; ?>; ?> معلم بايد در روز پنجشنبه فعاليت پژوهشي خود را افزايش دهد - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۳
دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي:

معلم بايد در روز پنجشنبه فعاليت پژوهشي خود را افزايش دهد

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي روند تصويب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تشريح كرد.
معلم بايد در روز پنجشنبه فعاليت پژوهشي خود را افزايش دهد
دكتر مخبر دزفولي درخصوص روند تدوين و تصويب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت:‌ بعد از يكصد سال حاكميت فلسفه تعليم و تربيت وارداتي در كشور، با همكاري نخبگان حوزوي و دانشگاهي موفق به تدوين فلسفه تعليم و تربيت مبتني بر تعاليم دين مبين اسلام و معارف اهل بيت(ع) ‌شده‌ايم.

وي افزود:‌ بعد از يك مطالعه طولاني در تمام سطوح وزارت آموزش و پرورش و كار كارشناسي با حضور صاحب‌نظران مجرب حوزه تعليم و تربيت با محوريت وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنيادين تدوين و با اختصاص ۲۲ جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بررسي نهايي و كامل آن، از تصويب اين شورا گذشت و در آذرماه سال گذشته توسط رياست محترم جمهور رونمايي شد.

دكتر مخبردزفولي ادامه داد:‌ تاكيد ما بر تدوين سند تحول بر اساس فلسفه آموزش و پرورش اسلامي از آن روز بود كه ما به اين نتيجه رسيديم كه تمامي تلاش‌هاي قابل تقدير دلسوزان در سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي در راستاي حاكميت روح تعاليم اسلام در آموزش و پرورش به علت فقدان فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، به موفقيت چنداني نائل نشده است.

تاكيد براي حضور كارشناسان حوزوي، براي انطباق اين سند با موازين اسلامي

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت:‌ به همين دليل ما در روند تدوين اين سند، ‌برحضور كارشناسان مجرب و خبره حوزوي براي انطباق اين سند بر موازين اسلامي ‌تاكيد و پافشاري كرديم.

دكتر مخبر دزفولي افزود: با تكيه بر فلسفه آموزش و پرورش اسلامي و سند تحول بنيادين مبتني بر اين فلسفه، هم آموزش و پرورش مي‌داند كه چه بايد بكند و هم ما مي‌دانيم كه اين وزارتخانه چه وظائفي دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: در اجراي اين سند سطح نظارت و ارزيابي كلان توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سطح نظارت و ارزيابي بعدي توسط شوراي عالي آموزش و پرورش انجام مي‌شود و اين شورا مرتبا گزارش عملكرد خود را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد كرد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت:‌ با توجه به اختيار تفويض شده در سند تحول به شوراي عالي آموزش و پرورش، شوراي مزبور در دي‌ماه ۱۳۹۰ با توجه به راهكار "بازمهندسي رويه‌ها و ساختار و مديريت زمان آموزشي" تصويب كرد كه برنامه‌هاي آموزشي در مدارس در پنج روز ابتدايي هفته متمركز شده و روز پنج‌شنبه مدارس به اختيار خود مديران مدارس به فعاليت‌هاي فوق برنامه مانند برگزاري اردوها و... اختصاص يابد.

معلم بايد بتواند در روز پنج‌شنبه فعاليت پژوهشي خود را افزايش دهد

وي افزود:‌ معلم به‌عنوان ستون اصلي آموزش و پرورش بايد بتواند در روز پنج‌شنبه در كنار خانواده،‌ خود را بازسازي كند و به‌عنوان يك پ‍ژوهشگر بايد فعاليت‌هاي پژوهشي خود را در روز پنج‌شنبه افزايش دهد.

دكتر مخبر دزفولي ادامه داد:‌ بررسي‌هاي تطبيقي ما نشان مي‌دهد كه در ساير كشورها هم اكثرا اين رويه معمول است و حجم مطالب منتقل شده به دانش‌آموزان در مدرسه بايد متناسب با ظرفيت و توانايي او باشد.

متناسب‌سازي حجم كتب، بازنگري ساعات آموزشي از الزامات كاهش ساعات آموزشي مدارس است

وي گفت:‌ متناسب‌سازي حجم كتب درسي و تغير و بازنگري ساعات آموزشي بر اساس اين كتب از ديگر الزامات اين كاهش ساعات آموزشي در مدارس است.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهگي گفت: تغيير رويكرد از انباشتن مطالب و محفوظات در ذهن دانش‌آموز به‌سوي تربيت او به سمت حيات طيبه، از الزامات ديگر اين كاهش ساعات حضور در مدرسه است.

طرح كاهش ساعات آموزشي در مدارس دستاوردهاي مثبتي داشته است

وي افزود: ‌از گزارش نهادهاي نظارتي كه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شد،‌ اين نتيجه حاصل شده است كه در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، انتظامي و... اين طرح(كاهش ساعات آموزشي در مدارس) داراي دستاوردهاي مثبتي است.

دكتر مخبر دزفولي ادامه داد: البته ايرادهايي هم ممكن است به اين تصميم وارد باشد كه حتما درصدد اصلاح آن خواهيم بود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت:‌ توجه به تربيت معلم، رتبه‌بندي معلمان مانند اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، ‌مدرسه‌محوري، ارتقاي جايگاه بين‌المللي آموزش و پرورش از ديگر خصوصيات مثبت سند تحول بنيادين است.

دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان نيز گفت: ‌انتقادپذير و منعطف بودن طبق مقتضيات اجرايي از خصوصيات ديگر اين سند مهم است.
کد مطلب: 3751
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *