۰
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
در نشست تهران با حضور نمايندگان 50 کشور در حمايت از غزه مطرح شد

آمريکا صدای مخالفت جهانيان را بشنود

ايران در يک جنگ تمام عيار ديپلماتيک با اسرائيل ايستاده است؛ در همين چارچوب، نشست تهران با حضور تعدادي از ديپلمات‌ها و انديشمندان از پنجاه کشور در کاخ سعدآباد برگزار شد.
آمريکا صدای مخالفت جهانيان را بشنود
گروه ديپلماسي - علي ودايع: ايران در يک جنگ تمام عيار ديپلماتيک با اسرائيل ايستاده است؛ در همين چارچوب، نشست تهران با حضور تعدادي از ديپلمات‌ها و انديشمندان از پنجاه کشور در کاخ سعدآباد برگزار شد.
بنا به گفته «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين کنفرانس با هدف تقويت حمايت بين‌المللي از ملت مظلوم فلسطين در غزه و کرانه غربي، تقويت فشارها بر رژيم صهيونيستي براي توقف کامل حملات نظامي عليه غزه و رفع کامل محاصره از آن و نيز تحرک بخشيدن به ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه بين‌المللي براي مردم فلسطين برگزار شد.
«سيد ابراهيم رئيسي» رئيس‌جمهوري ايران با تشکر از حضور نمايندگان کشورهاي مختلف تصريح کرد: امروز نگاه همه انسان‌هاي بيدار، آگاه و باوجدان در سراسر عالم به مسئله فلسطين و نقض همه حقوق انساني در غزه از سوي نظام سلطه است که در مسير اعمال سلطه خودش هيچ توجهي به اخلاق، قانون و انسانيت ندارد.
رئيسي با تاکيد بر اين‌که «اين رويه بايد همه را به فکر و انديشه وادارد»، افزود: کشتار گسترده زنان و کودکان و ويراني خانه و کاشانه مردم مايه تاسف عميق است، اما از آن بالاتر حمايت‌هاي بي‌چون و چراي کشورهاي مدعي حقوق بشر چون آمريکا و چند کشور غربي از اين جنايات است. تاسف بالاتر نيز ناکارآمدي همه سازمان‌هاي بين‌المللي مدعي در برابر آنچه در غزه مي‌گذرد، است.
وي با بيان اين‌که «امروز همه شاهد هستند که محصول نظم ناعادلانه فعلي جهان جنايات جنگي هولناک و قتل‌عام زنان و کودکان در غزه است»، اظهار داشت: بشريت بايد براي شکل‌دهي به يک نظم نوين جهاني انديشه کند و اين دست نشست‌هاي فکري و هم‌انديشي بايد براي شکل دادن به يک نظم نوين جهاني مساعدت، همکاري و تلاش جدي داشته باشند.رئيس جمهوري ايران ضمن تاکيد بر اين‌که «وقايع غزه نقاب از چهره نفاق کنار زد و ماهيت جنگ‌افروز آمريکا را براي جهانيان بيش از پيش عيان ساخت»، گفت: مدعيان آزادي و دمکراسي نشان دادند که خود عامل بزرگترين جنايت‌ها، تبعيض نژادي و جنايت عليه حقوق انسان‌ها هستند و بر همه روشن شد که آمريکا نه تنها عامل ثبات در هيچ نقطه‌اي از جهان نيست، بلکه بزرگترين عامل بي‌ثباتي و ناامني در جاي جاي جهان از جمله افغانستان، عراق، سوريه، لبنان و ديگر نقاط عالم بوده و هست.
وي با بيان اين‌که «خون مطهر شهداي غزه روشنگري و بيداري عميقي در سراسر عالم ايجاد کرده است»، تصريح کرد: جايي به نام شوراي امنيت سازمان ملل که موظف به برقراري صلح و امنيت در جهان است، در وقايع اخير رسماً استيصال، ناتواني و ناکارآمدي خود را اعلام کرد و به همه مردم دنيا ثابت شد که نبايد به اين سازمان‌هاي مدعي متکي باشند، بلکه بايد ساز و کار ديگري را دنبال کنند تا صلح و امنيت در جهان برقرار شود.
مسأله حل نشده فلسطين
«حسين اميرعبداللهيان» در کنفرانس بين‌المللي تهران در سخنان افتتاحيه گفت: حضور شما نشاني از دغدغه‌مندي نسبت به ارزش‌هاي انساني و يکي از مسائل حل نشده جامعه بين‌المللي طي دهه‌هاي گذشته يعني موضوع مهم فلسطين است.
وي تاکيد کرد: شوراي امنيت هيچ اقدام موثري در توقف حملات و کشتار در سرزمين‌هاي اشغالي نداشته است.
اميرعبداللهيان تصريح کرد: هدف اين کنفرانس توقف حملات بي رحمانه رژيم جعلي اسرائيل؛ مقابله با جنايت جنگي و يافتن راه‌هايي براي حمايت از حق تعيين سرنوشت فلسطيني‌هاست.
مقاومت مطالبه مردم منطقه
«علي باقري» معاون وزير امورخارجه هم در حاشيه نشست گفت: مقاومت يک شخصيت مخصوص خودش را دارد. بر اساس تصميمات خودش اقدام مي‌کند. مقاومت رکن اجتناب ناپذير منطقه است. هيچ کس نمي تواند اين واقعيت را پنهان کند. واقعيت مقاومت برخواسته از خواست و حمايت مردم است .
وي در ادامه گفت : مقاومت ابزارهاي خودش را دارد و براساس آن رفتار مي کند. رفتار آمريکا نمي تواند واقعيت را تحت الشعاع قرار  دهد. اين که رهبران جهان اسلام کنار هم جمع شوند يک اتفاق ويژه است .
معاون وزير خارجه کشورمان تصريح کرد : مشارکت کشورها در نشست تهران در سطوح مختلفي بوده است . کار ويژه اين همايش اين است که به يک جمع بندي ديپلماتيک دست پيدا کنيم. امداد رساني بي قيد و شرط در کنار رفع محاصره غزه يک خواسته اسلامي و جهاني مطالبه شود.
کارگروههاي تخصصي
پيش از آغاز نشست رسمي، دو پنل تخصصي در حاشيه برگزاري کنفرانس بين‌المللي تهران در خصوص فلسطين برگزار شد.
نشست اول با موضوع «نقش رسانه، انديشمندان، رهبران مذهبي در جنگ عليه غزه» به رياست ناصر کنعاني،رئيس مرکز ديپلماسي عمومي وزارت امور خارجه با حضور جمعي از انديشمندان و متفکران، شخصيت‌هاي مذهبي و فعالان عرصه رسانه اي برگزار شد.
کنعاني در ابتداي نشست نقش رسانه، انديشمندان، رهبران مذهبي در جنگ عليه غزه طي سخناني با اشاره به برگزاري همايش تهران درباره فلسطين همزمان با تداوم جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در غزه و کرانه باختري، به تلاش‌هاي مشترک در عرصه بين‌المللي براي پايان دادن به جنگ و نسل کشي در حال وقوع در غزه اشاره کرد و عنوان داشت: «رفع محاصره، گشايش مرزها براي ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه و مخالفت با کوچ اجباري ساکنان غزه از جمله اصلي ترين‌هاي اول مد نظر جامعه جهاني است»
رئيس مرکز ديپلماسي عمومي وزارت امور خارجه کشورمان افزود: «اين خواست جهاني در قطعنامه اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد خود را با 153 راي کشورهاي مختلف بعنوان صداي افکار عمومي جهان نشان داد و جهان با اين قطعنامه بر ضرورت توقف جنگ و جنايات صهيونيست‌ها و برقراري آتش بس پايدار تاکيد کرد». سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: «ملت‌هاي دنيا در تجمعات چند صد هزار نفري خود به وضوح نشان دادند که خواستار پايان بخشيدن به اين وضعيت و اتمام جنايات رژيم صهيونيستي هستند.»
کنعاني تصريح کرد: «در اين شرايط، شوراي امنيت بايد به وظيفه قانوني و اصلي خود که حفاظت از صلح است عمل کند و انتظار مي رود فشارها بر آمريکا که تنها کشور مخالف قطعنامه الزام آور شوراي امنيت بوده باعث شده باشد که ايالات متحده صداي مخالفت جهانيان را بشنوند».
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين ابراز اميدوازي کردکنفرانس تهران با حضور نمايندگاني از طيف‌هاي مختلف از نخبگان جهان، موجب تشديد فشارها بر رژيم صهيونيستي و حاميان آن و تقويت همبستگي جهاني با مردم فلسطين بشود.
نشست دوم با عنوان «آثار سياسي و حقوقي جنگ عليه غزه» به رياست رضا نجفي معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه با حضور جمعي از انديشمندان عرصه سياسي و شخصيت‌هاي حقوقي برگزار شد.
کد مطلب: 208612
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *