۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۱

مشهور ترین اساتید موسیقی در دوره های مختلف

هنر موسیقی در هر دوره‌ای به شدت مورد توجه تمام انسان‌ها قرار گرفته است. به نوعی می‌توان گفت به عنوان یکی از آلات آرامبخش برای هر یک از افراد محسوب می‌شود. از قرن‌های گذشته تا به امروز مشاهیر بزرگ و شناخته شده‌ای بوده‌اند که هر یک در این زمینه افتخارات بسیار ویژه و خاصی از خود به جای گذاشته‌اند. در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی برخی از این مشاهیر شناخته شده بپردازیم
مشهور ترین اساتید موسیقی در دوره های مختلف

معرفی برخی مشاهیر فاخر و شناخته شده موسیقی

آشنایی با این مشاهیر به شما کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری در رابطه با تاریخ موسیقی به دست آورید.

بتهوون

لودویگ فان بتهوون به عنوان یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته در کشور آلمان تلقی می‌شود که اکثر روزهای زندگی خود را در وین گذراند. بتهوون به عنوان یکی از اولین موسیقیدان‌ از قشر متوسط جامعه تلقی می‌شد. بتهوون یکی از هنرمندان فوق العاده با احترام و با ارزش بود و شدیداً به این موضوع اعتقاد داشت که باید برای هنر هنرمند ارزش بسیار خاصی قائل شد. بتهوون جهت یادگیری و مطلع شدن از آموزش‌های اولیه موسیقی نزد هایدن مراجعه می‌کرد.

 اما بعدها بیان کرد که درس‌های ارائه شده از سوی هایدن آنچنان خاص و ویژه نبوده است. همین موضوع باعث شد تا در اوایل جوانی خود به وین برود. با توجه به این مورد که برای سبک کلاسیک ارزش زیادی قائل بود، اما تمام سعی خود را برای به کارگیری یک سبک جدید از کلاسیک به کار برد.

موتسارت

آمادئوس موتسارت از موسیقیدان‌های مشهور و آهنگسازهای اتریشی بود. موتسارت از دوران کودکی علاقه خود را به موسیقی نشان داد و به شدت در تلاش برای یادگیری آن بود. همین موضوع باعث شد تا از سن سه سالگی شروع به فراگیری درس‌های موسیقی کند و زمانی که به سن هفت سالگی رسید اولین سمفونی را ارائه داد و با رسیدن به سن ۱۲ سالگی یکی از قطعات فوق العاده ویژه اپرای خود را نوشت و آن را منتشر کرد.

با توجه به علاقه بسیار زیادی که به موسیقی داشت در نهایت تصمیم گرفت به شهر وین سفر کند و در همان جا نیز با یوزف هایدن آشنا شد. موتسارت موفق به نوشتن ۵۵ سمفونی شد که در میان آنها ۴۱ سمفونی به امضای خود او موجود است و از نظر هنر و تکنیک به عنوان یکی از فوق العاده‌ترین شاهکارهای موسیقی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. او علاقه بسیار زیادی به اپرا داشت و در این زمینه موفق شد که موزیک ۲۲ اپرای خود را منتشر کند.

یوزف هایدن

یوزف هایدن به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین موسیقیدان‌های اهل اتریش هستند. علاوه بر این مورد اکثر افراد به خوبی می‌دانند که هایدن در پایه گذاری موسیقی کلاسیک تلاش بسیار زیادی کرد و به همین دلیل نیز آثار بسیار زیادی از خود به جای گذاشت. همین موضوع باعث شد تا او را به پدر سمفونی و پدر کوارتت زهی بشناسند. همانطور که متوجه شدید هایدن یکی از استادان برجسته و پرورش دهنده موسیقیدان‌های بسیار زیادی همچون بتهوون و موتسارت بوده است.

هایدن در دوران کودکی خود اطلاعات و آشنایی زیادی با موسیقی نداشت، اما زمانی که به سن ۸ سالگی رسید، به وین سفر کرد و در گروه آوازخوانان کلیسای سن اشتفان عضو شد. هایدن در آن زمان صدای بسیار خوبی داشت، اما هیچگونه امکاناتی جهت تحصیل در موسیقی و آوازخوانی در اختیار او قرار نگرفت. اما بعدها با زحمت فراوان توانست تمام فنون مربوط به آهنگسازی را یاد بگیرد. در حال حاضر نیز هایدن ۱۰۴ سمفونی دارد که یکی از شناخته شده‌ترین آن سمفونی ۹۴ مشهور به شگفتی است.

هیو ماسیکلا

یکی از نوازندگان مشهور کالیمبا و ترومپت در آفریقای جنوبی هیوماسیکلا بود که در سال ۱۹۳۹ در جوهانسبورگ متولد شد و یکی از پیشوایان موسیقی آفریقا به شمار می آید. ماسیکلا با استفاده از کالیمبا صدایی خاص و قوی را به سبک موسیقی خود می افزود و در موسیقی جاز، بلوز و آفریقایی پیش گام بود. از جمله آلبوم های این نوازنده بزرگ میتوان “Grazing in the Grass” و “Stimela” را نام برد .

 

فردریک شوپن

فردریک شوپن در سال ۱۸۱۰ و در یک روستا نزدیک به ورشو پایتخت لهستان به دنیا آمد. شوپن یک قدرت ذاتی و استعداد فوق العاده منحصر به فردی در موسیقی داشت و این استعداد به گونه‌ای بود که در موسیقی به عنوان موتسارت دوم لقب گرفت. در زمان یادگیری موسیقی، نزد اساتید مختلف و گوناگونی مراجعه کرد و از محضر هر یک نیز به میزان کافی بهره‌مند شد که یکی از اساتید شناخته شده و برجسته او ویلهلم وورفل بود. در ادامه کار خود نزد جوزف السنر مراجعه کرد که به عنوان آهنگساز کنسرواتوار بود.

در همین زمان نیز تصمیم به یاد گرفتن تئوری موسیقی هارمونی و آهنگسازی گرفت. پس از پشت سر گذاشتن این دوران، اولین اجرای خود را در ورشو کنسرتو پیانو در فا مینور برگزار کرد. در طول سال‌های متعدد با سفر به وین کنسرت‌های ویژه‌ای نیز در آنجا اجرا می‌کرد. در سن ۲۰ سالگی لهستان را به مقصد پاریس ترک کرد و با گذراندن دوره‌های متعدد در آنجا به معلم موسیقی و آهنگساز تبدیل شد. در سال‌های پایانی عمر خود نیز به اسکاتلند و انگلستان رفت و کنسرت‌های ویژه‌ای را نیز در آنجا اجرا کرد. آخرین اجرای او در سال ۱۸۴۸ و در پاریس بود.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید از مشاهیر فوق العاده معتبر شناخته شده موسیقی در جهان نام بردیم و در این قسمت باید بگوییم که با گوش دادن به آثار آن‌ها می‌توانید به عمق حرفه‌ای بودن هر یک پی ببرید. قطعاً داشتن شناخت از این موسیقی‌دان‌ها به شما کمک می‌کند تا اگر به این زمینه علاقه‌ای دارید با جدیت بیشتری آن را دنبال کنید و از این موضوع نیز مطلع شوید که چگونه باید مانند مشاهیر نام برده شده این کار را دنبال کنید. قطعاً با داشتن تسلط روی موسیقی می‌توانید به آرامش ویژه‌ای برسید.

کد مطلب: 214729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *