۰
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵

جزئیات سفر هیات نظامی ایران به عربستان

علاوه‌بر اهمیت سفر هیات نظامی ایران در عربستان به‌منظور تقویت همکاری‌های دفاعی - نظامی دوجانبه، حضور ایران در نمایشگاه دفاعی ریاض از جنبه‌های مختلف، ازجمله نمایش آخرین توانمندی‌های نظامی جمهوری‌اسلامی و بازاریابی برای تسلیحات و تجهیزات دفاعی ایران دارای اهمیت ویژه‌ای است.
جزئیات سفر هیات نظامی ایران به عربستان

به گزارش مردم سالاری آنلاین، استمرار همکاری‌ها و مراودات تهران و ریاض در حوزه‌های مختلف، نشان‌دهنده عزم دوطرف به‌منظور گسترش هرچه بیشتر مناسبات در عرصه‌های گوناگون است. درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد سفر هیات نظامی ایران به نمایشگاه دفاعی عربستان را باید سرآغاز فصل جدیدی از مناسبات دو کشور دراین عرصه به‌حساب آورد؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته رایزنی‌ها برای تحقق آن جریان داشته است.

آنگونه که همشهری آنلاین روایت کرده، علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان درحالی از سفر هیات نظامی ایران به ریاض و دیدار با «فیاض الرویلی» رئیس ستاد مشترک سعودی خبر داد که پیش از نیز مقام‌های ارشد نظامی دو کشور گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند؛ رایزنی‌هایی که درآن مقطع به کلید خوردن همکاری‌های نظامی – دفاعی تهران و ریاض تعبیر شد.

فصل تازه همکاری‌های دفاعی – نظامی

در نهمین روز آذرماه ۱۴۰۲ بود که فصل تازه همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران و عربستان به‌صورت رسمی، آن‌هم پس‌از چیزی درحدود یک دهه، کلید خورد و مقام‌های ارشد نظامی دو کشور در گفت‌وگویی تلفنی، آمادگی خود را به‌منظور همکاری‌های دوجانبه دراین حوزه اعلام کردند.

سرلشگر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران و خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان (برادر کوچک‌تر ولیعهد سعودی) درحالی گفت‌وگو و برای همکاری‌ها دراین عرصه اعلام آمادگی کردند که رسانه‌ها این رایزنی را نشانه‌ای برای تقویت همه‌جانبه مناسبات دو کشور ارزیابی کردند.

درچنین سفر هیات نظامی ایرانی به ریاض را باید گام تازه‌ای در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه دراین عرصه به‌حساب آورد. گفته می‌شود امیر بهمن بهمرد، جانشین معاونت عملیات ستادکل نیروهای مسلح ایران و ارتشبد فیاض بن‌حامد الرویلی، رئیس ستاد مشترک عربستان، طی دیداری در حاشیه نمایشگاه دفاعی ریاض، روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف امنیتی و دفاعی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

بهمرد دراین دیدار با تاکید بر توانایی‌ها و توانمندی‌های دفاعی و نظامی ایران، آمادگی تهران را برای گسترش مناسبات فی‌مابین اعلام کرد و ضمن تسلیم پیام وزیر دفاع جمهوری‌اسلامی به وزیر دفاع عربستان، از طرف سعودی برای سفر به ایران دعوت به‌عمل آورده‌است.

در نمایشگاه دفاعی ریاض چه خبر است؟

علاوه‌بر اهمیت سفر هیات نظامی ایران در عربستان به‌منظور تقویت همکاری‌های دفاعی - نظامی دوجانبه، حضور ایران در نمایشگاه دفاعی ریاض از جنبه‌های مختلف، ازجمله نمایش آخرین توانمندی‌های نظامی جمهوری‌اسلامی و بازاریابی برای تسلیحات و تجهیزات دفاعی ایران دارای اهمیت ویژه‌ای است.

اگرچه تاکنون اطلاعات دقیقی از غرفه ایران دراین نمایشگاه منتشر نشده‌است، اما حضور هیات نظامی ایران دراین نمایشگاه فرصت ویژه‌ای برای رایزنی‌های نظامی –دفاعی با کشورهای مختلف جهان به‌وجود آورده‌است.

براساس اخبار منتشر شده، در نمایشگاه دفاعی ریاض حدود ۴۵ کشور در قالب ۷۵۰ غرفه و ۱۱۵ هیات، طی ۵ روز آخرین دستاوردهای نظامی خود را به‌معرض نمایش گذاشته‌اند؛ دستاوردهایی که بخش‌های دولتی و خصوصی را دربرمی‌گیرد. این درحالی‌است که گفته می‌شود درمیان کشورهای حاضر، ۲۳کشور، ازجمله ترکیه، نخستین‌بار حضور خود را دراین نمایشگاه تجربه می‌کنند.

ازسوی دیگر شرکت‌هایی از قطر، کویت، بحرین، عمان، استرالیا، دانمارک، جمهوری‌آذربایجان، تایوان، کلمبیا، کرواسی و اتیوپی نیز برای نخستین‌بار است که دراین نمایشگاه حضور یافته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه‌های دفاع هوایی، زمینی و دریایی، ماهواره‌ها و امنیت اطلاعات از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه محسوب می‌شود. همچنین به نمایش درآمدن آخرین نمونه‌ها از جت‌های نظامی، پهپادها و ماهواره‌های نظامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته‌است. ‌

کد مطلب: 211165
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *