۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵

مسکو نمی‌تواند پاسخ بحران اوکراین را با خلق بحران جدید بدهد

کارشناس‌ارشد مسائل روسیه گفت: اگر همه‌پرسی جدید در مناطق دیگر انجام شود باز هم به مشکلات روسیه افزوده خواهد شد و از حیث حقوقی هم این مسأله مورد تأیید سازمان ملل و دیگران نیست.
مسکو نمی‌تواند پاسخ بحران اوکراین را با خلق بحران جدید بدهد

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «بهرام امیراحمدیان» کارشناس‌ارشد مسائل روسیه با اشاره به سالگرد برگزاری همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین توسط روسیه و موضع این کشور برای ضمیمه کردن مناطق بیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در سالگرد برگزاری همه‌پرسی در لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپروژیا مطرح شد به نوعی این ظن را تقویت می‌کند که شاید مسکو در مناطق دیگری از اوکراین دست به چنین اقدامی بزند. حتی ممکن است بحث برگزای همه‌پرسی در ترانس‌نیستریا که در شرق مولداوی قرار دارد هم موردنظر روس‌ها باید اما باید توجه داشت که اشغال مناطق مذکور با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود. به عنوان مثال در پرونده کوزوو ما همچنان شاهد بلاتکلیفی این کشور هستیم. بر این اساس معتقدم که مسکو نمی‌تواند بحرانی مانند جنگ اوکراین را با خلق بحران دیگر در سایر مناطق جواب بدهد.

وی ادامه داد: به یاد داریم زمانی که شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ میلادی با برگزاری یک همه‌پرسی به روسیه الحاق شد، چندی بعد شاهد آن بودیم که روس‌ها در سوریه فعال شدند و این اقدام به آن دلیل بود که مسکو بتواند با انجام عملیات‌های متعدد در سوریه، افکار عمومی را از پرونده کریمه منحرف کنند. به همین جهت معتقدم که اگر همه‌پرسی جدید در مناطق دیگر انجام شود باز هم به مشکلات روسیه افزوده خواهد شد. این در حالیست که سازمان ملل متحد هم این الحاق‌ها را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل از حیث حقوقی هم مسکو با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که در مورد پرونده الحاق کریمه و سایر مناطق شرقی اوکراین هم شاهد این مشکلات هستیم. در این میان باید توجه داشت که یکی از علل اصلی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در کنار سایر دلایل آن، مسابقه تسلیحاتی بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که بودجه نظامی آمریکا و روسیه به هیچ وجه قابل قیاس با یکدیگر نیست. بحث سقوط ارزش روبل و تحریم‌ها هم برای مسکو تبعاتی را به همراه داشته است و البته منابعی مانند الماس، نفت و گاز را در اختیار دارد اما واقعیت این است که وارد شدن به جنگ اوکراین و تعمیق آن برای روس‌ها مشکلات زیادی به وجود آورده است. غرب هم به دنبال آن است که هزینه‌های زیادی را برای مسکو ایجاد کنند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بخش نظامی مساوی با صرف هزینه‌های هنگفت است و آورده خاصی برای مسکو یا هر کشور دیگری به همراه نخواهد داشت، اما اگر این سرمایه‌گذاری در جای دیگری انجام شود، خروجی بهتر و مثبت‌تری پدیدار خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که روسیه در قضیه سربازگیری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و از سوی دیگر هنوز هم با غرب تقابل خود را ادامه می‌دهد. این در حالیست که غرب در جنگ اوکراین آزمایش تسلیحات زیادی را عملیاتی کرده است. باید دانست که در علوم سیاسی می‌گوییم که جنگ به صورت دائمی و صلح موقت است. لذا برای کمپانی‌های ساخت تسلیحات ادامه این روند دارای خروجی اقتصادی و صرفه تجاری خواهد بود و به نظرم اگر مجدداً بحث همه‌پرسی و الحاق مناطق دیگر توسط روسیه مطرح شود، بازهم برای پوتین مهم نیست که چه بر سر روسیه می‌آید. واقعین این است که او از جایگاه امپراطوری که برای خود قائل است به دنیا نگاه می‌کند و مردم روسیه هم به نوعی خود را مدیون وی می‌دانند؛ چراکه او به این کشور که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را تجربه کرده بود جان تازه داد ولی حالا در حال خراب کردن اوضاع و ایجاد هزینه‌های متعدد و جدید است.

کد مطلب: 203883
برچسب ها: مسکو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *