۰
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
واکنش نمايندگان به بيانيه مشترک کشورهای عربی و روسيه

از برگزاری درس تاريخ برای روس‌ها تا تجديدنظر در روابط دوجانبه

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از سفر هفته گذشته به حوزه‌هاي انتخبيه و مراجعت از آن در جلسه علني روز يکشنبه به موضوعات مختلف پرداختند. يکي از مهمترين موضوعاتي که آنها درباره آن اظهار نظر کردند، بيانيه مشترک روسيه با کشورهاي عربي درباره جزاير سه گانه ايراني بود.
از برگزاری درس تاريخ برای روس‌ها تا تجديدنظر در روابط دوجانبه
گروه سياسي- فخريسادات مسجي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از سفر هفته گذشته به حوزه‌هاي انتخبيه و مراجعت از آن در جلسه علني روز يکشنبه به موضوعات مختلف پرداختند.
يکي از مهمترين موضوعاتي که آنها درباره آن اظهار نظر کردند، بيانيه مشترک روسيه با کشورهاي عربي درباره جزاير سه گانه ايراني بود.
بايد عمل متقابلي نسبت به اقدام روسيه انجام داد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وحيد جلال زاده رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در واکنش به بيانيه نشست مجمع همکاري عرب و روسيه گفت: همه دانشمندان علم جغرافيا متفق‌القول براين باورند که طبق اسناد رسمي و قديمي جزاير سه‌گانه و خليج فارس متعلق به جمهوري اسلامي است هيچ شک و شبهه‌اي از لحاظ علمي وجود ندارد که اين جزاير متعلق به ايران است.
وي ادامه داد: دولت امارات سال‌هاست که با توهم در پي مالکيت جزائر سه‌گانه است که جمهوري اسلامي ايران بارها و بارها به اين ادعاهاي امارات پاسخ رسمي داده است منتهي دولت امارات در جلسات متعدد شوراي همکاري خليج فارس و جلسات با کشورها از جمله چين، روسيه، اروپا و آمريکا تلاش کرده که اين بند را در قطعنامه‌ها بگنجاند.
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: هر بار که اين قطعنامه‌ها صادر شده کارگزاران جمهوري اسلامي ايران اعم از دولت و مجلس شوراي اسلامي آن را محکوم و رد کردند؛ اتفاقي که اخيرا رخ داده اين است که کشورهاي عربي با روسيه در نشستي بيانيه‌اي صادر کرده و در بندي از آن ادعايي درباره جزائر سه‌گانه ايراني مطرح کرده‌اند که در آن مجمع روسيه هم بوده است.
جلال‌زاده ادامه داد: به نظر مي‌آيد وقتي اشتباهي تکرار مي‌شود عمدي بودن آن تقويت مي‌شود؛ روسيه ديگر مثل دفعه قبل نمي‌تواند بگويد که بيانيه را نخوانده و يا اطلاعي از اين بند نداشته است.
وي يادآور شد: روسيه دفعه قبل گفته بود که نمي‌دانسته اين موضوع براي افکار عمومي ايران و مسئولان اينقدر اهميت دارد. دفعه قبل واکنش نمايندگان و مسئولان عالي جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين موضوع را ديدند پس اين سري نمي‌توانند بگويند که متوجه وجود اين بند در قطعنامه انتهايي نشست در مراکش نشده‌اند لذا بهترين اقدام از سوي جمهوري اسلامي ايران عمل متقابل در عرصه روابط بين‌الملل است.
جلال‌زاده درباره عمل متقابل نسبت به روسيه اظهار کرد: سال‌هاست روسيه و برخي کشورهاي پيراموني در خصوص برخي مناطق بحث دارند و نسبت به ادعاهاي کشورهاي همسايه خود اقدامات ديپلماتيک را انجام مي‌دهند در اين موارد عمدتا جمهوري اسلامي ايران طرف حقوق بين‌الملل بوده لذا ما مي‌توانيم پروژه‌هاي جديدي در حوزه سياست خارجي باز کنيم و ادعاها را پيگيري و رسيدگي کرده و موضع‌ متقابل گرفته شود.
وي همچنين بيان کرد: در کنار موضع سخيف روسيه نبايد موضع امارات را در نظر نگرفت اين امارات است که بر موضع خود اصرار کرده و از تمامي ابزارهاي بين‌المللي هم استفاده مي‌کند که ادعاي مجعول‌اش نسبت به جزائر سه‌گانه را در قطعنامه‌ها و بيانيه‌هاي پاياني نشست‌ها بگنجاند؛ بايد تکليف را با امارات و برخي کشورهاي عربي مشخص کرد. بحث روسيه يک طرف است ولي اين امارات است که اين بند و ادعاها را مکررا تکرار مي‌کند.
رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس درباره موضع‌گيري مجلس گفت: ما حتما بحث موضع‌گيري دولت و اقدامات پيشگيرانه و متقابل جمهوري اسلامي ايران در خصوص اين ادعاهاي امارات و موضع‌گيري غيردوستانه روسيه را در مجلس شوراي اسلامي و کميسيون امنيت ملي پيگيري مي‌کنيم بايد دولت اقدامات لازم را در اين خصوص انجام دهد که ديگر کشورها جرات گنجاندن بندهاي جعلي را در بيانيه‌ها و قطعنامه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نکنند.
روسيه عذرخواهي نکند در روابطمان تجديد نظر خواهيم کرد
شهريار حيدري نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص مواضع اخير روسيه در رابطه با جزاير سه گانه، اظهارداشت، دومين بار است که دولت روسيه چنين مواضعي را در رابطه با جزاير سه گانه ايران اتخاذ کرده درحالي که دور از شأن کشوري مثل روسيه است که چنين اشتباه تاريخي را مرتکب شود چراکه موضع گيري غيرمرتبط و غيرکارشناسي، شأن يک کشور را به شدت تنزل مي‌دهد.
وي ادامه داد: روسيه بيش از هر کشور ديگري مي‌داند که اين جزاير سه گانه جزء لاينفک ايران است اما به دنبال بهره برداري از موقعيت اقتصادي و انرژي کشورهاي عربي و سوء استفاده از شرايط موجود براي انحراف جامعه جهاني از مشکلات داخلي خصوصا در جنگ با اوکراين است. درحاليکه اينگونه اظهارنظرها هيچ نتيجه اي ندارد جزء اينکه جايگاه بين‌المللي روسيه را تنزل مي‌دهد.
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در رابطه با ورود کميسيون امنيت ملي در رابطه با مواضع اخير روسيه، گفت: ما در کميسيون امنيت ملي حتما از وزير امور خارجه دعوت کرده و اين موضوع را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
نماينده مردم سرپل ذهاب و قصرشيرين در مجلس خاطرنشان کرد: اينگونه مواضع هيچگونه خللي در تماميت ارضي ايران ايجاد نخواهد کرد اما روسيه بايد درخصوص مواضع اخير خود عذرخواهي کند درغيراينصورت در روابطمان با اين کشور تجديد نظر خواهيم کرد.
ايران آمادگي اعزام تعدادي معلم تاريخ براي آموزش به روسها را دارد
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه حکام عرب چشم طمع‌شان را از جزاير سه گانه هميشه ايراني بردارند، گفت: ايران آمادگي دارد تعدادي معلم تاريخ و جغرافيا براي آموزش روس‌ها به روسيه اعزام کند تا براي جلسات بعدي، حکام عرب هر انشاي غلطي را به خورد آنان ندهند.
مجتبي‌ ذوالنوري در واکنش به بخشي از بيانيه ششمين نشست مجمع همکاري عرب و روسيه گفت: ايران آمادگي دارد تعدادي معلم تاريخ و جغرافيا براي آموزش روس‌ها به روسيه اعزام کند که سطح اطلاعات آن‌ها نسبت به تاريخ ايران و منطقه تقويت شده تا براي جلسات بعدي، حکام عرب هر انشاي غلطي را به خورد آنان ندهند.
وي ادامه داد: اگر حکام عرب سر سوزني غيرت، شجاعت، شرف و عرق ملي دارند، سرزمين صددرصد عربي اسلامي غزه و فلسطين را حفظ کنند و قدمي براي نجات زن و کودک و ناموس‌شان از تهاجمات رژيم صهيونيستي بردارند.
نايب رئيس مجلس تاکيد کرد: حکام عرب چشم طمع‌شان را از جزاير سه گانه هميشه ايراني بردارند چون خدنگ غيور مردان ايراني هر چشم طمعي را کور خواهد کرد؛ پس خوب است از سرنوشت صدام عبرت بگيرند؛ خودشان هم مي‌دانند که اگر همه حکام مدعي جزاير سه‌گانه را وزن کنند با يک لنگه پوتين صدام هم برابري ندارند.
روسيه مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد
«محمدباقر قاليباف» رئيس مجلس نيز روز جمعه با انتشار مطلبي در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي ايکس (توييتر سابق) نوشت: «در برنامة هفتم، دولت به توسعه شهرستان بوموسي با محوريت جزاير 3گانه در زمينه‌هاي مختلف بازرگاني، اقتصاد دريامحور، آموزش عالي، درماني و...مکلف شده است. اين پاسخ عملي ايران به امارات است که با جديت دولت در اجرا، همگان بوموسايي متفاوت را بعنوان بخشي از سرزمين مادري‌مان خواهند ديد.
قاليباف در ادامه نوشت: «روابط با روسيه بر اساس منافع ملي ايران و احترام متقابل تنظيم شده است. هرگونه ادعايي که قصد خدشه به تماميت ارضي ايران را داشته باشد حتما خلاف اين اصول است، از سوي ايران برخلاف اين روابط ارزيابي شده و با پاسخ جدي مواجه خواهد شد».
رئيس مجلس در پايان نوشت: «روسيه بايد مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.»
ابراهيم رضائي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در ايکس نوشت: «بر سر تماميت ارضي‌مان با هيچ کسي تعارف نداريم و جزاير سه‌گانه ما بخشي جدايي ناپذير از خاک ايران بوده، هست و خواهد بود. اگر بنا بر توصيه براي مذاکره باشد ما هم روس‌ها را به مذاکره با ژاپن بر سر جزاير کوريل دعوت مي‌کنيم.»
مجتبي محفوظي نماينده آبادان در فضاي مجازي نوشت: «جهان فراموش نکند که شعار انقلاب شکوهمند ما نه شرقي نه غربي بود و هست. روس‌ها و کل دنيا بدانند ما به ذره ذره خاک و آب و فضاي کشورمان حساسيم و به احد الناسي اجازه مداخله در تماميت ارضي مان را نمي‌دهيم. حريف هم هرچه گنده‌تر براي ما هيجان انگيزتر است.»
سيدنظام الدين موسوي سخنگوي هيات رئيسه مجلس در ايکس نوشت: «خليج تا ابد فارس و جزاير سه گانه تا ابد ايراني اند. روسيه هم مثل امارات و آمريکا اگر به هر دليلي غير از اين بينديشد، ژاژ مي‌خايد و غلط اضافه نشخوار مي‌کند. والسلام»
جليل رحيمي جهان آبادي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز نوشت: «از دستگاه ديپلماسي انتظار داريم پاسخ سياسي وحقوقي لازم در قبال بيانيه روسي - عربي پيرامون جزاير سه گانه ايراني را با قدرت و شجاعت اعلام کرده و اقدامات لازم در خنثي سازي اين رفتار خلاف امنيت و منافع ملي را انجام دهند اين اقدامات جز ايجاد کاهش سطح روابط و تنش
در منطقه حاصلي ندارد.»
کد مطلب: 208677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *