۰
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۱

لرزه‌ای که زلزله «طوفان الاقصی» در ساختار سیاسی انگلیس انداخت

برایند جنگ غزه در این سوی جهان یعنی انگلیس نشان داد که هیچ‌یک از دو حزب اصلی سیاسی این کشور به دلیل جانبداری از رژیم صهیونیستی، عقاید مردم را نمایندگی نمی‌کنند
لرزه‌ای که زلزله «طوفان الاقصی» در ساختار سیاسی انگلیس انداخت
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دور بعدی انتخابات سراسری انگلیس باید تا پیش از ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار شود. تاریخ دقیق آن هنوز روشن نیست اما احتمال زیادی وجود دارد که این رویداد سیاسی تا پیش از تابستان سال آینده برگزار شود.

حزب محافظه‌کار به رهبری «ریشی سوناک» پس از ۱۳ سال حکومت‌داری، پشتوانه عمومی و مشروعیت خود را از دست داده است و حزب اپوزیسیون (کارگر) هم تا پیش از آغاز جنگ غزه و طبق نظرسنجی‌ها، پیروز انتخابات تلقی می‌شد.کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر شهریور گذشته در اقدامی که از دید ناظران، نشانگر عزم وی برای تصاحب قدرت در انگلیس بود، مناصب کلیدی حزب را به اعضای دولت پیشین تونی بلر واگذار کرد. او همچنین نام عناصری مانند جرمی کوربین رهبر پیشین حزب کارگر را به دلیل عقاید ضدامپریالیستی و ضد صهیونیستی از نامزدی این حزب در انتخابات آتی حذف و اعلام کرد که این افراد جایگاهی در مانیفست جدید حزب کارگر ندارند.

اما اکنون جنگ غزه رویای او را آشفته و معادلات سیاسی جزیره را برهم زده است. فشارها برای کناره‌گیری استارمر از رهبری حزب کارگر، به‌دلیل سکوت وی در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، روز به روز در حال افزایش است و امید وی از ورود به داونینگ استریت، به حفظ کرسی رهبری حزب تنزل یافته است.روسای دو شورای شهر لنکشر از حزب کارگر انگلیس امروز در تازه‌ترین واکنش‌ها به مواضع آقای استارمر، خواستار استعفای وی از رهبری حزب شده‌اند. روسای شوراهای شهر برنلی و پندل هم با لحنی تند تغییر موضع استارمر در قبال جنگ غزه و حمایت وی از آتش‌بس دائمی در این منطقه را خواستار شده‌اند.

از سویی افزون بر ۳۳۰ تن از نمایندگان شوراهای شهر از حزب کارگر، طی نامه‌ای سرگشاده به آقای استارمر خواستار حمایت وی از طرح برقراری آتش‌بس در غزه شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که موضع جانبدارانه آقای استارمر از رژیم صهیونیستی، باعث ریزش آراء مسلمانان از حزب کارگر شده و هزینه سنگینی را به اعتبار حزب وارد کرده است.

جامعه مسلمانان و اقلیت‌های قومی‌ومذهبی انگلیس به طور سنتی حامی حزب کارگر هستند؛ اما جنگ غزه نشان داد که مواضع رهبر کنونی این حزب در حوزه سیاست خارجی و به طور خاص موضوع فلسطین تفاوت چندانی با دولت ندارد.استارمر هفته پیش طی سخنانی بحث برانگیز در اندیشکده چتم هاوس، موضع دولت ریشی سوناک نسبت به تحولات فلسطین را تکرار کرد و مدعی شد که برقراری آتش‌بس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را جسورتر می‌کند.

وی ادعا کرد که توقف کامل درگیری‌ها در این منطقه سبب می‌شود تا حماس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود را برای تداوم حملات علیه [رژیم] اسرائیل بازسازی کند. رهبر حزب کارگر آنچه وقفه‌های بشردوستانه نامیده می‌شود را تنها راهکار معتبر برای رسیدگی به بحران موجود در غزه توصیف کرد.

این درحالیست که دولت سوناک هم با چشم‌پوشی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، مخالف برقراری آتش‌بس در این منطقه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس دیروز طی سخنانی تصریح کرد: ما خواهان وقفه‌های بشردوستانه موقت و محلی هستیم تا خروج اتباع خارجی و انتقال کمک‌های بشردوستانه را آسان کند.دیوید لمی وزیر امور خارجه دولت در سایه هم ضمن تائید این مواضع گفت که حزب کارگر از اقدامات دولت برای خروج اتباع خارجی از غزه حمایت و به تلاش‌ها در این زمینه کمک خواهد کرد؛ اظهاراتی که خشم حامیان سنتی حزب کارگر را برانگیخته است.

افراسیاب انور، رئیس شورای شهر برنلی گفت: "من به خاطر ارزش‌های ایستادن و سخن گفتن علیه بی‌عدالتی‌ها در سراسر جهان به حزب کارگر پیوستم. اما متأسفانه، کی‌یر استارمر از ارزش‌های حزب کارگر دفاع نکرده و به همین دلیل از او می‌خواهیم که استعفا کند. پیروی کورکورانه از موضع آقای سوناک برای ما و ساکنان این منطقه که نماینده آنها هستیم قابل قبول نیست."

عسجد محمود، رئیس شورای پندل هم خواستار استعفای استارمر شد تا سکان رهبری به کسی منتقل شود که «دلسوز است و علیه بی‌عدالتی و کشتار بی‌رویه انسان‌های بی‌گناه صحبت می‌کند.»

گزارش‌ها حاکیست که آقای استارمر طی چند روز اخیر، چندین نشست با نمایندگان مسلمان حزب کارگر برگزار کرده و به او توصیه جدی شده است که از طرح آتش‌بس غزه حمایت کند.رهبری استارمر بند به مو

استارمر ۲ شب پیش با انتشار پیام ویدیویی که نشان‌دهنده استیصال وی از فشارهای سیاسی است، از معضل اسلام‌ستیزی و مشکلات مسلمانان ساکن انگلیس سخن گفت و مدعی شد که دولت تحت رهبری او با این مساله به طور جدی مقابله خواهد کرد. استارمر در این پیام تلاش کرد تا نظر مساعد مسلمانان به حزب کارگر را جلب کند اما حواشی این پیام بیش از محتوای آن خبرساز شده است.

او در این کلیپ ویدیویی «شقایق یادبود» نماد بزرگداشت سربازان انگلیسی را بر تن ندارد و این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم استارمر درست یک روز قبل در سخنرانی اندیشکده چتم هاوس این نماد را برتن داشت.

شقایق یادبود یک گل مصنوعی است که از سال ۱۹۲۱ برای یادبود پرسنل نظامی که در جنگ جان داده‌اند استفاده می‌شود و انگلیسی‌ها روی لباس خود نصب می‌کنند. نزدیکان استارمر می‌گویند که این نماد به اشتباه از کت او حذف شد و ارتباطی به محتوای پیام ویدیویی ندارد؛ اما ناظران، اعم از مسلمان و چهره‌های دست راستی او را به دورویی متهم می‌کنند.به هر روی استارمر روزهای دشواری را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد که در این مقطع، تغییر موضع وی در قبال جنگ غزه نیز بغیر از هیجانات سیاسی تاثیر چندانی بر حفظ جایگاه وی نداشته باشد؛ چه بسا چرخش وی در قبال جنگ غزه، لابی رژیم صهیونیستی را تحریک و او را به سرنوشت سلفش (جرمی کوربین) دچار کند.

اعتبار ریشی سوناک نخست وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه‌کار هم چندانی تعریفی ندارد و محبوبیت او طبق نظرسنجی‌ها روز به روز رو به کاهش است. با این وضع کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که هیچ‌یک از دو حزب سیاسی نتوانند در انتخابات آتی، حداکثر قاطع کرسی‌های پارلمان را کسب کنند.

کد مطلب: 205755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *