۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۴
تانک‌های صهيونيستی با نيروهای مقاومت درگير شدند

ترس اسرائيل از غافلگيری در جهنم غزه

بحث درباره حمله زميني اسرائيل به غزه يک سوژه مناقشه انگيز تبديل شده است. برخي معتقدند که رژيم صهيونيستي وارد جهنم غزه نمي‌شود و برخي ديگر مي‌گويند که نخست‌وزير اسرائيل براي بقا نيازمند تهاجم گسترده زميني است.
ترس اسرائيل از غافلگيری در جهنم غزه
گروه بينالملل - علي ودايع: بحث درباره حمله زميني اسرائيل به غزه يک سوژه مناقشه انگيز تبديل شده است. برخي معتقدند که رژيم صهيونيستي وارد جهنم غزه نمي‌شود و برخي ديگر مي‌گويند که نخست‌وزير اسرائيل براي بقا نيازمند تهاجم گسترده زميني است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«بن کاسپيت» تحليل‌گر ارشد روزنامه «معاريو» در يادداشتي انتقادي عليه نخست‌وزير اسرائيل نوشت: «اين شخص نامتوازني که با پيراهن مشکي شعارهاي خود را با کمک گوشي تکرار مي‌کند، نخست وزير نيست، بلکه تصوير يا گرافيکي از يک نخست وزير است، او مترسکي است که مملو از تکه پارچه است و قرار است نقش نخست وزير را بازي کند. اين حقيقتي است که اخيرا از تاريکي براي ما ظاهر شد تا مشخص شود، نتانياهو صلاحيت ندارد، او نه از لحاظ جسمي و نه از لحاظ رواني و حتي از لحاظ اخلاقي صلاحيت نشستن بر اين کرسي را ندارد.»
فارغ از موافقان و مخالفان،  مقاومت فلسطين ظهر ديروز (دوشنبه) با ايجاد تله براي تانک‌هاي اسرائيل اجازه داد تا آنها مقداري وارد خاک جنوب غزه شوند، ولي طولي نکشيد که رزمندگان مقاومت با موشک‌هاي هدايت شونده به استقبال تانک‌ها و نظاميان صهيونيست رفتند و خسارت‌هايي به آنها وارد کردند. منابع محلي درباره انتشار خبرهايي مبني بر پيشروي زميني نظاميان رژيم صهيونيستي در غزه اعلام کردند «هيچ‌گونه پيشرفت زميني در داخل محله‌هاي مسکوني در نوار غزه وجود ندارد».
تا اينجاي کار اسرائيل بيش از 18 هزار تن مواد منفجره عليه مردم غزه استفاده کرده‌است. بيش از 10هزار نفر شهيد يا مفقود شده‌اند. جنايت رژيم صهيونيستي عليه بشريت در غزه هم تاکنون نتوانسته براي آنها امنيت ايجاد کند.
شايد بتوان گفت پاشنه آشيل رژيم صهيونيستي فقدان عمق استراتژيک در جدال با نيروهاي مقاومت است. سال‌ها محاصره و 20 روز بمباران وحشيانه تاکنون نتوانسته عامل بازدارنده براي مقابله با حماس باشد.
نيروهاي حماس مبتني بر نقاط ضعف ارتش اسرائيل را طراحي و عملياتي کردند. برهمين اساس،  نيروهاي فلسطيني براي يک جنگ فرسايشي و طولاني آماده شده‌اند تا قلب اسرائيل را مورد هدف قرار بدهند. وضعيت تقابل حماس و اسرائيل شرايطي را ايجاد کرده که امکان آسيب‌پذيري سنگيني را به لحاظ راهبردي عليه اسرائيل محتمل مي‌کند.
مشکل بنيادين ارتش اسرائيل
تارنماي هيل مي‌نويسد که «اسحاق بريک» ژنرال سابق ارتش اسرائيل هشدار مي‌دهد که نيروهاي مسلح تل آويو از دست کم سال 2018 آماده يک جنگ تمام عيار نيستند. تجربه اکثر سربازها در خدمت اجباري ارتش اسرائيل محدود به گشت زني در کرانه باختري و مرزهاي غزه بوده است. نيروهايي که براي جلوگيري از خروج حماس از غزه اختصاص يافته بودند در هفتم اکتبر (15 مهر) در عرض چند ساعت از هم پاشيدند. کل لشکر ارتش اسرائيل در غزه شکست خورد و فرماندهي جنوبي يوآو گالانت وزير جنگ را شرمسار کرد.
نويسنده اين تحليل با بيان اينکه رژيم اسرائيل از زمان جنگ اردوگاه پناهجويان جنين در سال 2002، هيچ کارزار زميني بزرگ موفقي نداشته است، مي‌افزايد: در سال 2006، رژيم صهيونيستي در پيشرفت چهار کيلومتري از اسرائيل به سمت لبنان براي تسخير شهر «بنت جبيل» و حتي در تسخير کامل مارون الراس (يک روستاي کوچک در 2 کيلومتري مرز جنوبي لبنان) شکست خورد. در اسرائيل درباره درس‌هاي جنگ لبنان در سال 2006 دست نوشته‌هاي زيادي وجود داشت، با توصيه‌هاي بسياري که ظاهراً توسط ارتش اسرائيل اجرا مي‌شد. با اينحال مساله مزبور اين حقيقت را تغيير نداد که رژيم اسرائيل به سختي قادر به ورود به محله شجاعيه شهر غزه در سال 2014 بود. نويسنده در پايان اينطور نتيجه گيري مي‌کند که اگر راه روشني براي پيروزي و نابودي حماس و ايجاد بازدارندگي وجود داشت، سران سياسي براي پيوستن به نخست وزير بنيامين نتانياهو صف مي‌کشيدند، نه اينکه اجازه دهند او به تنهايي يا فقط با چند ژنرال ديگر در جنگ پيروز شود.
ترس از غافلگيري در جهنم غزه
در کنار عواملي نظير آسيب‌پذيري ارتش اسرائيل،  توانايي حماس در جنگ شهري و چريکي و برنامه ريزي پيچيده نيروهاي فلسطيني، فاکتور غافلگيري يک عامل خوفناک براي اسرائيلي‌ها محسوب مي‌شود. برخي منابع غربي معتقدند که حماس تسليحات مدرني در اختيار دارد که در لحظه ورود اسرائيل به غزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نکته جالب اينجاست که  عمده تسليحات در کارگاه‌هاي تسليحاتي گردان‌هاي عزالدين القسام، شاخه مسلح جنبش حماس توليد مي‌شوند. همين فاکتور باعث تشديد قدرت شگفتي‌سازي حماس در جنگ شهري مي‌شود.  از جمله تسليحاتي که به صورت محلي در نوار غزه توليد مي‌شود، موشک‌هاي کوتاه برد، گلوله‌هاي ضد تانک و پهپادهاي تجاري اصلاح شده کوچک،  تجهيزات تهاجمي و انتحاري که از سکوها پرتاب مي‌شود، هستند.
در مورد موشک‌ها، متداول‌ترين آنها مدل القسام با برد 10 کيلومتر است. به گفته کارشناسان نظامي اروپا، مهمات اين موشک‌هاي کوتاه برد غير هدايت شونده که اخيراً پيشرفت‌هاي محسوسي داشته‌اند، از لوله‌هاي آب ساخته مي‌شود. گردان‌هاي القسام علاوه بر موشک‌هاي کوتاه برد، موشک‌هاي ميان‌بردي نيز دارند که برد برخي از آنها بين 55 تا 250 کيلومتر است.
حماس قابليت ويژه‌اي در استفاده از پهپادها پيدا کرده‌است. اسرائيل نگران است از هوا به شکل کاملا غيبي مورد هدف قرار بگيرد. فلسطيني‌ها از جنگ اوکراين در استفاده از «کوادروکوپتر» براي پرتاب بمب دست‌يافته‌اند. در همين حال، پهپادهاي تهاجمي شهاب با برد کوتاه به دليل حجم کوچک قابل رهگيري نيستند اما قابليت عملياتي کشنده‌اي دارند.  علاوه بر همه اينها،  پهپاد انتحاري «الزواري» در قلب غزه مي‌تواند قاتل غيرقابل مهار اسرائيلي‌ها باشد. اين هواپيماهاي «انتحاري» برد تخميني ده‌ها کيلومتر دارند و با استفاده از منجنيق‌هاي داخلي پرتاب مي‌شوند.
بي بي متهم رديف اول
در سرزمين اشغالي ذهن اسرائيلي‌ها درگير سوالات حياتي است؛ چه کسي مقصر موفقيت بزرگ حماس است ؟ آيا در آينده اسرائيل مي‌تواند از اين مخمصه خلاص شود يا به قلب جهنم مي‌رود؟
«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مقصر رديف اول وضعيتي است که اسرائيل گرفتار آن شده‌است. خانواده اسراي اسرائيلي به شدت خشمگين هستند؛ آنها معتقدند که حملات اسرائيل وضعيت اسرا را پيچيده‌تر مي‌کند،  مضافا اين که حداقل 50 اسير تاکنون در حملات اسرائيل کشته‌شده‌اند. در ميان بگو مگوهاي سياسي،  روزنامه «يديعوت آحارونوت» سندي را فاش کرد که در سال 2016 وزير جنگ وقت رژيم صهيونيستي آن را به نتانياهو ارائه کرد مبني بر اينکه حماس قصد دارد جنگ آتي را به داخل اراضي اشغالي بکشاند، شهرک‌هاي صهيونيستي را آزاد و صهيونيست‌ها را به اسارت بگيرد اما مقامات سياسي و امنيتي رژيم آن را جدي نگرفتند.
اين افشاگري پس از آن صورت گرفت که «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي با انتشار پستي سرويس‌هاي امنيتي اين رژيم را مسئول شکست در برابر عمليات «طوفان الاقصي» دانست و مدعي شد، هيچ گونه هشداري درباره وضعيت خطرناک نوار غزه دريافت نکرده است.
وبسايت يديعوت آحارونوت در گزارشي نوشت، اين سند توسط «آويگدور ليبرمن» وزير جنگ وقت در 21 دسامبر 2016 صادر شد که در آن عمليات طوفان الاقصي که توسط جنبش حماس در 7 اکتبر 2023 آغاز شد، پيش بيني شده بود.
در اين سند 11 صفحه‌اي به تفصيل تصميم حماس از جمله نفوذ نيروهاي آن به داخل اراضي اشغالي، آزادي شهرک‌هاي اطراف و به اسارت گرفتن که علاوه بر خسارات مادي، آسيب‌هاي جدي به آگاهي و روحيه شهروندان وارد خواهد کرد، بيان شده است. در اين سند گزارش شده است که هدف اصلي «نابودي اسرائيل در ابتداي سال 2022 و آزادي کامل اراضي فلسطين» است.
در اين سند قدرت رو به رشد گردان‌هاي «عزالدين القسام» شاخه نظامي حماس و افزايش هزاران نيروي عضو اين جنبش از زمان عمليات «الجرف الصامد» (صخره سخت) در سال 2014 به تفصيل بيان شده است. همچنين به اهداف حماس يعني «داشتن 40 هزار نيروي فعال تا سال 2020 و تقويت در تشکيل عرصه نبرد» اشاره شده است. همچنين در اين سند به افزايش تعداد موشک‌ها، تلاش‌ها براي توسعه قابليت‌هاي پيشرفته در بخش زميني و دريايي، قابليت‌هاي جديد در بخش هوايي از جمله سکوهاي حمله، پهپادها براي قابليت جمع آوري اطلاعات و ايجاد پارازيت در ارتباطات سيستم موقعيت‌ياب جهاني (GPS) اشاره شده است.
رسانه‌هاي عبري مي‌گويند در سال 2016 ليبرمن نگران تقويت جنبش حماس در غزه بود اما هيچ يک از طرف‌هايي که اين هشدار به آن‌ها ارائه شد از جمله نتانياهو و «گادي آيزنکوت» رئيس سابق ستاد ارتش رژيم صهيونيستي اين سناريو را آن‌طور که بايد جدي نگرفتند.  افشاگري يديعوت آحارونوت اتفاقي است که قطعا تبعات نارضايتي صهيونيست‌ها از نتانياهو را تشديد خواهد کرد.
کد مطلب: 205560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *