۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
ايران با غلبه بر ژاپن به نيمه‌نهايی جام ملت‌های آسيا رسيد

انتقام يوزها از سامورایی‌ها

تيم ملي فوتبال ايران در ديدار حساس مقابل ژاپن به برتري دو بر يک دست يافت و سزاوارانه راهي مرحله نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آسيا شد.
انتقام يوزها از سامورایی‌ها
 گروه ورزشي- محمد حسين يزدي: تيم ملي فوتبال ايران در ديدار حساس مقابل ژاپن به برتري دو بر يک دست يافت و سزاوارانه راهي مرحله نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آسيا شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،تيم‌ ملي فوتبال ايران از ساعت 15 عصر شنبه در مرحله يک‌چهارم‌نهايي جام ملت‌هاي آسيا، در ورزشگاه اجوکيشن سيتي شهر دوحه به مصاف ژاپن رفت تا فينال زودهنگام اين مسابقات، در يک‌چهارم برگزار شود. قضاوت اين ديدار حساس را، «ما نينگ» از چين برعهده داشت و در نهايت شاگردان امير قلعه‌نويي با نمايشي خيره‌کننده در نيمه دوم به برتري دو بر يک رسيدند. اين براي نخستين بار بود که ايران در ادوار جام ملت‌هاي آسيا موفق شد برابر ژاپن گلزني کند و اين تيم را شکست دهد.
کوزو تاشيما، رئيس فدراسيون فوتبال ژاپن بعد از بازي اعتراف کرد که ايران شايسته پيروزي بود. وي در ادامه گفت : در نيمه نخست بازي خوبي را به نمايش گذاشتيم و توانستيم به گل برسيم اما در نيمه دوم خوب نبوديم.در نيمه دوم ايران بازي بهتري را به نمايش گذاشت و با شايستگي هم به پيروزي رسيد.‌ ايران سرانجام ژاپن را شکست داد و به تيم ايران و بازيکنان اين تيم پيروزي را تبريک مي‌گويم.
تمجيد قلعه نويي از تيم ملي
«امير قلعه‌نويي» سرمربي تيم ملي فوتبال ايران، پس از بازي مقابل ژاپن اظهار کرد: خدا را شکر لطف خدا و اهل بيت شامل حال فوتبال ايران شد و توانستيم برد خوبي را به دست بياوريم. آسيا بايد به اين بازي افتخار کند. بازيکنان امروز با قلبشان بازي کردند و ممنون محبت مردم ايران هستيم. لياقت آنها بالاتر از اين‌هاست. بازيکنانم امروز به خاطر مردم ايران بازي کردند و با بازي تاکتيکي و تکنيکي توانستيم بازي را در نيمه دوم ببريم.
امير قلعه نويي در نشست خبري پس از بازي مقابل ژاپن هم اظهار کرد: خدا را شاکريم که لطف و عنايتش شامل حال ما شد و توانستيم يک بازي خوب و تاکتيکي انجام دهيم و با تمرکز بالا بازي را ببريم. اولا آسيا بايد به اين بازي افتخار کند.
فوتبال ايران بايد به اين بازي افتخار کند و جوانان شايسته‌اي که امروز جانشفاني کردند، با قلبشان براي مردم بازي کردند، اين مردم لياقتشان بسيار بالاتر از اين حرف‌هاست. امروز سربازان وطن نشان دادند که چه انسان‌هاي بزرگي هستند و فعلا خواستن را انجام بدهند. اميدوارم از اين به بعد نگاه‌هاي نسبت به اين فوتبال عوض شود.
وي در ادامه افزود: ما بايد از فوتبال به عنوان يک فرصت استفاده کنيم و از اين پس بايد از فدراسيون فوتبال نهايت حمايت را داشته باشيم که بتواند در سطح کلي در فوتبال ايران تاثيرگذار باشد. اين بازي نقطه عطفي براي فوتبال ايران بود و فکر مي‌کنم که جوانان ما کار خيلي بزرگي انجام دادند، نه به خاطر اين برد، بلکه به خاطر کيفيت خوبي که نشان دادند. يک برنامه داشتيم که خط مياني آنها را با چرخشي که داشتند از بازي خارج کنيم. تا قبل از گلي که دريافت کرديم موفق نبوديم اما پس از گل فوتبالي در نيمه دوم بازي کرديم که به نظرم از سطح آسيا بالاتر بود. اميدوارم نگاه مسئولان به فوتبال عوض شود و حمايت کنند. نه فقط تيم ملي بلکه باشگاه‌ها را که بتوانيم مانند قطري‌ها استاديوم و زمين‌هاي خوبي داشته باشيم.
قلعه‌نويي ادامه داد: بايد به تيم‌هاي پايه توجه کنيم و در دقيقه 90 سرمربي انتخاب نکنيم. الان براي جوانان و نوجوانان و رده اميد بايد از همين حالا اگر مي‌خواهيم بالاتر از سطح آسيا باشند، برنامه ريزي کنيم. نوجوانان ما کار بزرگي انجام دادند اما بايد با برنامه ريزي همراه شود که چشم‌انداز خوبي داشته باشيم و در رده‌هاي پايه و بزرگسالان ادامه داشته باشد. دست يکايک بازيکنان را مي‌بوسم، کار بزرگي انجام دادند و خدا را شاکرم.
بازي تاپاي جان
«کريم انصاري‌فرد» پس از برد ارزشمند ايران مقابل ژاپن و صعود به نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا گفت: واقعا نمي‌دانم چطور احساساتم را ابراز کنم‌. واقعا دست تک تک مردم عزيز کشورم را مي‌فشارم و مي‌بوسم.
وي ادامه داد: مي‌دانيم که مردم در هر لحظه و در شرايط سختي که داشتند کنار تيم ملي بودند و ما را با همه وجود حمايت کردند. ما هم براي آنها تلاش مي‌کنيم.
وي با اشاره به لحظه انتخاب جهانبخش براي زدن ضربه پنالتي خاطرنشان کرد: اميرخان من را نگاه کرد گفت کي بزنه؟ گفتم فقط علي جهانبخش، گفت مطمئني؟
گفتم بله! خدا را شکر به بهترين شکل ضربه پنالتي را گل کرد.
عليرضا جهانبخش پس از پيروزي ايران مقابل ژاپن، گفت: تنها کسي که کنار زمين گفت علي برو پنالتي را بزن کريم انصاري فرد بود. خدا را بخاطر اين برد ارزشمند شاکريم. ژاپن تيم قابل احترامي بود اما فعل خواستن را در تيم ما ديدند مخصوصا وسط نيمه و زمانيکه يک بر صفر عقب بوديم بچه‌ها همه ايمان داشتند که مي‌توانيم به بازي برگرديم.
وي افزود: نيمه دوم بايد با قلبمان بازي مي‌کرديم تا مردم را خوشحال کنيم. خدا را شکر شرمنده مردم نشديم. پنالتي را با همه وجودم زدم چرا که فشار 90 ميليون ايراني روي دوشم بود و خدا را شکر شرمنده مردم نشدم. رامين رضاييان هم پس از پايان بازي گفت: در روزهاي بد، روزهايي که روزمان نيست، دوست داشتيم برخي کنارمان باشند، برخي از تيم‌ ملي حمايت کردند در رسانه‌ها اما برخي نيز قلم به دست دارند و مي‌نويسند و دوست داريم که شرف داشته باشند.
وي همچنين گفت: بنويسند چرا در هر تورنمنتي که مي‌آييم دلار آنقدر بالا مي‌رود و فشار به مردم مي‌آيد و مردم دغدغه‌شان زياد مي‌شود و اين فشار به فوتباليست‌ها وارد مي‌شود.
مدافع راست تيم ملي فوتبال ايران بيان کرد: آنهايي که قلم داريد، جرات داشته باشيد و اين مسائل را بنويسيد.
رضاييان با اشاره به اينکه به بچه‌ها گفته بود نبايد دشمن‌شاد شويم، گفت: بچه‌ها غيرت گذاشتند و دمشان گرم که پس از آن بازي سخت غيرت داشتند و توانستيم بازي را ببريم و دل مردم را شاد کنيم.
يک بازي پرهيجان
بازي در حالي آغاز شد که مهدي طارمي به دليل اخراج در بازي مقابل سوريه، امکان حضور در ميدان را نداشت و همين امر موجب شد تا امير قلعه‌نويي، تغييراتي را در ترکيب و سيستم بازي تيم کشورمان ايجاد کند.در تيم ملي ايران ، عليرضا بيرانوند، شجاع خليل‌زاده، ميلاد محمدي، سعيد عزت‌اللهي، عليرضا جهانبخش، اميد ابراهيمي، حسين کنعاني‌زادگان، سامان قدوس، سردار آزمون، محمد محبي و رامين رضاييان به ميدان رفتند. اين ديدار با حملات ژاپن آغاز شد و تيم ايران با اتخاذ روش تدافعي، درپي دفاع از دروازه و استفاده از ضد حملات بود. پس از گذشت دقايقي، بازيکنان تيم کشورمان با حرکات از جناحين، ژاپن را تحت فشار قرار دادند. دقيقه سيزدهم حرکت بازيکنان ايران با شوت سنگين عليرضا جهانبخش همراه شد که ضربه کاپيتان ايران، راهي به دروازه حريف نداشت.تيم ايران با پِرس از زمين حريف و دوندگي بالاي‌هافبک‌ها خود، کار را براي حريف سخت کرده و اجازه بازي‌سازي به آنها را براي دقايقي نداد.
در دقيقه 28، هيدماسا موريتا با حرکت پابه توپ از ميان مدافعان ايران به راحتي وارد محوطه جريمه شد و ضربه او پس از برخورد به عليرضا بيرانوند تبديل به گل شد.
در ادامه، ارسال‌هاي متعدد بازيکنان ايران روي دروازه حريف، سودي نداشت تا نيمه نخست با يک گل به سود سامورايي‌ها همراه شود. نيمه دوم با حملات ايران آغاز شد و در دقيقه 50 سردار آزمون نتوانست در مصاف تک به تک با دروازه‌بان حريف گلزني کند، هرچند لحظاتي بعد اين صحنه آفسايد اعلام شد.
در دقيقه 55 پاس عالي آزمون به محمد محبي رسيد و اين بازيکن با ضربه‌اي تماشايي گل تساوي را به ارمغان آورد. در دقيقه 63 سردار آزمون به زيبايي دروازه ژاپن را باز کرد که اين گل با استفاده از سيستم کمک داور ويدئويي، مردود اعلام شد.
حملات همه جانبه ايران ادامه يافت و در دقيقه 94، کنعاني‌زادگان که تا محوطه جريمه حريف پيش آمده بود با خطاي بازيکن ژاپن سرنگون شد تا داور نقطه پنالتي را نشان دهد. عليرضا جهانبخش پشت توپ ايستاد و گل دوم و برتري ايران را به ارمغان آورد.
با اين اوصاف تيم ايران با اين پيروزي ارزشمند راهي مرحله نيمه‌نهايي شد.
کد مطلب: 211018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *