۰
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۶
کواکبیان در دانشگاه علوم و حدیث:

کناره‌گیری‌ام به نفع هاشمی هفته بعد مشخص می‌شود

با اجازه رهبری تلاش می‌کنم موسوی و کروبی بیایند و به نظام خدمت کنند
کناره‌گیری‌ام به نفع هاشمی هفته بعد مشخص می‌شود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع هاشمی، گفت: تا پایان هفته دیگر حزب مردم سالاری جلسه‌ دارد و شورای مرکزی حزب در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و من تابع تصمیم‌گیری حزب هستم.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‍‌سالاری و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری پیش از ظهر امروز در ابتدای سخنان خود در دانشگاه علوم و حدیث تهران، با اشاره به نامگذاری دولتش به نام "دولت اخلاق"، گفت: نام اخلاق را برای دولت خود در نظر گرفتم و دلیل آن وجود بداخلاقی‌هایی است که طی چند سال گذشته در کشور وجود داشته است.
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بر خلاف حکومت های سکولار که اخلاق و معنویت را در هیچ‌جای وظایف خود تعریف نمی‌کنند، رئیس‌جمهور ایران سوگند یاد می‌کند که طبق قانون و بر اساس مذهب رسمی کشور عمل کند.
وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری اضافه کرد: بداخلاقی‌هایی که در کشور وجود دارد و نمونه آن نیز در همان روز ثبت نام شروع شد این بود که کسی بیاید و تبلیغ کسی را انجام دهد و سپس عنوان کند که در مرخصی بوده است یا احمدی‌نژاد یعنی فلانی یا فلانی یعنی احمدی‌نژاد و پس از آن خبر آن روی سایت ریاست جمهوری قرار می‌گیرد که این نمونه بداخلاقی در کشور است.
کواکبیان در همین زمینه خاطر نشان کرد: اقدام خوب ۱۵۰ نماینده مجلس و موضع‌گیری سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه اقدام درستی بود زیرا بروز تخلفاتی اینچنینی زمینه و بهانه به دست دیگران می‌دهد و باید دید چه اقدامی در قبال این رفتارها صورت می‌گیرد.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنان خود به برنامه‌هایش اشاره کرد و گفت: بنده ۵۰ برنامه بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه پنجم توسعه و بر اساس اصول قانون اساسی ارائه کرده‌ام که اقتصاد، پیشرفت،‌ جذب بی‌شائبه، لغو تحریم‌ها، اصلاحات همه‌جانه و قانونمداری جزو رئوس آن محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش اقتصادی ۱۲ برنامه را مطرح کرده‌ایم و ۸ برنامه را در حوزه فرهنگ و ۱۰ برنامه را در حوزه سیاسی در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکل ما در زمینه اقتصادی بیکاری‌ است، اظهار داشت: وجود ۱۱ میلیون بیکار در کشور معضلی است که هر دولتی روی کار بیاید با آن مواجه می‌شود و معتقدم با در نظر گرفتن برنامه‌هایی می‌توان بیکاری را در ۴ سال به زیر ۱۰ درصد رساند.
وی امنیت سرمایه‌گذاری و تقویت تولید را مهمترین برنامه‌ و راهکارهای اقتصادی خود دانست و افزود: با جلوگیری از واردات بی‌رویه و تقویت بخش اقتصادی داخل می‌توان قدم‌های خوبی را در حوزه اقتصاد کشور برداشت.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مهمترین معضل در حوزه فرهنگی را عدم وجود جهت‌گیری یک‌جانبه و یک‌شکل از سوی نهادهای فرهنگی کشور دانست و گفت: در کشور ما نهادهای فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان امور فرهنگی یکپارچه عمل نمی‌کنند و یکپارچه‌سازی در جهت‌گیری‌های فرهنگی مهمترین برنامه‌های من در حوزه فرهنگ است.
وی به ایجاد رادیو و تلویزیون‌های خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود رادیو و تلویزیون‌های خصوصی با نظارت دولت، مردم دیگر به سراغ شبکه‌های فارسی وان و سایر شبکه‌های تلویزیونی خارجی که بی‌غیرتی را در جامعه رواج می‌دهند نخواهند رفت.
دبیر کل حزب مردم سالاری تاکید کرد: ما باید به مدیران رادیو و تلویزیون‌های خصوصی مانند مدیرمسئولان رسانه ها اعتماد کنیم و البته موانع قانون اساسی را در این زمینه می‌توان با همکاری مجمع تشخیص مصحلت نظام برطرف کرد.
کواکبیان با اشاره به برنامه های خود در حوزه سیاست خارجی، نیز گفت: تعامل با همه کشورها می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و رابطه ما با آمریکا با در نظر گرفتن خطوط قرمز رهبری و با کسب اجازه از ایشان می‌تواند میسر باشد.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی ۶ ماهه می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم و بر اساس اصول دیپلماتیک حرفه‌ای و با در نظر گرفتن افراد خبره در این زمینه می‌توان گام‌های موثر و خوبی را برداشت.
کواکبیان در ادامه نشست به سئوالات دانشجویان پاسخ داد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره انتخاب رنگ انتخاباتی‌اش و اینکه چرا از رنگ سبز که در فتنه سال ۸۸ به نوعی مورد نفرت مردم قرار گرفت و خاطرات خوبی را برای مردم به همراه ندارد استفاده کرده است، پاسخ داد: اگر رنگ انتخاباتی آقای میرحسین موسوی آبی بود، آیا می‌توانستیم بگوییم که نباید به سمت این رنگ رفت و آن را انتخاب کرد؟ وی ادامه داد: در طراحی پوستر انتخاباتی من رنگ سبز در نظر گرفته شده بود که به دلایلی هنری رنگ سبز آن تیره‌تر شد و به نظر من اینگونه نیست که شما حساسیت در قبال آن به خرج می‌دهید.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر منظور شما جنبش سبز است ما با آنها مرزبندی داریم، گفت: اگر کسی واقعا ولایت فقیه را در نظام اسلامی رد کند، ما با او مشکل داریم و ما به هر کس که به جای جمهوری اسلامی بگوید جمهوری ایرانی مشکل داشته و داریم.
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حضور شما در دانشگاه در ایامی که هنوز تایید صلاحیت نشده‌اید و تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده در دانشگاه تخلف به حساب می‌آید، گفت: تخلف این نیست که بنده به دعوت شما به دانشگاه آمده‌ام. تخلف این است که دم انتخابات سهام عدالت را برای کسب رای توزیع کنند و رئیس‌جمهور در روز ثبت‌نام کاندیداها رسما با حضور در کنار کاندیدای خاص و گرفتن دست او نظرش را اعلام کند.
دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه چرا ارتباط با آمریکا را به نفع کشور می‌دانید و چه لزومی دارد از ارتباط با آمریکا صحبت کنید، گفت: واقعیت‌های بین‌الملل را باید پذیرفت و من معتقدم ادامه مذاکرات ما در همین چارچوب فعلی، مذاکرات باخت - باخت است و ادامه آن بی‌فایده است. وی با بیان اینکه، مشکل اصلی ما با آمریکاست و ما باید به گفتگوی مستقیم با او بپردازیم، گفت: با حفظ اصول و قواعد و معیارها و در نظرگرفتن شرایط و استفاده از دیپلماسی فعال، کارشناسانه و نیروهای دیپلماتیک قوی می‌توان این کار را صورت داد. کواکبیان اضافه کرد: ما هم اکنون حدود ۱۱ هزار پرسنل امور خارجه داریم و این در حالیست که چین ۱۵۰۰ نیرو در این بخش دارد و در قانون آنها ۳۰ سال طول می‌کشد که فردی به عنوان سفیر انتخاب شود. وی تاکید کرد: به عنوان مثال، آقای زاهدی که زمانی وزیر علوم بودند، تجربه و تخصص مناسبی در خصوص سفیر بودن نداشتند، اما در این حوزه فعالیت می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه می‌توان جنبش عدم تعهدها را در راستای منافع خود فعال کنیم، گفت: موضع ما هم‌ اکنون در سوریه درست است و ارتباط گرفتن ما با مخالفان سوری امری درست است که بنده از مدت‌ها قبل به آن تاکید داشته‌ام. ما باید به دنبال ایجاد گفت‌وگوی سوری - سوری بین مخالفان سوریه باشیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه نشست خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شما فرآیند هسته‌‌ای کشور را در زمان فعلی زیر سوال می‌برید و این در حالیست که در دوره اصلاحات کشور از این نظر دچار آسیب‌هایی شد،‌گفت: بنده نه روش قبل از احمدی‌نژاد را می پسندم که معتقد بودند که ما باید به گونه ای حرکت کنیم که اصلا قطعنامه علیه‌مان صادر نشود حتی به قیمت از دست دادن برخی چیزها و نه اینگونه که عنوان کنیم اینقدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه‌دانتان پاره شود.
کواکبیان با تاکید بر اینکه باید هر دو روش را در نظر گرفت و اجازه نداد قطعنامه‌ای علیه‌مان صادر شود، گفت: اینگونه درست نیست که ابتدا طوری موضع‌گیری کنیم و بعد در روزهای آخر که به مشکلات اقتصادی خوردیم، عنوان کنیم که تحریم‌ها اثر داشته است.دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه ۳۰ درصد از مشکلات اقتصادی امروز به دلیل تحریم است، گفت: بقیه این مسئله به دلیل بی‌عرضه‌گی و ناتوانی دولت است. وی تصریح کرد: ما منافع ملی مهمی داریم و نباید با بکار بردن سیاست های نادرست و موضع‌گیری های نادرست مانند نفی هولوکاست آن را به خطر بیندازیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه شما در انتخابات مجلس رای نیاورده‌اید چطور احساس می‌کنید که در انتخابات ریاست جمهوری رای خواهید آورد گفت: در انتخابات مجلس رای من ۳۵ درصد از مجلس هشتم بیشتر شد و معتقدم اگر عواملی وجود نداشت و مسائلی پیش نمی‌آمد، رای من به شکلی افزایش پیدا می کرد. کواکبیان یادآور شد: من در انتخابات مجلس صف‌شکنی کردم و در جایی که اصلاح‌طلبان می‌گفتند اصلا نباید شرکت کنیم، لیست دادم. در آن زمان بنده با عباراتی مانند اسب تروای نظام و عامل نظام و وزارت اطلاعات نام گرفتم و در حال حاضر اگر برای جایگاه ریاست جمهوری به میدان‌ آمدم دلیلش این است که من مثل دیگران احساس تکلیف نکردم و ۵۰۰ نفر از نخبگان حزب از سراسر کشور ما را در این زمینه حمایت کردند و به نوعی این مسئولیت را به ما تکلیف کردند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری که آیا به نفع آقای هاشمی کنار خواهید رفت، گفت: تا پایان هفته دیگر حزب مردم سالاری جلسه دارد و شورای مرکزی حزب در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و من تابع تصمیم‌گیری حزب هستم. کواکبیان در پاسخ به سئوال دیگری درباره تبلیغات کاندیداها و اینکه چگونه باید در این زمینه حرکت کرد، گفت: طبق قوانین اجرایی کشور نباید در انتخابات از منافع کشور و بیت‌المال برای کاندیدای خاص حمایت کرد.
وی افزود: این خیلی سخت است که رئیس‌جمهور با حضور در ثبت‌نام و واکنش در برابر انتقادها بگوید که رئیس‌جمهور مجری انتخابات نیست و وزارت کشور مجری انتخابات است. انتقاد ما به استفاده از جایگاه ریاست‌جمهوری در این جایگاه است. کما اینکه وزارت کشور ایشان را به دلیل همین جایگاه حضورش را در کنار مشایی فراهم کرد، چون آقای محمد هاشمی برادر آقای هاشمی که قصد داشت بالای سن برود از طرف وزارت کشور با ممانعت در این زمینه روبرو شد.
وی با بیان اینکه ما به دنبال گفتن حقایق هستیم و در زمان آقای خاتمی هم منتقد بودیم گفت: من معتقدم حضور احمدی‌نژاد در دولت دست پخت خود ما اصلاح طلبان بود و ما اگر در انتخابات ۸ سال قبل خوب عمل می‌کردیم و هوشیارانه عمل می‌کردیم آرای اصلاح طلبان در سبد یک شخص قرار می‌گرفت.
کواکبیان درباره سئوال دیگری در خصوص اینکه شما گفته‌اید آزادسازی موسوی و کروبی را پس از به دست گرفتن دولت اخلاق پیگیری می‌کنید و این در حالیست که این دو فرد با بی‌اخلاقی تمام، آراء مردم را به سخره گرفته‌اند گفت: بر اساس اصل ۱۳۷ قانون اساسی،‌ رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی است و با اجازه مقام معظم رهبری می‌تواند اموری را پیگیری کند و من با اجازه ایشان تلاش می‌کنم که این دو فرد بیایند و به نظام خدمت کنند.
وی در انتها درباره برنامه‌های خود و تحویل آن به شورای نگهبان گفت: برنامه های خود را به شورای نگهبان داده‌ام که شامل حوزه های مختلفی در زمینه مسائل کشور است.
کد مطلب: 30120
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *