۰
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵

تور کلاهبرداران در سفرهای ارزان

بازار هر جایی که این روزها بي‌رونق باشد کارِ آژانس‌های مسافرتی سکه است. آژانس‌‎هایی که البته این روزها تعدادی از آنها صدای اعتراض خیلی‌ها را بلند کرده‌اند و با نرخ‌های عجیب و تصاعدی که برای سفر از سوی آنها اعلام می‌شود کم نبودند مسافرانی که قید سفر در تعطیلات نوروز را زدند و سفر را گذاشته‌اند برای ماه‌های دیگری که نرخ‌ها متعادل‌تر است. دیروز معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از برخورد با آژانس‌های متخلف خبر داد و همزمان با این حرف‌ها، پلیس هم درباره تورهای ارزانقیمتی که از طریق پیامک تبلیغ می‌شوند هشدار داد.
تور کلاهبرداران در سفرهای ارزان
اگر هنوز تصمیم نگرفتید که در تعطیلات امسال کجا سفر کنید و هر روز هم پیامک‌هایی درباره تورهای ارزان قیمت مسافرتی به موبایل شما ارسال می‌شود، این احتمال را هم در نظر داشته باشید که سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ دیروز اعلام کرد پرونده‌های زیادی تشکیل شده که افرادی از همین طریق از تعداد زیادی از افراد ، کلاهبرداری کرده‌اند.

او گفت: گاهی پیامکی به دست شهروندان می‌رسد که در آن تورهایی با شرایط اغواکننده تبلیغ شده است. به‌عنوان مثال گفته می‌شود که هزینه یک هفته اقامت در یک کشور اروپایی تنها دو‌میلیون تومان است و در این شرایط دریافت‌کننده پیامک وسوسه می‌شود تا چنین سفری را تجربه کند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان این‌که در این شرایط سودجویان وارد عمل می‌شوند، افزود: گاه ممکن است تبلیغ یک تور خارجی، تبلیغ درستی بوده باشد که در آن صورت شهروندان باید هوشیار باشند که صرفا به یک شماره تلفن اعتماد نکرده و آدرس دقیق و عنوان آژانس گردشگری را نیز جویا شوند و با مراجعه حضوری به این آژانس و انجام تحقیقات لازم درخصوص آن اقدام به خرید بلیت کنند.

او با بیان این‌که متاسفانه در گذشته مواردی بوده که شهروندان تنها به واسطه دریافت یک پیامک یا رویت یک آگهی و انجام تماسی تلفنی اقدام به خرید بلیت از طریق اینترنت کرده‌اند گفت: در چنین شرایطی این امکان که پس از خرید اینترنتی بلیت جعلی بوده یا وجود خارجی نداشته باشد بسیار بالاست.

کاکوان ادامه داد: در برخی موارد نیز ممکن است با وعده تور یک کشور خارجی و این ادعا که پرواز طی دو مرحله انجام خواهد شد مسافران را پس از اولین پرواز رها کرده و دیگر پرواز دومی برای رسیدن به مقصد اصلی وجود ندارد. البته درخصوص سفرهای داخلی نیز ممکن است چنین اقداماتی انجام شود و افراد سودجو اقدام به فروش بلیط جعلی به مسافران کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تأکید بر این‌که شهروندان برای سفر از طریق تورهای مسافرتی می‌بایست هوشیار باشند گفت: باز هم تأکید می‌کنم که نباید به واسطه یک پیامک اقدام به خرید بلیت آن هم به شکل اینترنتی کرد. شهروندان باید حتما به محل این آژانس مراجعه کرده و از حقیقی و معتبر بودن آن مطمئن شوند.

با متخلفان برخورد می‌کنیم

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز در نشستی خبری برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان در ‌سال ٩٣ را جمع‌بندی و تأکید کرد که این سازمان با آژانس‌هایی که در جریان سفرهای نوروزی تخلف کنند، برخورد می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز بخشی از حرف‌هایش را هم به فعالیت‌های این سازمان در حوزه صنایع‌دستی اختصاص داد و آمار ٤٩‌درصدی افزایش صادرات صنایع‌دستی را اعلام کرد. به گفته او اگر یک ماه پایانی‌ سال به این مدت اضافه شود، رشد صادرات به ٥٠‌درصد خواهد رسید.

او اضافه کرد: امسال با تعامل با نظام بانکی کشور٩٠٠‌میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان و بخش بازرگانی صنایع‌دستی پرداخت شد و١٩٠٠کارگاه صنایع‌دستی با استفاده از این تسهیلات به مدار تولید بازگشت.

سلطانی‌فر گفت: امسال در هفت نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی در کشورهای خارجی شرکت کردیم و امیدواریم‌ سال آینده بتوانیم در ١٢ نمایشگاه حضور پیدا کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری درباره میراث فرهنگی هم گفت: استرداد٣٤٩ قلم اشیای تاریخی منطقه خوروین، ثبت جهانی شهرسوخته و قراردادن پرونده نوروز در روند ثبت جهانی با همکاری ١٢ کشور و با محوریت ایران ازجمله دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی در‌ سال ٩٣ است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، یکی از اقدامات حوزه میراث فرهنگی تشکیل هیأت امنای اماکن بزرگ تاریخی و فرهنگی و استفاده از توان و انرژی و حمایت مسئولان هر منطقه برای حفاظت، مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است.
به گفته او امسال ٢٨٦ اثر ثبت ملی و حریم ٤٠٠مکان تاریخی فرهنگی تعیین شده است.

سلطانی‌فر، از افزایش ظرفیت موزه ملی ایران، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار است ظرفیت موزه ملی ایران به ٣ برابر افزایش پیدا کند. در تعطیلات نوروز از طبقه دوم موزه که ١٨‌سال متروکه بود بهره‌برداری می‌شود ضمن آن‌که قرار است بخش دوران اسلامی پس از ١١‌سال توقف فعالیت در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت ‌سال ٩٤ بازگشایی شود.

*شهروند
کد مطلب: 45032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *