۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۱
بان کی مون در مجلس؛

ايران در حل چالش‌هاي بين‌‌المللي نقشی اساسی دارد

دبيركل سازمان ملل گفت كه در مورد مسائل هسته‌يي ايران با مقامات جمهوري اسلامي صحبت مي‌كنم.
ايران در حل چالش‌هاي بين‌‌المللي نقشی اساسی دارد
 بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل در نشست خبري به همراه علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي بعد از ديدار و گفت‌وگوي حدود ۳۰ دقيقه‌اي با او در محل ساختمان مشروطه اظهار كرد: در ايران حضور پيدا كردم تا در مورد مسائل مختلفي با مقامات ايراني صحبت كنم و به آنها بگويم كه ايران مي‌تواند نقش مهمي را در حل و فصل بحران سوريه به صورت مسالمت‌آميز ايفا كند.

دبيركل سازمان ملل افزود: مردم سوريه رنج زيادي را در طول اين مدت متحمل شده‌اند، به طوري كه در ۱۸ ماهه گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در كشور سوريه جان خود را از دست داده‌اند و به دنبال مطالبات خود هستند. ايران مي‌تواند نقش مهمي را در حل بحران سوريه ايفا كند.

وي همچنين خاطر نشان كرد: در ديدار با آقاي علي لاريجاني در مورد مسائل مختلفي همچون وضعيت حقوق بشر در ايران و نگراني‌هايي كه ما در اين زمينه داريم صحبت كردم و صحبت‌هاي خود را بعد از ناهار ادامه خواهيم داد.

ايران دستاوردهاي بزرگي براي بشريت داشته است/ ايران مي‌تواند در حل چالش‌هاي بين‌‌المللي نقش داشته باشد

به گزارش ايسنا، دبيركل سازمان ملل در ادامه با قدرداني از لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به دليل ميزباني‌اش از او و هيات همراهش گفت: بسيار خوشحالم كه برنامه خود را با بازديد از مجلس جمهوري اسلامي ايران شروع كردم.

بان‌كي‌مون ادامه داد: بنده اولين بار است كه به عنوان دبيركل سازمان ملل به ايران آمدم اما اين بدان معنا نيست كه من قبلا در ايران حضور پيدا نكردم؛ بنده از سال ۱۹۷۴ به عنوان يك ديپلمات كره‌اي به ايران آمدم و بعد از آن نيز اين موضوع به دفعات متعدد تكرار شد و خاطرات بسيار خوبي نيز دارم.

وي اضافه كرد: تمام دنيا بايد از ايران به دليل تمدن و فرهنگ بسيار قوي‌اش متشكر باشند، چون ايرانيان دستاوردهاي بزرگي را براي كل بشريت در طول تاريخ رقم زده است؛ بنده به همين دليل براي مردم ايران احترام زيادي مي‌گذارم و براي آنها ارزش زيادي قائل هستم.

دبيركل سازمان ملل با اشاره به رياست ايران در جنبش غيرمتعهدها، گفت: اكنون كه ايران رياست جنبش عدم تعهد را بر عهده گرفته، مي‌دانم كه اين كشور و مردم‌شان مي‌توانند بيش از پيش در جامعه جهاني نقش ايفا كنند و همكاري بيشتري با سازمان ملل داشته باشند براي اينكه به حل چالش‌هاي جامعه بين‌المللي و همچنين منطقه خاورميانه كمك كنند.

بان‌كي‌مون خاطرنشان كرد: ايران مي‌تواند نقش بسيار مفيد و جدي را در حل چالش‌هاي بين‌المللي و منطقه ايفا كند.

وي همچنين گفت كه صحبت‌هاي خوبي با لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي داشته‌ام و اميدوارم بتواند اين صحبت‌ها در تحولات منطقه كمك‌‌كننده باشد.

دبيركل سازمان ملل با بيان اينكه در مورد سوريه با لاريجاني صحبت كرده است،‌گفت: از حمايت‌هاي ايران از جريان‌هاي دموكراسي‌خواهانه در منطقه تشكر مي‌كنم و همين‌طور از كمك‌هايي كه براي ميزباني از پناهندگان افغاني كرده‌اند قدرداني دارم.

بان‌كي‌مون تاكيد كرد كه اعتقاد ما بر اين است كه ايران مي‌تواند در ايجاد صلح و ثبات در افغانستان، عراق، يمن و بحرين نقش ايفا كند.

وي در پايان مجددا از لاريجاني تشكر كرد.
 
کد مطلب: 4762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *