۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰

مسکو و پکن با طرح چهار ماده‌ای معارضان داخلی سوریه موافقت کردند

«محمود مرعی»، عضو دفتر اجرایی هیئت هماهنگی ملی معارضان با اشاره به اینکه معارضان داخلی طرح چهار ماده‌ای را برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده‌اند،‌ گفت که ما خواهان توقف خون و خونریزی در کشور هستیم.
«محمود مرعی»، عضو دفتر اجرایی هیئت هماهنگی ملی معارضان در گفت‌وگو با  فارس در دمشق درباره طرح معارضان این کشور برای خروج از بحران سوریه افزود: هیئت هماهنگی ملی معارضان سوریه در ۲۲/۸/۲۰۱۲ طرحی را برای خروج از بحران سوریه ارائه داد که چهار بند را دربرمی‌گرفت.

عضو دفتر اجرایی هیئت هماهنگی ملی معارضان درباره طرح چهار ماده‌ای این هیئت گفت که در بند اول ما خواهان برقراری آتش‌بس طی روزهای عید فطر و ادامه آن به مدت یک هفته و موافقت با آزادی افراد بازداشت شده در طول این مدت از جمله زندانیان سیاسی و ربوده‌شدگان نزد دو طرف درگیری بودیم.

وی افزود: همچنین خواستار رساندن کمک‌های دارویی و غذایی و درمان مجروحان و بیماران توسط صلیب سرخ سوریه و همچنین صلیب سرخ جهانی بودیم و اعتقاد داریم با اجرای این اقدامات و موافقت با این طرح زمنیه حل بحران سیاسی از طریق مذاکره و گفت‌وگوی طرف‌های درگیر و خارج کردن سوریه از بحران کنونی فراهم می‌شود.

مرعی درباره اینکه آیا ممکن است این طرح مورد پذیرش طرف‌های درگیر در سوریه از جمله معارضان خارج از کشور باشد، یا خیر و اینکه دولت سوریه در قبال این طرح چه واکنشی داشته است، گفت: تاکنون به شکل رسمی دولت سوریه موافقت خود با این طرح را اعلام نکرده اما قدری جمیل نایب رئیس شورای وزیران سوریه و علی حیدر، وزیر آشتی ملی در مسکو اعلام کردند که طرح ارائه شده توسط هیئت طرح بسیار خوبی است و موافقت خود را با آن اعلام کرده و پیش از سفر به مسکو نیز با انتشار بیانیه‌ای موافقت خود را با آن اعلام کردند.

عضو دفتر اجرایی هیئت هماهنگی ملی معارضان در ادامه گفت: ما این طرح را به شورای امنیت و کشورهای دوست و همجوار و اتحادیه اروپا ارائه دادیم و مسکو و پکن به ما اعلام کردند که با این طرح موافق هستند، از اخبار منتشره در رسانه‌های ایرانی نیز دریافتیم که تهران با این طرح مخالفتی ندارد و ما تصور می‌کنیم، این طرح به سود مردم سوریه برای دستیابی به یک راه حل برای توقف خون و خونریزی‌ها در کشور و خروج از این بحران است، چون ما به خوبی می‌دانیم تنها طرفی که از این بحران آسیب خواهد دید، مردم و کشور و جامعه و اقتصاد سوریه است.

وی تاکید کرد: ما از اینجا اعلام می‌کنیم که خواهان خروج از این بحران و پایان دادن به خون و خونریزی در سوریه و تخریب و نابودی کشور هستیم. ما می‌خواهیم سوریه دارای نظامی دمکراتیک و کثرت‌گرا باشد که تمام طیف‌ها و جریان‌ها در آن به دور از هر گرایش و مذهب و عقیده‌ای فعالیت و در عرصه سیاسی حضور داشته باشند.

کد مطلب: 5204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *