۰
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۹

اف بی آی در سنا بازخواست می شود

برخی از قانون‌گذاران آمریکا، اف‌بی‌آی را متهم کرده‌اند که اطلاعاتی را که همراه با ابراز نگرانی درباره تیمورلنگ سارنایف توسط روسیه ارائه شده بود، با جدیت پردازش نکرده‌اند.
پلیس فدرال آمریکا قرار است در سنای این كشور به پرسش‌های کمیته اطلاعات پاسخ دهد و روشن کند آیا در زمینه اطلاعاتی که از «تیمورلنگ سارنایف» مظنون به بمب‌گذاری در بوستون داشته بد عمل کرده است یا نه.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، برخی از قانون‌گذاران آمریکا، اف‌بی‌آی را متهم کرده‌اند که اطلاعاتی را که همراه با ابراز نگرانی درباره تیمورلنگ سارنایف توسط روسیه ارائه شده بود، با جدیت پردازش نکرده‌اند.

سارنایف دو سال پیش در پی مطرح شدن ادعاهای حاکی از گرایش‌های افراطی وی، توسط ماموران اف‌بی‌آی بازجویی شده بود.

در پی بمب‌گذاری در ماراتون بوستون، تیمورلنگ سارنایف در درگیری‌های مسلحانه با نیروهای امنیتی در این شهر کشته شد.

برادر وی «جوهر سارنایف» در این درگیری‌ها مجروح شده و به طور رسمی به بمب‌گذاری در بوستون متهم شده است.

مدعی‌العموم فدرال در بوستون جوهر سارنایف را از جمله به استفاده از «تسلیحات کشتار جمعی» متهم کرده است که می‌تواند درصورت اثبات به صدور حکم اعدام وی بینجامد.

برخی مقام‌های آمریکایی بدون ذکر نام به رسانه‌های این کشور گفته‌اند كه جوهر سارنایف ۱۹ ساله و برادرش بدون کمک از شبه‌نظامیان خارجی برای بمب‌گذاری در بوستون برنامه‌ریزی کرده بودند.

جوهر و تیمورلنگ سارنایف از ده سال پیش در آمریکا زندگی می کردند.

انفجار دو بمب در خط پایان مارتون بوستون به مرگ سه تن و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ تن منجر شد.

۱۳ تن از مجروحان دست یا پای خود را از دست داده‌اند و ۵۰ تن هنوز در بیمارستان بستری هستند. حال سه تن نیز کماکان وخیم است.

اعضای کنگره آمریکا می‌خواهند بدانند چرا در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از آن که مقام‌های پلیس به خواسته دولت روسیه تیمورلنگ سارنایف را بازجویی کردند، اقدام دیگری برای پیشبرد ماجرا انجام ندادند.

«دیان فینستین» سناتور دموکرات که رئیس کمیته اطلاعات سنا نیز هست، گفت كه باید این مسئله را در ملاقات خود و همکارانش با ماموران اف‌بی‌آی «روشن کند».

تیمورلنگ سارنایف در درگیری مسلحانه با پلیس کشته شد.

قرار است تمام سناتورهای کنگره طی چند روز آینده از نتیجه این پرسش و پاسخ مطلع شوند.

اف بی آی جمعه گذشته با دفاع از عملکرد خود گفته است كه دو سال پیش درباره تیمورلنگ سارنایف تحقیقات لازم را انجام داده اما هیچ نشانه‌ای از فعالیت‌های تروریستی به دست نیاورده است.

براین اساس، درخواست اف بی آی از روسیه در آن زمان برای ارائه دلیل به منظور توجیه تحقیقات جدی‌تر بی‌جواب مانده و بازجویی ماموران این سازمان با تیمورلنگ سارنایف و خانواده‌اش به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.

با این همه «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه پرسیده كه چرا پلیس فدرال آمریکا نتوانسته بر اساس «ارتباط تیمورلنگ با وب سایت‌های افراطی»، وی را به عنوان یک تهدید مشخص و تلقی کند.

سناتور گراهام خواستار همکاری بیشتر با روسیه و افزودن تبصره‌ای به قوانین مربوط به حریم شخصی شده تا ماموران بتوانند در «فعالیت‌های اینترنتی» مظنون‌ها موشکافی بیشتری به خرج دهند.

گراهام گفته است كه مقام‌های آمریکا نمی‌دانستند كه تیمورلنگ سال ۲۰۱۲ به روسیه سفر کرده چرا که نام وی در اوراق هویتش دیکته‌ای اشتباه داشته است.

تیمورلنگ سارنایف شش ماه از سال ۲۰۱۲ را در جمهوری داغستان به سر برده بود.

براساس گزارش‌ها، تیمورلنگ در این سفر تنها دو روز را در چچن سپری کرده است.
کد مطلب: 28318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *