۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۱

 اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس چگونه می‌نگرند

تحلیل‌های مختلفی پیرامون انتخابات پیش‌رو مطرح است که اساسا انتخابات مجلس در چه شرایطی و با چه درصد مشارکتی برگزار خواهد شد و هر یک از جریانات سیاسی چه موضعی در قبال این انتخابات خواهند داشت.
 اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس چگونه می‌نگرند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اما مساله‌ای که در این بین اهمیت بالایی دارد اینکه واقعیت امر در جامعه چیست و مردم چه نگاهی به مساله انتخابات دارند. اگر این مساله را به طور کامل درک کنیم و تحلیل‌های واقع نگرانه‌ای را بیرون دهیم مسلما بهتر می‌توان انتخابات مجلس دوازدهم را تحلیل و تبیین کرد. آنچه مسلم است در حال فعلی جامعه شاید بتوان گفت که اساسا مساله انتخابات برای مردم موکدا در حال فعلی چندان از اهمیت خاصی برخوردار نیست. البته اینکه چرا و به چه دلایلی در جای خود قابل بحث است، اما قدر مسلم واقعیت این است که با توجه به اتفاقات و تحولات رخ داده حد فاصل انتخابات پیشین تا کنون بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که مطالباتشان از طریق صندوق رای مرتفع نخواهد شد.حال در این میان هر چه جریانات سیاسی بخواهند تنور انتخابات را داغ کنند شاید بتوانند درصدی بر مشارکت بیفزایند، اما تا زمانی‌که مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه حل نشود نمی‌توان انتظار مشارکت بالا را داشت. در همین راستا نیز بخشی از اصلاح‌طلبان که بر این شرایط واقف هستند و اساسا نوع نگاه حاکمیت و شورای نگهبان به جریان خود را می‌دانند چندان اصراری برحضور در انتخابات ندارند، اما هستند برخی احزاب یا چهره‌هایی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و معتقدند که باید از کورسوهای امید نیز استفاده کرد. اتفاقا همین اقلیت ثبت‌نام کننده مطلوب جریان رقیب هستند تا آنها را به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در انتخابات بشناسد. افرادی که برخی اصولگرایان از آنها به اصلاح‌طلبان خوش‌خیم یاد می‌کنند. این در حالی است که پیش از این بسیاری از اصلاح‌طلبان نوع نظر خود را نسبت به انتخابات بیان کرده بودند. سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در اظهاراتی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشروط و تابع شروطی خوانده بود. حال اینکه همین نوع اظهارات نیز به مذاق جریان رقیب خوش نیامده بود و واکنش‌هایی را به‌همراه داشت. اما واقعیت امر بر آن است که بر خلاف چند ماه گذشته که گفته می‌شد انتخابات مجلس رقابتی‌تر برگزار خواهد شد، اما نحوه ثبت‌نام‌ها و رویکرد دستگاه‌های اجرایی نشان داد که چندان هم نباید خوش‌بین بود. لذا به‌نظر می‌رسد که جبهه اصلاحات باید در زمان مقتضی موضع رسمی اصلاح‌طلبان را در قبال انتخابات پیش‌رو اعلام کند تا هرکسی برای اصلاح‌طلبان نسخه نپیچد و نحوه مشارکت و حضور آنها در انتخابات را تعیین نکند.

*انتخابات یکسویه خواهد بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباطی با انتخابات پیش‌رو و موضع اصلاح‌طلبان اظهار داشت: با پایان ثبت‌نام‌ها عملا هرچه اتفاق باید می‌افتاده رخ داده و از این به بعد اتفاق خاصی نخواهد افتاد. قرار نیست فاکتوری در برگزاری انتخابات به نفع افزایش رقابت وارد بازی انتخابات شود. سعید شریعتی به «آرمان ملی» گفت: تا قبل از ثبت‌نام‌ها می‌گفتیم ممکن است چهره‌هایی بروند ثبت‌نام کنند، رایزنی‌هایی شود، شورای نگهبان این دوره آسان‌تر بگیرد تا رویکردها متنوع و مختلف وارد صحنه انتخابات شوند. اما الان با گذشت ثبت‌نام‌ها و با آمار و ارقامی که از سطح کشور داریم و می‌بینیم که از میان چهره‌های مطرح و به اصطلاح رای‌ساز جناح اصلاح‌طلب کسی ثبت‌نام نکرده و سوابق سیاسی اندک کسانی هم که ثبت‌نام کردند به گونه‌ای است که با اطمینان بالا می‌توان گفت از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نمی‌شوند انتخابات عملا یکسویه خواهد بود. وی افزود: یک بی‌اطمینانی به موضوع بررسی صلاحیت‌ها بوده یا اینکه هر کسی که خواسته وارد میدان انتخابات شود نگاهی به پشت‌سر خود انداخته و دیده خالی از عِده و عُده است و اعتبار خود را هزینه نکرده است. خیلی‌ها به‌رغم اینکه موضع‌شان این بود که در خصوص انتخابات خوش‌بین باشیم، اما در زمان عمل از ثبت‌نام استنکاف کردند چون هر نیروی سیاسی می‌گویند وقتی هواداران و همفکران عملا قرا نیست پشت‌سر کسی قرا بگیرند رفتن روی وزنه وزن‌کشی انتخاباتی بی‌معنی است. عضو حزب اتحاد ملت تصریح کرد: در سال ۹۸ برخی از دوستان و چهره‌های باسابقه که هرکدام وزنه‌ای بودند گفتیم انصراف دهند، اما به هر دلیل ایستادند و لیست هم دادند، اما در نهایت ۶۰ تا ۷۰ هزار رای آوردند نشان می‌داد که پایگاه رای اصلاح‌طلبان مایل به شرکت در انتخابات نبود. لذا به نظر نمی‌رسد که از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ اتفاقات ویژه‌ای افتاده باشد که وضعیت مشارکت انتخاباتی مردم تغییراتی کرده باشد.

*پیشنهاد باهنر به میرحسین موسوی

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره حاشیه‌های ایجاد شده بر سر اظهاراتش درباره شرط گذاشتن برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، اظهار داشت: من در زندگی سیاسی‌ام تحلیل‌های صفر و صدی و سیاه و سفید را قبول نداشتم و ندارم. اینکه بگوییم یک آدم بد است یا خوب. نه بین بد و خوب بین صفر و صد، ۱۰۰ عدد است. محمدرضا باهنر گفت: در بین اصلاح‌طلبان خودم کامل شناسایی کردم، یک عده می‌گویند می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم و ما اگر می‌خواهیم وارد قدرت شویم باید پای صندوق‌های رای بیاییم. یک عده هم دنبال تحریم هستند و می‌گویند تحریم می‌کنیم، رای نمی‌دهیم و شرکت نمی‌کنیم. من می‌گویم باید میان این دو گروه تفاوت قائل شد. آن کس که می‌خواهد تحریم کند، برانداز باشد و فتنه‌گر باشد بحث دیگری است. باهنر با گریزی به انتخابات سال ۸۸ گفت: سال ۸۸ و هفته بعد انتخابات ما پیش مهندس موسوی رفتیم، چند نفر بودیم، آقای عسگراولادی هم بود. به او گفتیم در انتخابات شرکت کردی و ۱۳ میلیون رای خوب آوردید. من به او گفتم آقای موسوی رقیب احزاب شوید و اگر بتوانید درست مدیریت کنید دوره آینده حتما رئیس‌جمهور می‌شوید، اما اگر بخواهید رقیب نظام شوید آن موقع مسائل دیگری پیدا می‌شود. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: رقیب احزاب شدن با رقیب نظام شدن فرق دارد. هیچ حکومتی قبول نمی‌کند، کسی بخواهد رقیب نظام شود. قاطعانه و مستدل می‌گویم همین الان لیبرال‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیا رقیب حکومت را برنمی‌تابند.

کد مطلب: 205606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *