي ايران ندارد. اصل پذيرش اين لفظ هم از سوي خانم علم‌الهدي عجيب است.
همه مي‌دانند در آمريکا اين جايگاه وجود دارد و به‌نوعي فضايي مدرن در حکمراني را به ذهن تداعي مي‌کند.
اين روزنامه نزديک به اصولگرايي خاطر نشان مي‌کند: اگر هدف از کنش‌هاي خانم علم‌الهدي پوشش ضعف‌هاي حکمراني ما در حوزه زنان است، بهتر بود ايشان از نفوذ و جايگاه خاص خودش براي حل مسائل اساسي حوزه زنان استفاده کند.
واکنشها به سخنان خانم علم الهدي در فضاي مجازي
شهين دخت مولاوردي نيز که زماني معاون امور زنان رياست جمهوري بوده در توييتر نوشت: اورژانس غلغله است و دارم ويزيت ميشم، گوشيم زنگ مي‌خورد خبرنگار مي‌پرسد مي‌خواستم نظرتان را راجع به بانوي اول بپرسم مي‌گويم در شرايط مصاحبه نيستم. چند دقيقه بعد زير سِرُم شعر قيصر را زمزمه مي‌کنم؛ ....دردهاي من نگفتني، ‏دردهاي من نهفتني است، ‏انحناي روح من، ‏شانه‌هاي خسته ي غرور من…
محمدرضا باقري مجري صداوسيما نيز واکنش نشان داد و نوشت: قرار به انتخاب بانوي اول باشد، مادران و همسران شهدا در صدر ليست هستند، نه همسران مقامات سياسي.
مالک شريعتي نماينده مجلس نيز گفت: عنوان بانوي اول برازنده خانم ستاره سردشت و خانم حليمه ربيعي اصل دو مادري هستند که 9 شهيد در دفاع مقدس تقديم کردند.
احمد جانجان در توييتي نوشت: خانم علم الهدي نمي‌داند بانوي اول ما فاطمه زهراست؟ آقازاده ايرواني نيز در ايکس نوشت: درساختار کشور شيعي بانوي اول هماني است که هزاران جوان طي 8 سال با مددش نذاشتن يک وجب خاکشون را دشمن در يک جنگ نابرابر بگيره.
حسين حقي نيز در توييتي خطاب به خانم علم الهدي آورده است: همسر آقاي رئيس جمهوري!اينکه قصد داري ادبيات بانوي اول رو تو کشور به نفع خودت راه بياندازي، چرا از همسر رهبري که حتي 4 تا عکس هم ازش نيست استفاده مي‌کني؟!چرا از ساختار جمهوري اسلامي مايه مي‌ذاري؟بعد چرا تو گوگل مي‌زني عکس شما مياد.
احدبهجت حقيقي نيز در ايکس نوشت: اينکه در نهايت تواضع مي‌فرماييد بانوي اول نيستيد يعني حتما بانوي دوم هستيد!!!!
سرکار خانم جميله، بانوي اول شايسته مادراني است که از جگرگوشه شان گذشتند تا شما امروز برکرسي باد آورده خانم زادگي بنشينيد و بانوي اول و دوم فرماييد.با ارفاق فقط دختر بابا علم الهدي هستيد!
البته هنوز واکنشي از سوي انسيه خزعلي معاون رئيس جمهوري در امور بانوان که خود نيز از خانواده روحانيون است، منتشر نشده است. کارشناسان بر اين اعتقادند که سخنان جميله علم الهدي نشان از غربزدگي بخشي از اصولگرايان دارد و طبقه اي ظهور کرده اند که برخلاف ادعاي مخالفت با غرب به دنبال الگوسازي از آنها هستند.
کد مطلب: 203803
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *