۰
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰

قیمت مرغ با ۸ هزار تومان رکورد زد

بسیاری از فعالان و کار‌شناسان اقتصادی عدم نظارت کافی دولت بر این حوزه و همچنین نبود تناسب بین رشد قیمت مرغ با افزایش قیمت خوراک طیور را از عوامل اصلی افزایش بی سابقه قیمت مرغ اعلام کرده‌اند.
 قیمت مرغ به مرز ۸ هزار تومان نزدیک شد و انگار که ساز گرانی برای  مرغ همچنان کوک است.

به نقل از ایلنا، در حالیکه برنامه ریزان اقتصادی وعده کاهش قیمت مرغ را بیش از این داده بودند، اما نه تنها کاهش قیمتی رخ نداد بلکه حتی از مرز ۷ هزار تومان عبور كرده و به ايستگاه ۸ هزار تومان رسيده است.
به نظر می‌رسد سناریوی نیمه‌تمام بازار مرغ با تصمیم برنامه ریزان اقتصادی همچنان در باره کاهش قیمت آن به اتمام نرسیده است.

بر اساس گزارش خبرنگار ايلنا، در بازار خرده فروشی تهران، قیمت هر کیلو مرغ بین ۷هزار ۸۰۰ تا ۸ هزارتومان از سوی مصرف کنندگان خریداری می‌شود.

این دومین بار طی یک ماه گذشته است که قیمت مرغ از مرز ۷ هزار ۵۰۰ تومان عبور می‌کند.

اين در حالي است كه سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت مي گويد: در حال حاضر متوسط قيمت هر كيلو گرم مرغ گرم در بازار به ۵ هزار ۳۰۰ تومان كاهش يافته و بر اساس پيش‌بيني‌ها اين روند تا مرز ۴ هزار ۷۰۰ تومان ادامه خواهد داشت.

رادمرد گفته: در حال حاضر روزانه يك هزار و ۷۰۰ تن مرغ گرم به قيمت ۴ هزار و ۷۰۰ تومان توزيع مي‌شود.

البته بازار مرغ در طی یک ماه گذشته چنان نابسامان شده که قیمت مرغ در مناطق مختلف تهران متفاوت و از نوسان قیمتی برخوردار هستند.

قیمت مرغ امروز در برخی از نقاط به ازاء هر کیلو ۶ هزار ۸۰۰ و در برخی مناطق جون جمهوری و سید خندان ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و در برخی از مناطق شمالی تهران ۸ هزار تومان نیز فروخته شده است.

فروش مرغ به قیمت ۵ هزار و ۳۰۰ تومان نیز در برخی از میادین و مناطق تهران وجود داشته اما مردم ناچار هستند که در صف های طویل ساعت ها برای خرید مرغ به انتظار بنشینند.

این در حالی است که بسیاری از فعالان و کار‌شناسان اقتصادی عدم نظارت کافی دولت بر این حوزه و همچنین نبود تناسب بین رشد قیمت مرغ با افزایش قیمت خوراک طیور را از عوامل اصلی افزایش بی سابقه قیمت مرغ اعلام کرده‌اند.

به گفته کار‌شناسان و تولید کنندگان مرغ، اگر دولت قیمت نهاده‌های دام و طیور تولید داخل و واردات را افزایش می‌دهد، قیمت مرغ نیز باید به‌‌ همان نسبت افزایش پیدا کند نه به این شکل که بازار از کنترل خارج شود و اساسا دولت قيمت خود را در کنترل بازار ایفا نکند. باید قیمت تمام شده با در نظر گرفتن سود قابل قبول در نظر گرفته شود و این امر برای تمامی کالا‌ها صدق می‌کند.


از سوی دیگر، شائبه نبود تأمین ارز واکنش مدیران ارشد بانک مرکزی را در پی داشت.


مسئولان بانک مرکزی بار‌ها عنوان کرده‌اند مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و اقلام ضروری وجود ندارد.


البته مقدم ‌نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در این ارتباط گفته: قرار بود برای واردات نهاده‌های دامی ۱۶۳ میلیون دلار ارز با نرخ مرجع هزار و ۲۲۶ تومان در اختیار اتحادیه قرار بگیرد که متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ارز هنوز اختصاص نیافته است.

به هر حال شاید پرچم‌های سفید به نشانه صلح و آرامش در صنعت مرغ به اهتزار درآمده باشد، اما خبر‌ها و نشانه‌ها از وزیدن بادی حکایت می‌کند که گرد خاکستر را می‌خواهد بر بازار مرغ بگستراند.

کد مطلب: 47
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *