۰
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۳

معرفی کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی با عنوان اصلی The Atomic Habits اثری از جیمز کلییر می‌باشد. این نویسنده با تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه رفتارشناسی و عادت‌های انسانی داشته به بررسی آن‌ها پرداخته و نتیجه آن را در قالب این کتاب به ما ارائه می‌دهد. جمیز کلییر به ما یاد می‌دهد که چگونه از یک رفتار کوچک و پنهان، عادتی تشکیل دهیم که در نهایت این رفتار کوچک را تبدیل به نتیجه‌ای بزرگ کنیم.
معرفی کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی با عنوان اصلی The Atomic Habits اثری از جیمز کلییر می‌باشد. این نویسنده با تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه رفتارشناسی و عادت‌های انسانی داشته به بررسی آن‌ها پرداخته و نتیجه آن را در قالب این کتاب به ما ارائه می‌دهد. جمیز کلییر به ما یاد می‌دهد که چگونه از یک رفتار کوچک و پنهان، عادتی تشکیل دهیم که در نهایت این رفتار کوچک را تبدیل به نتیجه‌ای بزرگ کنیم.

کتاب عادت های اتمی درباره چیست

کتاب عادت‌های اتمی در واقع به ما یاد می‌دهد که برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف بزرگمان، از رفتارهای کوچک و ساده بهره ببریم. به گونه‌ای که انجام این رفتارها تبدیل به عادت شوند. در این مسیر اگر ناامیدی بر ما چیره شد باید فقط به پیمودن راه توجه کنیم و سریعا به دنبال نتیجه نباشیم چرا که اهمیت آن، استمرار در کارهایمان است و همین امر سبب می‌شود که کارهای کوچک و اتمی تبدیل به عادت‌های بزرگ شوند.

کلمه عادت به اموری اشاره دارد که به طور روزمره انجام می‌دهیم که این امور در ناخودآگاه ما صورت می‌گیرند. کلمه اتمی هم مربوط به جزئی بسیار کوچک است. عبارت عادت های اتمی در واقع به امور و عادت‌های کوچکی اشاره می‌کند که تکرار آن‌ها سبب رسیدن به اهداف بزرگ و رشد فردی خواهد شد و اجزای سیستم موفقیت را تشکیل می‌دهند.

جیمز کلیر در این کتاب دلیل سخت بودن تغییرعادت بد را در روش اشتباه ما می‌داند. عادت‌های خوب باید جایگزین عادت‌های بد شوند. اما همین به دست آوردن عادت‌های خوب نیز کار دشواری به نظر می‌رسد. بیشتر افراد تغییر این عادت‌ها را کار بسیار سختی می‌دانند. اما این سختی بیشتر از مسیر نادرستی نشات می‌گیرد که انتخاب کرده‌اند. در حقیقت مشکل از این افراد نیست بلکه باید ایراد کار را در روندی جستجو کرد که از آن پیروی می‌‍کنند.

هرچند که اراده شخصی عاملی مهم برای تغییر یک عادت‌‌ می‌باشد، اما اشخاص زیادی دارای اراده قوی هستند که در تغییر دادن عاداتشان با شکست مواجه می‌شوند چرا که از روند درست تغییر عادت‌ها اطلاعی ندارند. در صورتی که وقتی کاری به درستی به عادت تبدیل شود، چون در ناخودآگاه ما ضبط می‌شود انجام آن‌کار به مراتب ساده‌تر از قبل خواهد بود.

جیمز کیلر در این کتاب سه لایه برای تغییر عادت‌ها در نظر می‌گیرد که اهمیت و عمق این لایه‌ها متفاوت است.

لایه اول مربوط به تعیین هدف است یعنی باید اهدافمان را مشخص کنیم مثلا شروع یادگیری نواختن گیتار، نخوردن نوشابه... این‌ها در واقع هدف ما هستند.

لایه دوم مربوط به عادت‌های زندگی روزمره هستند که به طور روزانه قرار است صورت گیرند: مثل شروع مدیتشن، آغاز برنامه جدید باشگاه ورزشی... این‌ها عاداتی هستند که با روزمزگی انجام می‌گیرند.

سطح سه که به شخصیت شما مربوط است سطح عمیق‌تری می‌باشد که شامل اعتقادها و ویژگی‌های شخصیتی شما می‌باشد و اینکه چه تصویری از خود در ذهنتان دارید.

چه کسانی باید کتاب عادت‌های اتمی را بخوانند

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، با خرید کتاب عادت های اتمی و مطالعه آن تغییر را در زندگی خود شروع کنید:

افرادی که تمایل دارند عادت‌های بدشان را به دست فراموشی سپرده و با عادتهای خوب خو بگیرند.

افرادی که به دنبال موفقیت در کسب و کار جهت رسیدن به اهدافشان هستند.

افرادی که علاقه به جنبه‌های روانشناسی رفتار و عادات انسانی دارند.

به طور خلاصه این کتاب مناسب همه افرادی است که دوست دارند رفتار خوبشان تبدیل به عادت شود و در وجودشان نهادینه گردد.

دلیل محبوبیت کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی مورد توجه و محبوبیت عده زیادی قرار گرفته چرا که هدف اصلی کتاب تمرکز فردی است که از عادت‌های یک شخص ایجاد می‌شود. در این صورت متمرکز بر شخصیتی خواهید بود که دلتان می‌خواهد باشید. پس باید مد نظر داشته باشید که دوست دارید چه کسی باشید و مطابق با آن قدم بردارید.

در حقیقت، علت شکست افراد در تغییر عادت‌های‌ آنها است که راه اشتباهی را برای از بین بردن عادات بدشان انتخاب کرده‌اند. با خواندن این کتاب یاد می‌گیریم که در هنگام مواجه شدن با این امر چگونه برخورد کنیم.

کلیر معتقد است که این کتاب بر همه جوانب زندگی تاثیر می‌گذارد و ممکن است مسیر و روش زندگی هر فرد را تغییر دهد.

بخشی از جملات کلیدی او در این باره را ارائه می‌کنیم:

چیزهایی که به دست می آورید، تابعی از عادت‌های شما هستند.

دارایی شما تابعی از عادت‌های مالی شما است.

شلختگی شما نتیجه عادت بی‌نظمی شما است.

وزن شما نتیجه ی عادت‌های غذایی شما است.

در حقیقت آن چیزی را که تکرار می‌کنید کسب خواهید کرد.

در پایان آموختیم که برای رسیدن به هدف‌ها و خواسته‌های بزرگمان باید از کوچکترین رفتارها شروع کنیم و آن‌ها را نادیده نگیریم. تبدیل این رفتارهای کوچک به عادت، قدم بعدی ما خواهد بود. اگر بتوانیم به این عادت‌ها استمرار دهیم و آن‌ها را تکرار کنیم، در واقع همان عادت‌های اتمی را تشکیل داده‌ایم که در ناخودآگاه ما ثبت شده و نهادینه می‌گردند و این همان دلیل رسیدن به خواسته‌های بزرگ، و رشد فردی ما خواهد شد.

کد مطلب: 208709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *