۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱

اختلاف جدید واشنگتن با کی‌یف بر سر چیست؟

با این حال، اوکراین به جای تن دادن به درخواست‌های ایالات متحده، استفاده از این استراتژی را دوچندان کرد و به مجموعه‌ای از تأسیسات روسیه، از جمله حمله دوم آوریل به سومین پالایشگاه بزرگ روسیه در 800 مایلی فونت، حمله کرد.
اختلاف جدید واشنگتن با کی‌یف بر سر چیست؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، هنگامی که معاون رئیس جمهور آمریکا، کاملا هریس در فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ با ولودیمیر زلنسکی به طور خصوصی ملاقات کرد، او به رهبر اوکراین چیزی گفت که او نمی‌خواست بشنود: از حمله به پالایشگاه‌های نفت روسیه خودداری کنید، تاکتیکی که مقامات آمریکایی معتقد بودند قیمت جهانی انرژی را افزایش می‌دهد و خطر تلافی تهاجمی‌تر روسیه در داخل اوکراین را دارد.

به گفته مقامات آگاه، این درخواست باعث عصبانیت زلنسکی و دستیاران ارشد او شد، زیرا آن‌ها مجموعه حملات پهپادی کیف به تأسیسات انرژی روسیه را نقطه روشن نادری در یک جنگ سخت با دشمن بزرگتر و مجهزتر می‌دانند.

به نوشته واشتگتن‌پست، این افراد گفتند که زلنسکی این توصیه را نادیده گرفت، اما مطمئن نبود که آیا این توصیه موضع تمام دولت بایدن را منعکس می‌کند یا خیر. اما در هفته‌های بعدی، واشنگتن در گفت‌وگوهای متعدد با کیف، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی که در ماه مارس به پایتخت اوکراین سفر کرد و دیگر مقامات ارشد دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده، این هشدار را تقویت کرد.

با این حال، اوکراین به جای تن دادن به درخواست‌های ایالات متحده، استفاده از این استراتژی را دوچندان کرد و به مجموعه‌ای از تأسیسات روسیه، از جمله حمله دوم آوریل به سومین پالایشگاه بزرگ روسیه در 800 مایلی فونت، حمله کرد.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و معاون رئیس جمهور هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه

این حوادث باعث تشدید تنش‌ها در روابط تیره شده است، در حالی که کیف منتظر است تا بفهمد آیا کنگره بسته کمکی 60 میلیارد دلاری را که مدت‌ها مسدود شده بود تصویب می‌کند، در حالی که نیروهای روسیه مواضع اوکراین را در سراسر خط مقدم سوراخ می‌کنند. حملات دوربرد اوکراین که از ژانویه بیش از دوازده پالایشگاه را هدف قرار داده و حداقل 10 درصد ظرفیت پالایشگاه‌های نفت روسیه را مختل کرده است، در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور بایدن کارزار انتخاباتی خود را تشدید کرده و قیمت جهانی نفت به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است.

مقامات آمریکایی، اوکراینی و اروپایی در مورد دیدگاه‌های متفاوت بین واشنگتن و کیف صحبت کردند.

مدافعان استراتژی اوکراین، کاخ سفید را به اولویت دادن به سیاست داخلی بر اهداف نظامی کیف متهم می‌کنند. سناتور جمهوری خواه، تام کاتن  در جلسه استماع هفته گذشته به وزیر دفاع لوید آستین گفت: «به نظر من دولت بایدن نمی‌خواهد قیمت بنزین در سال انتخابات افزایش یابد.»

آستین اسکات در یک جلسه استماع جداگانه اخیر پرسید: «در حالی که روسیه به بخش نفت و گاز و انرژی اوکراین حمله می‌کند، چرا اوکراینی‌ها نباید به بخش نفت و گاز و انرژی روسیه حمله کنند؟»

مقامات ایالات متحده می‌گویند که منطق پشت هشدارهای آن‌ها ظریف‌تر از آن چیزی است که منتقدان می‌گویند.

مقامات اذعان می‌کنند که تامین بازارهای جهانی انرژی برای کمک به کاهش تورم یک اولویت برای دولت است. اما برای حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین در اروپا نیز مهم است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «افزایش قیمت انرژی باعث کاهش حمایت اروپایی‌ها از کمک‌های اوکراین می‌شود».

مقامات آمریکایی می‌گویند که منافع نظامی کمپین بمباران اوکراین نیز دارای ارزشی مشکوک است.

آستین به قانونگذاران گفت: «اوکراین در تعقیب اهداف تاکتیکی و عملیاتی که می‌توانند مستقیماً بر نبرد فعلی تأثیر بگذارند، بهتر عمل می‌کند».

نگرانی در میان برنامه ریزان نظامی ایالات متحده این است که این حملات نمی‌تواند توانایی‌های جنگی روسیه را کاهش دهد و منجر به ضدحمله گسترده روسیه به شبکه برق اوکراین شده است که بسیار بیشتر از آسیب حملات پالایشگاهی به روسیه، به اوکراین آسیب می‌زند.

سرگئی واکولنکو، کارشناس صنعت نفت، در تحلیلی برای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌نویسد: «حملات هواپیماهای بدون سرنشین کل پالایشگاه‌ها را نابود نمی‌کنند و معمولاً حتی واحدهای منفرد را نیز نابود نمی‌کنند، بلکه فقط به آنها آسیب می‌رسانند». پالایشگاه‌های Ust-Luga و Ryazan هر دو چند هفته پس از حمله دوباره به بهره برداری رسیدند.

در هفته‌های اخیر، روسیه رگباری از پهپادها و موشک‌ها را بر روی زیرساخت‌های انرژی اوکراین انداخته است که میلیون‌ها نفر را بدون برق رها کرده و این نگرانی را ایجاد کرده است که این حملات می‌تواند اقتصاد اوکراین را متوقف کند. این حملات یک نیروگاه برق در منطقه کیف را ویران کرد و به بزرگترین نیروگاه برق آبی اوکراین و چندین نیروگاه حرارتی آسیب رساند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حملات در پاسخ مستقیم به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه ها و دیگر زیرساخت ها در اعماق خاک این کشور بوده است.

پیش از این، کرملین حملات خود را بر ظرفیت صنعتی اوکراین متمرکز کرده بود، تلاشی که به گفته برخی مقامات آمریکایی تأثیر محدودی داشت.

اکنون مقامات اوکراینی نیاز مبرمی به حفاظت از شهرهای خود دارند که باعث فشار بیشتر بر منابع دفاع هوایی بین کیف و غرب شده است. هفته گذشته، زلنسکی، دیپلمات ارشد خود، دیمیترو کولبا، را به بروکسل اعزام کرد، جایی که وزرای خارجه ناتو برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ائتلاف نظامی گرد هم آمدند. درخواست اصلی کولبا از کشورهای غربی این بود که باتری‌های پاتریوت بیشتری را اهدا کنند، یک سیستم دفاع هوایی طراحی شده توسط ایالات متحده که بیش از یک میلیارد دلار قیمت دارد.

کولبا  با لحنی غیر معمول به همتایان غربی خود گفت: «متاسفم که جشن تولد را خراب کردم، اما چه کسی می‌تواند باور کند که قدرتمندترین اتحاد نظامی در جهان نمی‌تواند هفت باتری پاتریوت پیدا کند تا آنها را در اختیار تنها کشوری در جهان قرار دهد که هر روز با حملات بالستیک می‌جنگد؟»

مخالفت ایالات متحده با حملات پالایشگاهی، مقامات کیف را خشمگین کرده است، زیرا با توجه به حملات بی امان روسیه در داخل اوکراین، این حملات را بازی منصفانه می‌دانند. آنها این حملات را برای افزایش هزینه تجاوز روسیه و تقویت این پیام ضروری می‌دانند که جامعه روسیه تا پایان جنگ در امان نخواهد بود.

آنها همچنین با توجه به کاهش عرضه توپخانه مورد نیاز برای به چالش کشیدن مواضع روسیه در خط مقدم، حملات را ضروری می‌دانند. انتقال تسلیحات ایالات متحده به اوکراین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است و دولت بایدن کنگره را تحت فشار قرار می‌دهد تا کمک به اوکراین را تصویب کند، اقدامی که در میان جناح کلیدی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان محبوبیت ندارد.

برخی دیگر نگرانی‌های ایالات متحده در مورد افزایش قیمت انرژی به دلیل حملات به پالایشگاه را بی اساس دانسته‌اند و خاطرنشان کردند که افزایش اخیر به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و بی ثباتی مرتبط با جنگ اسرائیل با حماس است. تام کلوزا، رئیس تجزیه و تحلیل انرژی در شرکت گزارش قیمت نفت اوپیس، گفت: «اثر ژئوپلیتیک کمی برای نفت خام به خشونت خاورمیانه وابسته است. بیشتر حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر را می‌توان به کاهش تولید اوپک پلاس نسبت داد.»

مواضع ایالات متحده همگی در تضاد با متحدان واشنگتن در اروپا است که تا حدی از کمپین اوکراین خوشحال هستند. استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس خبری با بلینکن در پاسخ به سوالی درباره این حملات گفت: «مردم اوکراین برای دفاع از خود عمل می‌کنند و ما روسیه را متجاوز می‌دانیم. در چنین شرایطی، به سختی می‌توان چیز دیگری گفت. فکر می‌کنم مرا درک کردی.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز از حق اوکراین در حمله به اهداف انرژی روسیه دفاع کرده است.

«اینطور نیست که روسیه فقط خود را به هدف قرار دادن اهداف نظامی یا فقط حمله در جبهه محدود کند. او به سراسر اوکراین حمله می کند».

کد مطلب: 214721
برچسب ها: واشنگتن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *