۰
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

دولت غیرهمسو با روحانی چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بود که یک خبرگزاری منتقد دولت روحانی، با هشدار نسبت به روی کار آمدن دولت سوم روحانی در حوزه اقتصاد به مخاطبان هشدار داد چه بلایی بر سر اقتصاد نازل خواهد شد.
دولت غیرهمسو با روحانی چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، در این گزارش که در آن اینفوگرافیک‌هایی برای درک بهتر مطلب درج شده بود، هشدار داده شده بود که اگر دولت سوم روحانی روی کار بیاید، گوشت در سال ۱۴۰۸ به قیمتی نزدیک به ۵۴۷ هزار تومان خواهد رسید.

دست اندکاران تهیه این گزارش در خبرگزاری فارس، با قیاس روند افزایش قیمت گوشت از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰، قیمت این کالای استراتژیک را با همین آهنگ رشد، در سال ۱۴۰۸ در قیمتی در محدوده ۵۴۷ هزار تومان برآورد کرده بودند.

این در حالی است که با گذشت دو سال از فعالیت دولت رییسی بهای گوشت به بیش از ششصد هزار تومان رسیده و البته در برخی موارد گوشت گوسفندی حتی قیمتی بالاتر از این رقم را نیز داراست.

نکته جالب اینجاست که دولت سیزدهم با وجود شعارهای بزرگ در عرصه مهار تورم حتی توانسته است تورم را در محدوده چهل درصدی کاهش دهد و تورم همچنان بالاتر از کانال میانی چهل درصد قرار دارد.

در این گزارش فارس به این نکته اشاره کرده که هزینه تامین گوشت گوساله در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۲ برابر بیشتر از سال ۱۳۹۲ بوده است. اینفوهای منتشر شده در خبرگزاری فارس در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز در پی می‌آید.

در سایر کالاها نیز این قیاس از سوی خبرگزاری مذکور صورت گرفته است. در این گزارش عنوان شده است که با این دست فرمان قیمت شکر در سال ۱۴۰۸ به کیلویی ۳۵ هزار توماتن خواهد رسید.

این در حالی است که در شرایط کنونی قیمت هر کیلو شکر در همین محدوده قرار دارد . قیمت شکر در سال ۱۴۰۰ کیلویی ۱۲ هزار تومان بود و حالا با گذشت دو سال از فعالیت دولت رییسی به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده است.

در مورد روغن اما وضعیت بسیار فراتر از کابوسی است که خبرگزاری فارس برای مخاطبان تصویر کرده است.

در این گزارش عنوان شده است اگر آهنگ رشد تورم مطابق با سال‌های استقرار دولت روحانی تداوم یابد، بهای هر بطری روغن ۹۰۰ گرمی مایع در سال ۱۴۰۰ به ۲۸ هزار تومان خواهد رسید. این در حالی است که بهای هر بطری روغن مایع در سال ۱۴۰۲ بالاتر از پنجاه هزار تومان است و اتفاقا خبرگزاری‌های همسو با دولت بر کاهش نرخ روغن نیز مانور می‌دهند.

در این گزارش عنوان شده ۹۰ درصد دانه‌های روغنی وارداتی است در حالی که می‌توان ۷۰ درصد آن را در داخل تولید کرد. سئوال اما اینجاست چرا در دو سال اخیر چنین عزمی عیان نشده است.

درباره تخم مرغ، این ارزان‌ترین کالای پروتئینی نیز وضعیت به همین منوال است و قیمت کنونی از کابوس ترسیم شده فارس بالاتر است .

در این گزارش فارس با استناد به اینکه شبکه توزیع نامناسب موجب عدم تناسب توزیع تخم مرغ تولیدی در کشور شده، پیش بینی کرده است بهای هر کیلو تخم مرغ به ۷۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۸ افزایش یابد. در شرایط کنونی هر عدد تخم مرغ به قیمت پنج هزار تومان فروخته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی در دولت رییسی رکورد تاریخی را شکسته و حتی افزایش هفتاد درصدی هزینه طلا ثبت شده است.

خبرگزاری فارس در این دوره با این گزارش افکار عمومی را از روی کار آمدن همتی، تنها کاندیدایی که ممکن بود به مشی روحانی نزدیک باشد، برحذر داشته بود. حالا اما کابوسی که قرار بود سال ۱۴۰۸ به وقوع بپیوندد، در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

کد مطلب: 210814
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *