۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۹
گزارش «مردم سالاری» از مصوبات مجلس

از بررسی موادی از لايحه تجارت تا تشکيل مجلس جديد در 7 خرداد

نمايندگان مجلس يازدهم شوراي اسلامي در آخرين روزهاي حضور در ساختمان بهارستان در جلسه علني روز دوشنبه به بررسي برخي موارد در دستور کار پرداختند. در ابتداي جلسه نمايندگان مجلس بخشي از ايرادات شوراي نگهبان به لايحه تجارت از مبحث پنجم تا دهم را برطرف کردند.
از بررسی موادی از لايحه تجارت تا تشکيل مجلس جديد در 7 خرداد
گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: نمايندگان مجلس يازدهم شوراي اسلامي در آخرين روزهاي حضور در ساختمان بهارستان در جلسه علني روز دوشنبه به بررسي برخي موارد در دستور کار پرداختند.
در ابتداي جلسه نمايندگان مجلس بخشي از ايرادات شوراي نگهبان به لايحه تجارت از مبحث پنجم تا دهم را برطرف کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محمدمهدي مفتح نماينده مردم تويسرکان در مجلس در جريان بررسي ايرادات لايحه تجارت در تذکري خطاب به هيأت رئيسه گفت: بر اساس ماده 16 آيين‌نامه داخلي، اعضاي هيأت رئيسه در حضور نمايندگان سوگند ياد کردند و بايد موظف به رعايت مفاد آيين‌نامه باشند.
وي ادامه داد: رأي‌گيري يکباره چندين ماده با هم درست نيست و مغاير آيين‌نامه است و بايد ماده به ماده لايحه رأي‌گيري شود.
مفتح خطاب به ذوالنوري که رياست جلسه را برعهده داشت، افزود: شما علاوه بر اينکه نايب رئيس مجلس هستيد رئيس هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان نيز هستيد و روز گذشته در مورد رأي‌گيري لايحه تذکر دادم اما پاسخي دريافت نکردم و با اين بهانه که وقت مجلس کم است نبايد آيين‌نامه را زير پا گذاشت.
 ذوالنوري در پاسخ به تذکر اين نماينده گفت: جلسه قبل که اداره صحن را برعهده داشتم تذکر را وارد دانستم و رأي‌گيري نکرديم و قرار بود در مورد آن بحث شود و تفسير کلي اين بود که چون مطالب فصول لايحه به هم مرتبط است در حکم يک ماده رأي‌گيري مي‌شود و کليت هيأت رئيسه بر همين موضوع تأکيد دارند و رئيس مجلس تأکيد داشت که براي حفظ انسجام مجلس و هيأت رئيسه همين روند و مسير را ادامه دهيم و روز گذشته هم 71 درصد نمايندگان بر اين تفسير هيأت رئيسه صحه گذاشتند.
در ادامه نمايندگان به بررسي ايرادات در سرفصل‌هايي نظير مشارکت تجاري، احکام تفرقه اشخاص حقوقي، توقف نشر آگهي پرداختند و مواد 1015 تا 1097 را تصويب کردند.
همچنين نمايندگان در بررسي لايحه تجارت با رفع ايرادات شوراي نگهبان به مواد 916 تا 1014  اين لايحه موافقت کردند.
بنابراين گزارش؛ مواد فوق موضوعاتي همچون انسجام شرکت‌ها، الزامي بودن اخذ مجوز از شوراي رقابت، تجزيه شرکت‌ها، مجاز بودن ادغام ساده يا مرکب هر يک از شرکت‌ها در يکديگر، ضرورت موافقت سازمان بورس با ادغام‌ها، تبديل شرکت‌ها، جرائم مربوط به مديرعامل و مديران شرکت‌ها، احکام متفرقه و ... در برمي‌گيرد.
همچنين نمايندگان در جريان بررسي لايحه تجارت به منظور رفع ايرادات شوراي نگهبان، مواد 1098 تا 1150 اين لايحه را بررسي و اصلاح کردند که شامل فصول سوم، چهارم و پنجم در خصوص اداره اموال متوقف، آثار اعلام توقف و اداره اموال متوقف و تشخيص مطالبات مي شد.
ايرادات در مشارکت تجاري، احکام تفرقه اشخاص حقوقي، توقف نشر آگهي، انسجام شرکت‌ها، الزامي بودن اخذ مجوز از شوراي رقابت، تجزيه شرکت‌ها، مجاز بودن ادغام ساده يا مرکب هر يک از شرکت‌ها در يکديگر، ضرورت موافقت سازمان بورس با ادغام‌ها، تبديل شرکت‌ها، جرائم مربوط به مديرعامل و مديران شرکت‌ها، احکام متفرقه، اداره اموال متوقف، آثار اعلام توقف و اداره اموال متوقف و تشخيص مطالبات و ... از جمله مواردي است که در فصول اين لايحه مطرح شده است.
تذکر نماينده تهران درباره تحقيق
و تفحص از حقوقهاي نجومي
مالک شريعتي نماينده مردم تهران در مجلس در تذکري مبني بر در دستورکار قرار نگرفتن گزارش تحقيق و تفحص از حقوق‌هاي نجومي در کميسيون برنامه و بودجه مجلس، گفت: اين گزارش بايد پيش از اتمام مجلس قرائت شود.
وي در تذکري مبني بر در دستورکار قرار نگرفتن گزارش تحقيق و تفحص از حقوق‌هاي نجومي در کميسيون برنامه و بودجه مجلس، عنوان کرد: حدود 6 ماه است که گزارش نهايي تحقيق و تفحص از حقوق‌هاي نجومي به اين کميسيون ارايه شده اما متاسفانه کميسيون آن را در دستور قرار نمي دهد که به صحن ارايه شود.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس ادامه داد: از آنجا که فرصتي تا پايان مجلس يازدهم باقي نمانده است و اين گزارش بايد پيش از اتمام مجلس قرائت شود از رياست مجلس خواهش مي کنم به کميسيون تذکر دهد تا اين گزارش هرچه زودتر در دستور قرار گيرد.
شريعتي با اشاره به اينکه گزارش تحقيق و تفحص از حقوق‌هاي نجومي با رأي مثبت 12 نفر از 13 عضو هيات تصويب و تائيد و به کميسيون ارايه شده است، تصريح کرد: هم اين گزارش و هم ديگر تحقيق و تفحص‌ها به همين ترتيب بايد قرائت و تا پايان مجلس يازدهم تعيين تکليف شود.
مراسم افتتاحيه مجلس دوازدهم
7 خردادماه برگزار ميشود
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي از برگزاري مراسم افتتاحيه دوازدهمين دوره مجلس در تاريخ 7 خردادماه امسال خبر داد.
مجتبي يوسفي در حاشيه جلسه علني روز دوشنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: آخرين جلسه مجلس يازدهم چهارشنبه دوم خردادماه خواهد بود و در اين روز مراسم اختتاميه مجلس يازدهم برگزار مي‌شود.
عضو هيات رييسه مجلس يازدهم افزود: آغاز به کار مجلس دوازدهم دوشنبه هفتم خردادماه است که در همان روز مراسم افتتاحيه مجلس دوازدهم براساس پروتکل‌ها و مدارک مندرج در آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود.
کد مطلب: 214689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *