۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۳
مسئولان گزارش می دهند؛

زلزله آذربایجان در مجلس

از پيام تسليت مسوولان در سكوت صدا و سيما كه بگذريم‌،‌ زلزله‌زدگان به جز همدردي‌هاي ابراز شده به چيزهاي ديگري هم نياز دارند.
زلزله آذربایجان در مجلس
گفته مي شود كه ۵۳۰ هزار نفر در منطقه‌اي به وسعت ۷ هزار و ۸۱۸ كيلومتر مربع درگير زلزله هستند كه به خون،‌ آب،‌ كنسرو،‌ چادر،‌ پتو و اقلام دارويي نياز دارند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ امداد رساني البته در جريان است اما مسائل مديريتي باعث شده وزير بهداشت،‌ ‌رييس سازمان هلال اهمر و رييس ستاد مديريت بحران امروز در صحن علني مجلس حاضر شوند و در غيبت وزير كشور به نمايندگان گزارش بدهند.

الله‌وردي دهقاني نماينده مردم ورزقان، مي گويد در ۲۴ ساعت اول حادثه زيرساخت‌هاي مخابراتي و راه‌هاي ارتباطي و پلها از كار افتاده اند و تشكيل نشدن ستاد مديريت بحران،‌ باعث افزايش آمار تلفات شده است، فرماندار غيرمقيم و بسياري از مسوولاني كه لازم بوده است در صحنه حضور فوري داشته باشند با تاخيرهاي چند ساعته به محل حادثه رسيده‌اند.

بيمارستان در ورزقان نيست و اين مساله هم مورد اعتراض دهقان بوده است،‌ هر چند كه وزير بهداشت مي گويد بيمارستان صحرايي در منطقه بر پا شده است و اكثر مصدومان هم به شهرهاي مجهز اطراف فرستاده شده‌اند.

با اين وجود دهقان از وزير بهداشت خواست به جاي ارائه گزارش و آمار به فكر تجهيز بيمارستان منطقه باشد كه به گفته پزشكيان،‌هنوز تكميل وافتتاح نشده در جريان زلزله ويران شده است.

مسعود پزشكيان نماينده مردم تبريز كه سابقه وزارت بهداشت را هم در كارنامه خود دارد،‌ مي گويد برخي سوء مديريت‌ها موجب افزايش آمار تلفات بوده است،‌ وگر نه زلزله‌اي با اين اندازه نبايد چنين تلفات سنگيني به جا مي گذاشت.

وي همچنين گفته است كه رييس جمعيت هلال اهمر در حالي از توزيع كمك‌ها حرف مي‌زند كه بخش اعظم اين كمك‌ها به دست مردم نرسيده ‌و اين بسيار زشت است كه عده‌اي سودجوي خائن چادرهايي را كه براي زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است تحويل بگيرند ولي چادرها سر از جاي ديگري در بياورند.

پزشكيان همچنين تاكيد كرده است كه بخش زيادي از كمك رساني به زلزله‌زدگان توسط مردم صورت گرفته است و به همين دليل در عمق مناطق زلزله‌زده امداد رساني كم تري صورت گرفته است.

در ميان گلايه از سوء مديريت‌ها، البته سهم صدا و سيما از همه بيشتر بود.‌ پزشكيان،‌ از رييس مجلس خواست تا به صدا و سيما تذكر دهد و گفت كه «صداوسيما اطلاع‌رساني درستي از زلزله ورزقان نداشته است. انگار كه نه انگار بين ۷۰ تا صددرصد ۲۰۰ روستا تخريب شد و ۳۰۰ نفر كشته شدند و جمع زيادي بي‌خانمان شدند.»

يونس اسدي،‌ نماينده مردم مشكين شهر،‌ هم نسبت به پخش برنامه خنده بازار اعتراض كرده و گفته است كه «مسئولان اين سازمان از اين عملكرد خود خجالت بكشند»، قاضي پور نماينده مردم اروميه، هم به عملكرد صدا و سيما در اين مورد اعتراض كرده است.

كار اعتراض به عملكرد روزهاي گذشته صدا و سيما البته به رييس مجلس هم رسيده است و علي لاريجاني از تريبون رياست مجلس خطاب به ستاد مديريت صدا و سيما گفته است كه «مسوولان صدا و سيما بايد به چالش‌هاي مطرح شده در جلسه امروز توجه جدي كرده و شرايط سخت مردم در منطقه را درك كنند تا با شكل‌گيري همدردي همگاني قدري از آلام مردم زلزله‌زده كاسته شود.»

سهم ميهمانان جلسه امروز هم ارائه گزارش از اقدامات انجام شده بود.

وزير بهداشت در گزارش خود به مجلس اعلام كرده است كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بيمارستان‌ها كه زير نظر اين وزارت‌خانه اداره مي شوند در آماده باش قرار دارند.

مرضيه وحيد دستجري،‌ وزير بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت كه روي هم رفته ۳۰۰ هزار نفر در مناطق زلزله زده در معرض آسيب هستند.۱۳۷ آمبولانس و‌ يك اتوبوس آمبولانس به منطقه رفته اند،‌۳۴۰ تكنسين اورژانس و پنج اكيپ تخصصي پزشكي از استان‌هاي همجوارهم البته در مناطق زلزله زده حضور دارند.

دستجردي يادآوري كرد كه از بين رفتن خطوط ارتباطي و مخابراتي در جريان زلزله، امداد رساني را با مشكل مواجه كرده است‌ و نياز فوري به گسترش خدمات امداد هوايي و بالگردهاي مناسب وجود دارد.

وزيرهمچنين تاكيد كرد كه مصدومين و بازماندگان از عملكرد كارهاي درماني رضايت داشته اند.

رييس جمعيت هلال‌احمر، در جلسه امروز مجلس گفت كه كار جست‌و‌جو و نجات زلزله‌زدگان تمام شده است و در فاز دوم اسكان تغذيه اضطراري با توزيع هشت هزار و ۷۰۵ چادر، بيست هزار بسته غذا، يازده هزار و ۹۰۰ پتو، ۳۳ هزار كنسرو و سه هزار تخته موكت درجريان است كه امروز به پايان خواهد رسيد.

البته اين در حالي است كه پزشكيان مي گويد هشت هزار چادر مورد اشاره به دست مردم نرسيده است.

روستاهاي زلزله زده پرداكنده‌اند و امداد رساني با مشكل روبه‌روست. با اين حال ابوالحسن فقيه، رييس جمعيت هلال‌احمر، اظهار اميدواري كرده است كه توزيع دفترچه‌هاي ارزاق و اقلام زيستي از فردا آغاز شود.

رييس سازمان هلال احمر همچنين گفت كه ۲۰۰ روستاي تابعه اهر، هريس و ورزقان، ۷۰ تا صددرصد آسيب ديده‌اند و تا كنون هزار و ۸۰ نفر در قالب ۹۲ تيم به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

وي تاكيد كرده كه كمبود ارزاق وجود ندارد و توزيع اقلام به تدريج آغاز خواهد شد.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور، هم در گزارش امروز خود به مجلس تصريح كرده است كه بافت‌هاي فرسوده باعث افزايش تلفات زلزله شده‌اند.

سرما در شمال غرب زود رس است و حسن قدمي،‌ رييس سازمان مديريت بحران كشوراعلام كرده است كه حدود ۱۱۵ روستا خسارتي در حدود ۴۰ تا ۶۰ ديده اند و ۴ تا ۵ هزار منزل روستايي تخريب شده است.

نمايندگان خواهان تسريع در برنامه ريزي براي حل مشكل مسكن زلزله زدگان هستند و لاريجاني از كميسيون عمران خواسته است تا با تشكيل كارگروهي پيگير رفع مشكلات مردم،‌ بازسازي واحدهاي تخريب شده و ارائه گزارش به مجلس شوند.

رييس سازمان مديريت بحران هم گفته است كه دولت تسهيلاتي براي آماده سازي ۲۰ هزار واحد مسكوني ر منطقه در نظر گرفته است كه در قالب آن وام هاي ۲ ميليون توماني بلا عوض و وام هاي ۱۲ ميليون توماني كم بهره به آسيب ديده‌گان پرداخت خواهد شد.

مجلس در جلسه امروز البته علاوه بر شنيدن گزارش مسوولان اجرايي در غياب وزير كشور، يك فوريتي طرحي را تصويب كرده است كه بر اساس آن اعتبارات سازمان مديريت بحران از معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گرفته مي شود و به وزارت كشور بر مي گردد.

راي گيري در مورد اين طرح قرار است روز چهارشنبه در صحن علني مجلس انجام شود.

در حالي كه تا صبح ديروز ۸۳ پس لرزه بالاي ۳ ريشتردر منطقه ثبت شده است،‌ كه بزرگ ترين آن ها ۴/۷ ريشتر بوده است،‌ ‌رييس مجلس گفته است كه به نظر مي رسد امداد رساني به صورت مطلوبي در جريان است، لزوم كمك‌هاي فوري هنوز وجود دارد و بايد در انتظار تدبير مسوولان براي مديريت شرايط بعد از بحران بود.

انتهاي پيام
 
کد مطلب: 2776
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *